با اضطراب ناشی از اخبار کرونا چه کنیم؟

به گزارش شارژ 10، مردم می دانند که اخبار دقیق در زمان بحران مهم است. اما کووید-19 همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است و خیلی ها احساس خفگی می نمایند.

با اضطراب ناشی از اخبار کرونا چه کنیم؟

شروع همه گیری ویروس کرونا با افزایش مخاطبان اخبار همراه بود، اتفاقی که حالا برای خیلی ها به خستگی و اضطراب منتهی شده است. آیا می توان حدی برای آگاه بودن از اوضاع در نظر گرفت؟

برنامه های ویژه خبری و مصاحبه های تلویزیونی جای برنامه ورزشی محبوبتان را گرفته اند. پیغام رسان های اینترنتی پر از مقاله هایی است که هم خانه سابق یا عضوی از فامیل که سال ها می گردد از نزدیک ندیده اید برایتان فرستاده اند.

اگر اخبار مصرفی روزانه را با واحد کالری می سنجیدیم، وزنی که خیلی از ما در این چند هفته اضافه نموده ایم از این هم بیشتر می شد. جهانی شدن همه گیری در ماه مارس خیلی ها را به وبسایت های خبری کشاند. مخاطبان بسیاری از شبکه ها خیلی ناگهانی زیاد شدند، مخصوصا بین جوانترها. اما ادامه بحران خیلی ها را بر آن داشت تا رژیم خود را عوض نمایند.

پارول گوش، کارآفرین 32 ساله سالکن سوئد، می گوید خیلی راحت می توان از این مقاله به آن مقاله رفت. در یک دوره ای همه کارم شده بود همین، تا اینکه جلوی خودم را گرفتم. بقیه اعضای خانواده او در هند زندگی می نمایند که قوانین قرنطینه بسیار سخت گیرانه تری نسبت به سوئد اعمال نموده است.

او می گوید خیلی استرس داشتم، چون مدام سوئد و هند را مقایسه می کردم. مدام نگران والدین سالخورده ام بودم و به این فکر می کردم که کی می توانم دوباره آن ها را ببینم.

کریس کلنسی، 33 ساله از استرالیا، با او موافق است و می گوید فکر و ذهنم را تسخیر نموده است. او پیش از شروع همه گیری نیز علاقه زیادی به اخبار داشت و خبرنگاران مختلفی را در توییتر دنبال می کرد.

اما حالا روال زندگی خود را عوض نموده است. الان دیگر فقط هفته ای یک برنامه خبری می بینم و برخی از کنفرانس های خبری را مرور می کنم. البته این هم کم شده است، چون حرف جدیدی در آن ها زده نمی گردد.

توجه بیشتر به اخبار مربوط به کووید-19 به افزایش بی سابقه مخاطبان برنامه ها و وبسایت های خبری منجر شده است

آمار موجود نشان می دهد که آن ها تنها نیستند. با اینکه تعداد مخاطبان برنامه های خبری همچنان بیش از گذشته است، اما در برخی جا ها دارد کم می گردد. در بریتانیا، مخاطب برنامه های خبری به کمترین میزان خود از زمان قرنطینه عمومی رسیده است و برخی از برنامه های سرگرم نماینده در استرالیا مجددا به صدر جدول پرمخاطب ها نزدیک شده اند.

مرکز تحقیقات پیو نیز در اواخر ماه آوریل گفت که حدود 70 درصد آمریکایی ها احساس می نمایند که باید از تعقیب مداوم اخبار ویروس کرونا پرهیز نمایند و 40 درصد نیز عقیده دارند که توجه به اخبار از نظر عاطفی به آن ها ضربه می زند.

اولریخ هاگروپ، دبیر سابق خبر در دانمارک، می گوید مردم می دانند که اخبار دقیق در زمان بحران مهم است. اما کووید-19 همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است و خیلی ها احساس خفگی می نمایند. شکی در اهمیت این داستان نیست، اما حقیقت این است که مردم وقتی حس می نمایند که منکوب شده اند سراغ گربه خود یا سریال هایشان می فرایند.

اخبار بد چه تاثیری بر ما می گذارد

روان درمانگران عقیده دارند که دو فرایند مختلف در جریان است. یکی کرونازدگی عمومی است که ریشه در خستگی ناشی از شرایط کلی دارد. با وجود اخبار و اطلاعات گسترده درباره همه گیری، هنوز معین نیست تدابیر فعلی تا کی ادامه خواهد داشت و زندگی ما در آینده چه شکلی خواهد بود.

ژان-پل دیویس، روان درمانگر ساکن لندن، می گوید پیغام من به مردم این است که باید با خود هم دردی داشته باشید، باید بفهمید از چه چیزی رنج می برید. احساس خستگی از شرایط فعلی و ناامیدی هیچ اشکالی ندارد.

فرایند دیگر این است که چرخه مداوم اخبار شاید باعث افزایش اضطراب و افسردگی برای کسانی شده باشد که سابقه مسائل روحی و روانی دارند.

به گفته آقای دیویس اضطراب احتمالات را در نظر نمی گیرد و بر امکانات تمرکز می نماید و آن ها را بسط می دهد. مثلا فردی ممکن است مقاله ای درباره وضع اقتصادی بخواند و سپس بر بدترین نتیجه ممکن برای شرایط اقتصادی خود تمرکز کند.

اضطراب در دیگران ممکن است به شکل احساس دردی بروز کند که دیگرانی که عزیزی را از دست داده اند حس می نمایند. او می گوید حافظه و تصورات ما باعث می گردد تا چیز ها را در ذهن خود مرور کنیم. ما شرایط بد دیگران را تصور می کنیم و این برای مردم ناراحت نماینده است.

ژان-پل دیویس، روان درمانگر، می گوید مراجعانش شامل کسانی می شوند که ناگهان مجبور شده اند در جریان جدیدترین اخبار و اطلاعات باشند

اما شاید نادیده دریافت اخبار برای این دسته کار راحتی نباشد، چرا که اضطراب عموما به افراد فشار می آورد تا مرتبا اطلاعات و اخبار را آنالیز نمایند تا بلکه عامل اضطراب برطرف شده باشد. .

اما خطری که افراد افسرده را تهدید می نماید متفاوت است. آن ها ممکن است تصمیم بگیرند که دیگر اخبار را دنبال ننمایند و خود را در چیز دیگری غرق نمایند، مثل مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی و مواد غذایی.

وقتی نمی توانیم اخبار نبینیم

البته اقلیت قابل توجهی اگر بخواهند هم نمی توانند اخبار را دنبال ننمایند. خبرنگارها، مقامات دولتی، شاغلان ارتباطات، پزشکان، دانشمندان و اخیرا هم تولیدنمایندگان محصولات ضدعفونی نماینده چاره ای ندارند جز اینکه مسائل را پیگیری نمایند و از جدیدترین اخبار و آمار آگاه باشند، آن هم در شرایطی که مرز میان کار و زندگی، به خاطر کار از خانه، بیش از گذشته مبهم شده است.

لورین الن دروسا، خبرنگار اسپانیایی، می گوید من دو تا بچه دارم و یک سگ... وضع خوابم به خاطر فشار رسانه ای کاملا به هم خورده است. ولی به خاطر کارم نمی توانم از این شرایط فرار کنم.

آقای دیویس می گوید که مراجعانش در حال حاضر شامل کسانی می شوند که ناگهان مجبور شده اند جدیدترین تحولات را دنبال نمایند یا وقت زیادی صرف صحبت با کسانی نمایند که ضربه سختی از ویروس کرونا خورده اند.

شکی نیست که شنیدن این روایت ها به شما ضربه خواهد زد، مخصوصا اگر به مصایب دیگران توجه کنید. خیلی از خبرنگار ها به همین خاطر دنبال این حرفه رفته اند و به اتفاقاتی که برای دیگران افتاده است علاقه دارند.

برقراری تعادل

آقای دیویس معتقد است که آنالیز روزانه سرخط خبر ها برای بیشتر ما کفایت می نماید، حالا چه اینترنتی باشد چه تماشای اخبار تلویزیون. کسانی که از اضطراب رنج می برند می توانند هفته ای یک بار اخبار را چک نمایند. نکته مهم دیگر منبع خبری است و بهتر است به منابعی توجه کنیم که با حقایق سر و کار دارند و نه حدس و گمان.

لیز مارتین، روان درمانگر ساکن لندن، می گوید اگر اخبار برایتان تنش آفرین است می توانید به کسی نزدیک شوید که خیلی تحت تاثیر اخبار ویروس کرونا قرار نمی گیرد، البته به این شرط که از منابع خبری قابل اعتماد استفاده کند. به گفته او مردم با هم فرق دارند و شاید دوستی باشد که بتواند شما را فقط در جریان مسائل مهم و حیاتی قرار دهد. .

اما برای کسانی که به خاطر مسائل کاری نمی توانند از بحران فعلی دوری نمایند راه چاره ساده ای وجود ندارد. با وجود این آقای دیویس می گوید که این افراد باید سعی نمایند تا حد و حدود معینی برای خواندن و تماشا کردن اخبار مشخص نمایند و زمان کافی برای استراحت و تمدد اعصاب کنار بگذارند.

باید بین آگاه بودن از مسائل و اطلاعات بیش از حد تعادل برقرار کرد و اگر اطلاعات به اضطراب ختم می گردد بهتر است کمتر در معرض اخبار باشیم

پارول گوش می گوید که توانسته است با دوری کردن از برنامه های خبری تلویزیون و منابع خبری اینترنتی به خوبی فرسودگی ناشی از بحران فعلی را مدیریت کند. در عین حال برخی از پیغام رسان ها را کلا خاموش نموده است و برای دوستانش هم شرح داده است که چرا می خواهد مدتی در معرض اخبار نباشد.

به گفته آقای دیویس، ما نه تنها باید بهترین استفاده را از زمان حال ببریم، بلکه باید امید به آینده را نیز حفظ کنیم. واقعیت این است که بالاخره روزی تمام می گردد و با اینکه بعضا ابدی به نظر می رسد، شرایط فعلی تابع زمان است و تغییر خواهد نمود.

منبع: فرادید
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1018

به "با اضطراب ناشی از اخبار کرونا چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با اضطراب ناشی از اخبار کرونا چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید