پاسخ به برخی از ابهامات سهام عدالت ، سهامداران چگونه مشکل خود را حل کنند؟

به گزارش شارژ 10، رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص مسائل سهامدارانی که از طریق این کارگزاری اقدام به فروش سهامشان کرده اند توضیحاتی داده است.

پاسخ به برخی از ابهامات سهام عدالت ، سهامداران چگونه مشکل خود را حل کنند؟

فرایند فروش سهام عدالت چگونه است؟

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی در توضیح این فرایند با اشاره به شروع فروش سهام عدالت در خرداد ماه، گفت: سهامداران از هفته اول سهامداران می توانستند که با مراجعه به بانک درخواست فروش 30 درصد از سهامشان را ثبت نمایند. در این مرحله افراد به بانک وکالت می دادند که طبق صلاح دید بانک اقدام به فروش نماید و امکان انتخاب از بین سهام موجود برای هیچ یک از افراد وجود نداشت. از تاریخ 10 خرداد فروش سهام عدالت توسط کارگزاری بانک ملی ایران به عنوان اولین کارگزار فروشنده شروع شد.

براساس اظهارات وی، درخواست های فروش ثبت شده، توسط شرکت زیرساخت تجمیع می گردد و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی در یک کد واحد به نام EDA شارژ می گردد، هر کارگزاری کد EDA مخصوص خود را دارد و کارگزاری ها در هر روز تعداد سهامی که در هر یک از 36 نماد موجود در پرتفوی سهام عدالت در کد EDA کارگزاری شارژ شده است را با هماهنگی مقام ناظر و در دامنه مثبت قیمت به فروش می رسانند.به هر میزان که در هر روز از کد مذکور فروش انجام گردد پس از گذشت پنج روز کاری بعد بر اساس فایل پرداختی که توسط زیرساخت به کارگزاری اعلام می گردد به حساب بانکی فروشندگان واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: با گذشت چند روز از ابتدای فروش، تصمیم عوض و بنا شد کارگزاری ها در فرایند اخذ درخواست فروش وارد شوند و افراد بتوانند از طریق زیرساختی که کارگزاری در اختیارشان قرار می دهد اقدام به ثبت درخواست فروش به صورت کاملا انتخابی و تا سقف مشخص شده نمایند. مزیت این روش این هست که سهامداران می توانند با مراجعه به سایت زیرساخت کارگزاری ها از فرایند فروش ها، تغییرات پرتفوی و مبالغ واریز وجه مطلع شوند.

پورقره سید عنوان نمود: پس از شروع فاز دوم فروش سهام عدالت که شامل 60 درصد از کل پرتفوی می شد، هر فرد به هر یک از درگاه های موجود در بانک که مراجعه نماید به زیرساخت کارگزاری متصل می گردد و کلیه فیلترهایی که در خصوص صحت اطلاعات افراد باید لحاظ گردد اعمال می گردد و در صورتی که چند مورد مهم شامل اینکه 1- فرد دارای سهام عدالت باشد، 2- شماره موبایل فرد در سایت sahamedalat.ir به درستی ثبت شده باشد و از لحاظ مالکیت به نام خود فرد باشد و 3- شماره شبا فرد در سایت sahamedalat.ir معتبر باشد، کنترل شد درخواست وی ثبت شده و وارد فاز فروش خواهد شد.

آنطور که وی اظهار کرد، بعضی از افراد به اشتباه به جای ورود به سامانه، ثبت نام در اولین ورود را انتخاب می نمایند و به همین دلیل با خطای کارگزار ناظر روبرو می شوند که باید ورود به سامانه را انتخاب نمایند.

چرا پول سهام قطره چکانی واریز می گردد؟

از نظر رئیس هیات مدیره کارگزاری، واریز قطره چکانی پول سهام دو علت اصلی دارد. یکی اینکه بعضی از سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت مشتریان تعداد خیلی کمی هست و وقتی ما 30 درصد همان تعداد کم را می فروشیم و به حسابشان واریز می گردد عدد قابل توجهی نیست. علت دوم هم به نحوه عملکرد شرکت نرم افزاری و سپرده گذاری در EDA کردن درخواست های فروش و بعد از آن هم نحوه تقسیم وجه در زمان ارسال لیست واریز برمی گردد که هر میزان فروش در هر نمادی داشته باشیم ارزش خالص فروش و تقسیم بر تعداد نفرات می نمایند و این موضوع باعث ایجاد واریزی های خرد و متعدد می گردد.

وی همچنین در خصوص این که همه سهامداران نمی توانند از طریق شماره های تماس مسائل خود را پیگیری نمایند، گفت: چون حجم تماس ها بالاست و تعداد همکاران ما محدود است، ما به یک مجموعه کال سنتر قوی و آموزش دیده نیاز داریم تا بتوانیم درصد قابل توجهی از تماس ها را پاسخگو باشیم. در حال حاضر امکان جلب رضایت همه مشتریان با امکانات و نیروهای فعلی مقدور نیست. در حال حاضر کلیه افراد می توانند به سایت زیرساخت کارگزاری مراجعه نمایند و بخشی از اطلاعات فروش و واریز سهامشان را ببینند.

علت تاخیر در واریز و برگشت وجوه چیست؟

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی معتقد است: علت دیر واریز شدن وجوه در ابتدا به دلیل نحوه و روش ارسال فایل های واریز از سپرده گذاری بود که در حال حاضر این موضوع با قرار دریافت فایل ها در زیرساخت ایفونیکس رفع شده است.

به گفته وی، علت برگشت خوردن وجوه موارد متعددی می تواند باشد از جمله اینکه حساب مشتریان مسدود باشد. نمی گردد به این سوال پاسخ کلی داد، باید موردی بررسی گردد.

بعضی از سهامداران گفته اند پس از گذشت بیش از دو ماه از ثبت درخواست فروش هنوز هیچ پولی دریافت نکرده اند، آیا این امکان وجود دارد که درخواستشان ثبت نشده باشد؟

پورقره سید در پاسخ به این سوال گفت: ممکن است برای این مشتریان به دو دلیل اصلی درخواستی ثبت نشده باشد: اول اینکه کارگزار ناظر این افراد کارگزاری دیگری است و از طریق تماس با شماره 1569 مشخص خواهد شد. دوم اینکه، شماره موبایلی که در سامانه سهام عدالت ثبت شده به نام خود فرد نباشد که برای حل این موضوع به سایت panel.sahamedalat.ir مراجعه و نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. همچنین بعضی از افراد هم درخواستشان ثبت شده و فروششان اجرا شده ولی به دلیل اینکه شماره شبای معتبر نداشتند پول به حسابشان واریز نشده است.

با توجه به اینکه شرایط بازار مشخص نماینده شرایط فروش است، مشتریان می توانند با مراجعه به سایت کارگزاری و مشاهده پرتفوی خود در جریان سفارشات فروش اجرا شده و تعدادی که برای فروش از پرتفوی آنها ارسال شده قرار بگیرند.

سهام عدالت چند روزه فروخته می گردد؟

به گفته وی، بازه زمانی که از زمان ثبت درخواست فروش تا واریز پول طول می کشد به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی توان عدد دقیقی برای آن گفت. مهمترین عامل هم شرایط بازار برای فروش سهام است. به عنوان مثال در هفته گذشته به خاطر فشار فروشی که در بازار داشتیم کارگزاران امکان فروش نداشتند.

مشکل عدم ثبت درخواست فروش 30 درصد دوم چیست؟

پورقره سید در خصوص سهامدارانی که در فروش 30 درصد دوم مشکل دارند گفت: به احتمال زیاد افرادی که برای ثبت فروش 30 درصد دوم به سایت کارگزاری مراجعه می نمایند به جای اینکه ورود به سامانه را انتخاب نمایند، به اشتباه روی گزینه ثبت نام در اولین ورود کلیک می نمایند و با خطای کارگزار ناظر قبلا مشخص شده روبرو می شوند. برای بعضی از سهامداران هم که ورود به سامانه را انتخاب می نمایند ولی پیامک ارسال نمی گردد به این دلیل است که شماره موبایلشان در زیرساخت تدبیر تعریف نشده که باید به سایت panel.sahamedalat.ir مراجعه نمایند و موبایلشان و مجدد ویرایش نمایند تا ثبت گردد.

وی ادامه داد: کلیه افرادی که یکبار درخواست فروش پیروز از کارگزاری بانک ملی داشتن باید روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایند، سپس فراموشی رمز عبور را بزنند،یک کد برای شماره موبایلشان ارسال می گردد که با وارد کردن کد امکان تعریف رمز عبور ایجاد می گردد.

راه حل رفع خطا در فروش چیست؟

به گفته رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی، نام کاربری کلیه این افراد کد ملی است. اما برای تعدادی از افراد که در مرحله اول درخواست فروش را از طریق یکی از اپلیکیشن ها و یا سایت سداد ثبت کرده اند ممکن است در زیرساخت تدبیر شماره موبایل منتقل نشده باشد که به همین دلیل پیامک تایید جهت ورود به سامانه ارسال نمی گردد. این دسته از افراد باید حتما به سایت panel.sahamedalat.ir مراجعه نمایند و در قسمت پروفایل شماره موبایلشان را یکبار ویرایش نمایند(حتی ممکن است شماره موبایل درست باشد)باید مجدد ویرایش نمایند که اطلاعات تماسشان در زیرساخت شرکت تدبیر پرداز هم انتقال یابد. بر اساس اعلام کارشناس شرکت تدبیر حداقل 24 ساعت زمان لازم است تا بعد از ویرایش شماره موبایل مشتری در سامانه سهام عدالت، اطلاعات در زیرساخت تدبیر هم ویرایش گردد.

براساس اظهارات وی، کسانی تا به حال درخواست از طریق بانک ملی ثبت نکردند روی گزینه ثبت نام در اولین ورود کلیک نمایند و اگر با خطای کارگزار ناظر روبرو می شوند باید با شماره 1569 تماس بگیرند از کارگزار ناظر فعلیشان مطلع شوند.

بعضی از سهامداران عنوان کرده اند که کارگزاری بانک ملی بدون اجازه آنها اقدام به فروش 30 درصد دوم کرده اند.

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی در این خصوص توضیح داد: ممکن است باگی در سیستم نرم افزاری وجود داشته که این اتفاق افتاده باشد ولی با اطلاعاتی که در حال حاضر داریم نمی توانیم پاسخ موثق و دقیقی به این سوال بدهیم.

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در صفحه اختصاصی سهام عدالت شارژ 10 دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1200

به "پاسخ به برخی از ابهامات سهام عدالت ، سهامداران چگونه مشکل خود را حل کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به برخی از ابهامات سهام عدالت ، سهامداران چگونه مشکل خود را حل کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید