رشته ای که دانشجویان را تبدیل به کارآفرین حرفه ای می نماید، چرا رشته های مدیریت و حسابداری جذاب هستند؟

به گزارش شارژ 10، حسابداری و مدیریت دو رشته جذاب و البته پرمتقاضی هستند که به دلیل بازار کار خوب و درآمد بالا سالانه دانشجویان زیادی را جذب خود می نمایند.

رشته ای که دانشجویان را تبدیل به کارآفرین حرفه ای می نماید، چرا رشته های مدیریت و حسابداری جذاب هستند؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران- مهدی جلالیان؛ گذشته ها، شغل حسابداری به صورت تجربی آموزش داده می شد؛ اما امروزه تحصیلات دانشگاهی احتیاج یک حسابدار است؛ چراکه گزارش های فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، طبق استاندارد نیست و فرد بیشتر دفتردار است تا حسابدار. به عنوان مثال کسی که حسابداری را به صورت تخصصی فراگرفته است، می تواند در آینده مدیر مالی یک سازمان یا شرکت شود؛ اما یک حسابدار تجربی نمی داند که چگونه باید دادوستدهای ارزی را در دفاتر ثبت کند.

از سال 1345 رشته حسابداری در آکادمی حسابداری شرکت ملی نفت ایران و بعد از آن در دانشگاه تهران شروع به کار کرد و اکنون در بسیاری از دانشگاه های دولتی و غیردولتی در مقاطع مختلفی آموزش داده می شود.

حسابداری یک سیستم است که در آن طبقه بندی، جمع آوری، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی انجام می شود تا آنها را برای استفاده در اختیار مدیران سازمان های خصوصی، دولتی و بانک ها قرار دهند، به همین دلیل حسابداری نقش بسزایی در سیستم مالی و اجتماعی هر جامعه دارد.

آشنایی علاقه مندان به ادامه تحصیل در دانشگاه با رشته های تحصیلی و بازار کار آن ها، گفت و گوهایی را با اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه انجام داده است.

علم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتی

مدیریت فرایندی است شامل برنامه ریزی، فرماندهی، راهنمایی و نظارت بر کوشش های اعضای سازمان و استفاده از منابع به منظور رسیدن به اهداف سازمان که در اواخر قرن نوزدهم برای نخستین بار توسط فردریک وینسلو تیلور به شکل علمی و امروزی طرح شد.

مدیریت، بنیاد تمام پیروزیت های بشر است که هدف اصلی آن ارتقای بهره وری و کارایی سازمان است و هر جامعه ای برای رفع کردن مسائل خود، قبل از هر چیز باید به مسئله آموزش صحیح مدیریت نگاه عمیقی داشته باشد.

علم مدیریت توسعه چشمگیری پیدا نموده و در بیشتر کشورها برای پیشرفت کسب وکار و کنترل مجموعه، پیوسته به دنبال بهره گیری از مدیران توانا و باانگیزه هستند.

کلمه مدیریت را به خاطر بعضی دلایل نمی توان به آسانی تشریح کرد. یکی از دلایل آن را می توان وسعت دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن بیان کرد. بعضی مدیریت را هنر و بعضی نیز آن را علم می دانند و بعضی دیگر ترکیبی از این دو، اما آنچه که بسیار مهم است، نقش و صندلی مدیریت در جامعه امروز است.

و نتیجه اینکه دانشجویان رشته مدیریت باید قدرت تصمیم گیری خوبی داشته باشند. توان رهبری، اعتمادبه نفس، روابط اجتماعی عالی، قدرت تجزیه و تحلیل و فن بیان قوی از توانایی های مورد احتیاج برای دانشجو رشته مدیریت و تمام گرایش هاست.

خبرگزاری خبرنگاران در این بخش از گزارش به معرفی رشته های مدیریت و حسابداری که از رشته های پرطرفدار دانشگاه آزاد اسلامی است، می پردازد.

خبرنگار خبرنگاران در این راستا مصاحبهیی را با یوسف کشاورز عضو هیئت علمی گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز ترتیب داده است که مشروح این مصاحبه در پی می آید:

خبرنگاران: ابتدا خودتان را معرفی نموده و سابقه علمی تان را برای مخاطبان شرح دهید.

کشاورز: تحصیلات کارشناسی خود را از سال 1371 در رشته مدیریت بازرگانی شروع کردم. دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه برتر ایران در تمام رتبه بندی های جهان مطرح است و من نیز طبق تجربه این موضوع را قبول دارم و پایه های علمی من در مدیریت و حسابداری در دانشگاه تهران پایه گذاری شد؛ چراکه بیشتر استادان مطرح در این دانشگاه حضور داشته و تدریس می کردند. استادان عظیمی مانند زنده یاد داور ونوس که در آن موقع به عنوان ابرمرد بازاریابی کشور شناخته می شد، عادل آذر رئیس قبلی دیوان محاسبات کشور، علی رضائیان نویسنده برجسته کتاب های مدیریتی و رفتار سازمانی، رضا تهرانی استاد برجسته مدیریت مالی و سایر استادان که با توجه به وقت امکان یادآوری همه اسامی نیست.

دانشگاه تهران محل رفت و آمد رجال عظیم مالی و سیاسی است و سمینارهای عظیمی در این دانشگاه با حضور افرادی مانند رئیس کل بانک مرکزی، وزرای مختلف دولت، صدا و سیما و ... برگزار می شد که تبادل اطلاعات در این سمینارها به اطلاعات علمی دانشجویان اضافه می کرد.

50 درصد مدیریت یک شرکت به هنر و شایستگی مدیر برمی شود

خرداد سال 1375 از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و بلافاصله در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شدم. دوره فوق لیسانس را در دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی از سال 1375 تا 1378 گذراندم. از اوایل همین دوره یعنی سال 1376 به عنوان مدیر اداری اداره کل بازرسی و نظارت استان خوزستان مشغول به کار شدم و بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی به عنوان مدیر مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه فعالیت خود را ادامه دادم.

خبرنگاران: همکاری شما با دانشگاه آزاد اسلامی از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟

کشاورز: از بهمن سال 1379 همکاری علمی من با دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز شروع شد و از آن موقع تا به امروز در خدمت دانشجویان این دانشگاه هستم.

عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز چند مسئولیت را در این دانشگاه به عنوان مدیر مالی، معاون اداری مالی و در سایر واحدها به عنوان معاون اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا و معاون دانشجویی واحد ارسنجان در کارنامه کاری خود دارم.

از سال 1390 برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به کشور مالزی مهاجرت کردم و پس از سه سال حضور دائم در این کشور و تا سال 1395 به صورت پاره وقت دوره دکتری را از دانشگاه یو پی ام این کشور اخذ کردم.

خبرنگاران: تحقیقات علمی که تا به امروز داشته اید در چه موردی بوده و چند کتاب علمی منتشر نموده اید؟

کشاورز: در طول تحصیل دوره دکتری در دانشگاه یو پی ام به علت انجام تحقیقات علمی بورسیه تحصیلی گرفته و به مدت سه ترم در این دانشگاه تدریس کردم. در تحقیقی که برای سازمان جهانی گردشگری انجام دادم به عنوان یکی از پژوهشگران برتر این سازمان شناخته شده و در سال 2012 لوح این سازمان را نیز دریافت کردم.

از آن تاریخ تا به امروز تعداد زیادی مقاله در ژورنال های معتبر جهانی چاپ کردم که یکی از مقالات من در سال 2019 در امرالد به عنوان مقاله برتر شناخته شد. چند کتاب در زمینه مالی و مدیریتی چاپ نموده ام که کتاب اصول سرپرستی و سرپرستی سازمان که با همکاری حسن سلطانی معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تألیف نموده ایم و اکنون در مرحله چاپ بیستم است.

خبرنگاران: چرا رشته های مدیریت و حسابداری جذاب هستند؟

کشاورز: احتیاج به شرح نیست که از رشته های جذاب در جهان که علاقه مندان زیادی را به خود جذب نموده، مدیریت و حسابداری است؛ چراکه دلیل آن تعیین است؛ ابتدا اینکه هیچ سازمانی بدون یک حسابدار نمی تواند به درستی فعالیت خود را ساماندهی کند و بعد از دو سال متوجه خواهد شد که با چه مسائل عظیمی روبرو شده است. بر کسی پوشیده نیست که مدیریت سازمان یکی از ارکان اصلی ادامه و حضور شرکت در یک بازار متلاطم است.

اگرچه 50 درصد مدیریت یک شرکت به هنر یا به اصطلاح شایستگی مدیر برمی شود؛ اما این به تنهایی کافی نیست و مدیر باید علم مدیریت کردن را هم داشته باشد تا بتواند با یاری شایستگی و توانایی خود سینرژی(هم افزایی) مدیریتی قوی را اجرا نموده و سازمان را به پیروزیت برساند.

علم مدیریت در دانشگاه قابل اکتساب است و با حضور استادان قوی علمی در دانشگاه آزاد اسلامی نی ریز این امکان وجود دارد تا از نظر علمی این تأثیر را در مدیران شرکت ها و سازمان مختلف ایجاد کند.

دوم اینکه رشته های حسابداری و مدیریت خود به خود فارغ التحصیل واقعی این رشته را تبدیل به کارآفرین پیروز خواهند کرد، به عنوان مثال یکی از دروسی که دانشجویان این رشته موظف به یادگیری آن هستند، درس سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار است که بنده مشغول به تدریس آن هستم و دانشجویان مستعد را تشویق به فعالیت در این حوزه نموده ام.

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار طی سال های گذشته به عنوان یکی از راه های قانونی، شرعی و مناسب کسب درآمد است و دانشجویان این رشته در صورت علاقه مندی می توانند به سرمایه گذاران حرفه ای در بورس تبدیل شوند.

یکی از بازارهای فعال در کشورهای جهان و به تبع آن کشور ما بازار کار حسابرسی است که باز هم دانشجویان فارغ التحصیل رشته های مدیریت و حسابداری توانایی فعالیت در این بازار را دارند. اکنون یک حسابرس درآمدی در حد یک پزشک عمومی را کسب می نماید و همواره نیز کار برای او فراهم است، چراکه سرمایه گذاران، بانک ها و سازمان های مرتبط مانند دارایی و تأمین اجتماعی سالانه احتیاجمند حسابرسی دفاتر مالی شرکت ها هستند.

از دیگر فعالیت های مرتبط با فارغ التحصیلان رشته های مدیریت و حسابداری، ارائه مشاوره های سرمایه گذاری است. می دانید برای تهیه یک طرح توجیهی ساده چه مبلغی باید به افراد متخصص در این زمینه پرداخت شود؟ بنابراین دروس مدیریت مالی که در رشته های حسابداری و مدیریت بازرگانی ارائه می شوند، یکی از پایه های تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری است که دانشجویان این رشته ها موظف به گذراندن آن هستند.

دانشجویانی که در مدیریت مالی پیروز عمل نمایند، مشاوران مالی قوی خواهند شد و در صورت مراجعه به سایت بیزینس اینسایدر یکی از 20 شغل پردرآمد جهان همین مشاور مالی است.

مواردی که در بالا مطرح کردم، اندکی از مزایای تحصیل در رشته های مدیریت و حسابداری است؛ البته ده ها مزیت دیگر را می توان ذکر کرد.

توصیه من به علاقه مندان به تحصیل در رشته مدیریت و حسابداری این است که از اکنون خود را به عنوان یک مدیر، سرمایه گذار یا مشاور مالی فرض نمایند و با این زمینه به دنبال کسب علم باشند تا بتوانند حدبیشتر استفاده را از این رشته ببرند.

سوم اینکه علاقه مندان به تحصیل در رشته مدیریت و حسابداری خود را محدود به مطالب مطرح شده در چند جزوه کلاسی ننموده و به اصطلاح فقط دنبال کسب مدرک نباشند. دانشجویان باید در کلاس، خود و استاد را به چالش بکشند؛ چراکه استفاده مناسب از این علم یاری های بسیار عظیمی را برای کسب پیروزیت در زمینه مالی و مدیریتی خواهد نمود؛ بنابراین یک مدیر باید اطلاعات وسیع مالی، اجتماعی، سیاسی و عمومی داشته باشد.

در انتها تنها به یک مورد از تجربه خود و دوستان همکلاسی اشاره می کنم که تمام فارغ التحصیلان هم دوره ای من در سال 1375 افرادی پیروز در حوزه مالی و مدیریتی بوده اند و اکنون این افراد بدون استخدام در سازمان دولتی کارآفرینان حرفه ای در حوزه تخصصی خود هستند.

مدیریت و حسابداری؛ تضمینی برای شغل آینده

خبرنگار خبرنگاران برای معرفی و آنالیز بیشتر رشته های مدیریت و حسابداری با سعیده نصرت آبادی نیز مصاحبهیی انجام داده است.

نصرت آبادی دارای مدرک دکتری حسابداری با بیش از 12 سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد واحد نی ریز و هفت سال تدریس در آموزش و پرورش است.

مصاحبهی خبرنگاران با نصرت آبادی را در زیر بخوانید:

خبرنگاران: گفته می شود رشته های حسابداری و مدیریت دارای تنوع شغلی بسیار زیادی هستند، آیا این مطلب را با توجه به شرایط کنونی جامعه و وضع اشتغال تأیید می کنید؟

نصرت آبادی: ادارات دولتی، شرکت ها، سازمان های خصوصی، بخش صنعت فولاد و شرکت سیمان، بانک ها و علاقه مندان به توسعه بازار بورس احتیاج مبرم به افراد تحصیل نموده و آموزش دیده در زمینه امور اداری، مالی و مدیریتی دارند که دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن کادر علمی مجرب و استفاده از بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور، جوابگوی آن خواهد بود که این امر نشان از رابطه بین احتیاج بازار کار و بخش صنعت و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگاران، حسین بیگی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز که دارای دکتری رشته مدیریت گرایش سیاستگذاری عمومی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است از دیگر کسانی است که با وی به مصاحبه نشستیم.

خبرنگاران: ابتدا برای آشنایی مخاطبان سابقه علمی خود را تشریح کنید.

بیگی: عمده فعالیت های علمی من در زمینه مدیریت عملکرد و فراوری و عملیات است که تألیفات چندی را در این زمینه از قبیل هشت کتاب و نزدیک به 35 مقاله به رشته تحریر درآورده ام.

مدت 17 سال سابقه تدریس و 6 سال سابقه اجرایی در پست های معاونت آموزشی و دانشجویی و اداری و مالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز داشته ام.

در سایر زمینه های پژوهشی و علمی سابقه همکاری در وزارت نفت و دفاع و مشاور و مؤلف کتاب های یاری درسی مدرسان شریف بودم و اکنون مدیر گروه رشته مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز هستم.

باور غلط اغلب دانشجویان ترم نخست رشته حسابداری

با توجه به سابقه 20 ساله رشته مدیریت و حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر شاغلان پست های مدیریتی و مالی ادارات و سازمان های سطح شهرستان و منطقه از فارغ التحصیلان این دو رشته و بعضاً این واحد دانشگاهی هستند؛ از جمله در مراکز فراوریی مانند فولاد نی ریز، سیمان سفید و سیمان خاکستری و سایر مراکز صنعتی که مشغول به فعالیت هستند.

خبرنگاران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز دارای چه گرایش هایی از رشته های مدیریت و حسابداری است؟

بیگی: دانشگاه آزاد اسلامی نی ریز یکی از معدود واحدهای جنوب کشور بوده که دارای دو رشته جذاب ارشد مدیریت مالی و مدیریت عملکرد بوده و متقاضیان زیادی را در طول پنج سال گذشته به خود جذب نموده است.

مدیریت مالی، بازار کار چندگانه ای را در بخش صنعت و خدمات به خود اختصاص داده و رشته مدیریت عملکرد دارای بازار کار منحصر به فردی بوده و از رشته های جذابی بوده که مجموعه ای از رشته های رفتاری، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد را در خود گنجانده است.

رشته های کارشناسی مدیریت بازرگانی و حسابداری واحد نی ریز بیشترین تعداد فارغ التحصیلان را در میان رشته های علوم انسانی به خود اختصاص داده اند.

کافی است سری به آگهی های استخدام عمومی و رشته های واجد شرایط بزنید؛ در میان این رشته ها می توانید رشته های حسابداری، مدیریت و اقتصاد را به طور کلی مشاهده کنید؛ بنابراین فضای دانشگاهی برای افرادی که اکنون مشغول به کار هستند برای تقویت بنیه علمی و برای کسانی که جویای کار هستند با فراگیری مهارت های به روز و کوشش در راستای کسب این علم و حرفه می تواند فراهم نماینده این مهم باشد.

خبرنگار خبرنگاران در ادامه با روح الله بهارلو دارای مدرک دکتری حسابداری و دیگر عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی نی ریز درباره معرفی رشته حسابداری و مدیریت و بازار کار آن مصاحبهیی انجام داده است.

خبرنگاران: ابتدا درباره سابقه علمی خود مختصر شرح می دهید؟

بهارلو: از سال 1388 به صورت تمام وقت با گروه حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز همکاری دارم و در طول این مدت سوابق علمی و اجرایی متعددی داشته ام؛ از جمله تدریس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدت پنج سال به عنوان معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز فعالیت داشته ا م و در زمینه پژوهشی دارای طرح ها و مقالات متعدد هستم و یک سال نیز به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده شدم.

خبرنگاران: آیا رشته مدیریت را در شرایط کنونی به داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه ها پیشنهاد می کنید و اگر پاسخ تان مثبت است، دلیل آن چیست؟

بهارلو: باور اغلب دانشجویان حین ورود به دانشگاه از رشته حسابداری این است که حسابداری به عنوان یک رشته برای افزایش توانایی محاسبات روزمره بوده، در حالی که حسابداری بسیار فراتر از این اشتباه رایجاست.

بسیاری از افراد حسابداری را هنر محاسبات یا همان دفترداری می دانند، در صورتی که نقش حسابداران در سال های گذشته بسیار فراتر از این باور رفته و از آن به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پیشبرد اهداف مالی و سرمایه گذاری استفاده می شود.

دانشجویانی که قصد انتخاب و ورود به حرفه جذاب حسابداری را دارند، بدانند این رشته از سال های پیش به عنوان پرطرفدارترین رشته برای بازار کار مطرح بوده و در آینده نیز با توجه به حرکت افراد حقیقی و حقوقی به سمت سرمایه گذاری های مالی و افزایش دانش مالی افراد و شرکت ها، بسیار پرطرفدارتر و جذاب تر نیز خواهد شد.

آشنایی با مفاهیم بازارهای مالی از جمله بورس اوراق بهادار و تجزیه و تحلیل اطلاعات ورودی به این بازارها از جمله وظایف حسابداری بوده که در جهانی امروز بسیار پرطرفدار و جذاب است.

به دانشجویان این اطمینان را می دهم که با ورود به این رشته و فارغ التحصیل شدن علاوه بر اینکه مسئله ای در زمینه شغلی نخواهند داشت؛ بلکه در صورت آشنایی با مفاهیم و الفبای این رشته در بسیاری از تصمیم گیری های پیش رو نیز پیروز خواهند بود و در انتها باید به این مطلب اشاره کنم که؛ یادتان باشد همه شرکت ها و مشاغل احتیاجمند حسابدار، حسابرس و مدیر هستند.

4078/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1165

به "رشته ای که دانشجویان را تبدیل به کارآفرین حرفه ای می نماید، چرا رشته های مدیریت و حسابداری جذاب هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته ای که دانشجویان را تبدیل به کارآفرین حرفه ای می نماید، چرا رشته های مدیریت و حسابداری جذاب هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید