ستاری: ورود بخش خصوصی به دانشگاه دستاوردهای ارزنده ای داشته است

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم امضای قرارداد توسعه یک مجتمع آموزشی خصوصی اضافه نمود: دانشگاه های نسل جدید بخش خصوصی با نوآوری های ذاتی خود تحولی تازه را در زنجیره دانش و فناوری رقم می زنند.

ستاری: ورود بخش خصوصی به دانشگاه دستاوردهای ارزنده ای داشته است

او با بیان اینکه نسل جدید دانشگاه ها از نوع خصوصی هستند و تحول در حوزه مرزهای دانش و فناوری را رقم می زنند، گفت: در ایندانشگاه ها، توجه و تمرکز بر خلاقیت های نیروی انسانی دانش آموخته و خلق ارزش اضافه نموده از محل قراردادهای ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق است.

وی با بیان اینکه دانشگاه خاتم می تواند به عنوان الگویی پیروز در نسل دانشگاه های خصوصی مطرح گردد، ادامه داد: این دانشگاه توانسته است مدلی تازه در آموزش و توسعه مرزهای علم و فناوری را پیاده سازی کند و با ورود به ناحیه نوآوری پردیس به خوبی در این راستا گام گذاشته است.

توسعه پژوهش های فناورانه و علمی در ناحیه نوآوری پردیس

دانشگاه خاتم در تعامل با پارک فناوری پردیس، مجموعه آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی خود را ذیل مجموعه آموزشی و فناوری خاتم در زمینی به مساحت 17 هکتار و در فاز 4 پارک فناوری پردیس احداث می نماید.

قرارداد توسعه دانشگاه خاتم به منظور توسعه زیست بوم نوآوری، پژوهش های فناورانه و توسعه استارتاپ ها بر بستر این ناحیه امضا شد

با ایجاد این مجتمع آموزشی و فناور، امکان حضور 10 هزار دانشجو و یک هزار پژوهشگر استارتاپی که در توسعه مرزهای دانش و ایده های نوآورانه توانمند هستند فراهم خواهد شد. همچنین امکانات پشتیبانی، آزمایشگاهی و آموزش و درمانی برای خلق ایده های نوآورانه در این مجموعه پیش بینی شده است. بستر توسعه فناوری های مرز دانش در حوزه فناوری های همگرا با انعقاد این تفاهم نامه همکاری فراهم خواهد شد.

ناحیه نوآوری پردیس، با هدف ایجاد مجموعه ای برای توسعه امکانات تحقیقات کاربردی و توسعه ای، ایجاد آزمایشگاه ها و کارگاه های تحقیقاتی، تبادل اطلاعات و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و تبدیل ایده های نوآورانه به کسب و کارهای استارتاپی و دانش بنیان ایجاد شده است.

در راستای ایجاد ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه و همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی برای تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و توسعه بازار شرکت های دانش بنیان، همزمان با انعقاد این قرارداد، تفاهم نامه همکاری و هم افزایی میان پارک فناوری پردیس و دانشگاه خاتم منعقد شد.

با امضای این تفاهم نامه بستر توسعه فناوری های مرز دانش خصوصاً در حوزه فناوری های همگرا و تامین زیرساخت های سخت افزاری و مغزافزاری برای تحقق اهداف تحقیقاتی، فناوری و نوآوری و تسهیل تجاری سازی محصولات فناور و دانش، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

راه توسعه فناوری پیوند سلول های بنیادی هموار شد

در بخشی از این برنامه، نشست انعقاد قرارداد سرمایه گذاری بین دو شرکت تخصصی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار گردید تا امکان توسعه سریع زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری های پیشرفته پیوند سلول های بنیادی فراهم گردد.

ستاری با اشاره به این که شرکت های دانش بنیان در حوزه ژنتیک و زیست فناوری به توانمندی قابل توجهی دست یافته اند گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی در حوزه دارو در منطقه پیشتاز هستند و پیروزیت در عرصه فراوری واکسن های انسانی و دامی، گام بعدی این شرکت ها خواهد بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اهمیت فناوری در ایجاد ارزش اضافه نموده به ویژه در حوزه ژنتیک و زیست فناوری گفت: سالانه 400 هزار لیتر پلاسما به کشورهای اروپایی با قیمت هر لیتر 170 یورو فروخته می گردد. این کشورها پلاسما را پالایش و هر ویال 50 گرمی ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG را به قیمت 200 یورو معادل صادرات 30 تن نفت به فروش می رسانند.

وی گفت: برای هر گرم از فاکتور انعقادی 7 که سال گذشته در ایران ساخته شد، یک میلیون یورو ارزبری داشت، این موضوع ارزش آفرینی و درآمدزایی زیست فناوری و حوزه ژنتیک را نشان می دهد.

ستاری با بیان این که در کشورهای پیشرفته، حوزه ها و رشته های تحصیلی به سوی فناوری های نوین و همگرا گرایش یافته است اضافه نمود: باید به سوی فناوری های نوین و رشته های دانشگاهی همگام با پیشرفت های فناورانه و روز دنیای حرکت کنیم. فرایند تحصیلات دانشگاهی در دنیا متحول شده است و باید با هدف گیری دقیق، ساختار فعلی به سوی دانشگاه های فناور تغیر پیدا کند.

یک گام بلند در بومی سازی فناوری پیوند سلول های بنیادی

در مراسم انعقاد قرارداد سرمایه گذاری بین دو شرکت تخصصی از نخستین سری نتایج HLA Typing به روش فرا دقیق- فراسریع توسط شرکت رونمایی شد.

پیوند سلول های بنیادی تنها در شرایطی پیروز است که شناسه ژنتیکی (HLA) بیمار و اهداکننده منطبق باشد، برای این کار، ضروری است شناسه ژنتیکی تعداد زیادی داوطلب اهدای سلول های بنیادی طی فرایندی به نام HLA Typing شناسایی و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره گردد تا هنگامی که یک بیمار احتیاج به پیوند سلول های بنیادی دارد، اهداکننده منطبق با وی پیدا گردد.

فناوری HLA Typing به روش فرادقیق و فراسریع که امکان مشخص شناسه ژنتیکی افراد زیادی را با دقت بالا و در زمان کم میسر می نماید تنها در اختیار کشورهای معدودی در دنیا است. فقدان این فناوری در کشور باعث شد در سال های گذشته، درمان بسیاری از بیماران مستلزم یافتن اهداکنندگان با شناسه ژنتیکی منطبق از خارج از کشور باشد.

با ماموریتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به یکی از این دو شرکت دانش بنیان محول شد، توانست به فناوری HLA Typing فرادقیق و فراسریع دست پیدا کند. این شرکت توانست این فناوری را در کشور توسعه دهد به صورتی که در آینده احتیاجی به ارسال نمونه های ژنتیک به خارج از کشور نباشد.

با همکاری بخش های مختلف مدیریتی کشور این شرکت پیروز به انجام HLA Typing فرادقیق و فراسریع یک میلیون نمونه طی دو سال آینده می گردد، این موضوع باعث قطع وابستگی ایران به واردات سلول های بنیادی خون ساز از خارج می گردد و همچنین برای شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز، امکان صادرات این سلول ها را به کشورهای دیگر فراهم می نماید.

با این فناوری علاوه بر ارز آوری با حذف واردات سلول های بنیادی از خارج کشور، از بروز تأخیر چندماهه در فرایند درمان بیمار جلوگیری می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1272

به "ستاری: ورود بخش خصوصی به دانشگاه دستاوردهای ارزنده ای داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: ورود بخش خصوصی به دانشگاه دستاوردهای ارزنده ای داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید