4.2 درصد سوخت نیروگاه ها مازوت است

به گزارش شارژ 10، معاون راهبری فراوری شرکت مادر تخصصی فراوری نیروی برق حرارتی ایران با بیان اینکه تا انتها مهرماه تنها 4.2درصد از سوخت نیروگاه ها، مازوت بوده است، گفت: در نیروگاه هایی که ناچار به استفاده از سوخت دوم باشند، تاکید بر استفاده از گازوئیل است، اما اگر چاره ای نباشد از مازوت استفاده خواهند کرد.

4.2 درصد سوخت نیروگاه ها مازوت است

ناصر اسکندری اضافه کرد: 16 نیروگاه از مجموع 120 نیروگاه حرارتی کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که از این تعداد مخزن سوخت مازوت چهار نیروگاه پلمپ است و فقط 12 نیروگاه می توانند در صورت احتیاج از سوخت مازوت استفاده نمایند.

وی ادامه داد: نیروگاه های حرارتی به گونه ای طراحی می شوند که سوخت مورداحتیاج آنها گاز طبیعی باشد بنابراین اگر سوخت مایع مورد استفاده قرارگیرد ضمن تحمیل هزینه های زیاد به این نیروگاه ها موجب طولانی تر شدن دوره تعمیرات شده و در بعضی مواقع احتیاج به تعمیرات اساسی پیدا خواهند کرد.

معاون راهبری فراوری شرکت برق حرارتی گفت: براین اساس نیروگاه های حرارتی هیچ انگیزه ای برای استفاده از سوختی غیر از گاز طبیعی ندارند و بیشتر کوشش آنها تامین گاز است که برترین نوع سوخت برای عملکرد بهتر نیروگاه است.

اسکندری گفت: تامین سوخت زمستانی برای نیروگاه ها به علت آنکه مردم بیشتر از گاز طبیعی برای گرمایش استفاده می نمایند در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و با محدودیت روبرو می گردد و براین اساس نیروگاه ها که باید برق مورد احتیاج کشور را تامین نمایند ناگزیر به سمت استفاده از سوخت جایگزین می فرایند.

وی ادامه داد: از مجموع 120 نیروگاه حرارتی کشور 16 نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که البته مخزن سوخت مازوت چهار نیروگاه به علت پیشگیری از آلوده سازی هوا پلمپ است و تنها 12 نیروگاه می توانند از سوخت مازوت بهره گیرند ولی بیشتر کوشش بر تامین گازوئیل به عنوان سوخت دوم است.

معاون راهبری فراوری شرکت برق حرارتی اضافه کرد: تا خاتمه مهرماه 91.5 درصد سوخت نیروگاه ها از گاز بوده و تنها 4.2 درصد سوخت مازوت مصرف شده و کوشش خواهیم کرد در فصل سرد نیز نسبت به تامین گاز برای نیروگاه ها اقدام گردد.

اسکندری گفت: درجاهایی نیز که الزام به استفاده از سوخت دوم داشته باشیم تاکید بر استفاده از گازوئیل است و در نهایت اگر چاره ای نبود از مازوت بهره گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد در زمستان سال گذشته در بعضی روزها، گاز تحویلی به نیروگاه ها به زیر 70 میلیون مترمکعب در روز رسید. این در حالی است که اگر نیروگاه های کشور بخواهند با همه ظرفیت خود کار نمایند سوختی معادل 190 میلیون متر مکعب گاز در روز احتیاج دارند.

بنابراین بقیه سوخت مورد احتیاج نیروگاه ها در زمستان از طریق سوخت مایع تامین شده است.

ادامه فرایند افزایشی مصرف گاز در کشور، علاوه بر آنکه می تواند سوخت رسانی به نیروگاه ها را با مشکل رو به رو نموده و پایداری شبکه برق را به خطر بیاندازد، در ادامه ممکن است به قطع گاز بعضی از منطقه ها کشور در روزهای سرد سال بیانجامد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه 80 درصد گاز فراوریی کشور در بخش خانگی مصرف می گردد، گفت: اگر مدیریت مصرف از طرف مشترکان بخش خانگی و تجاری انجام نگردد، در زمستان شاهد قطع گاز و برق خواهیم بود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه مسئله ای در تامین مازوت مورد احتیاج نیروگاه ها در زمستان وجود ندارد، گفت: مخازن نیروگاه ها پر است و مسئله ای در ذخیره سازی نداریم. برای مصرف گازوئیل در نیروگاه ها نیز با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی توافق کردیم تا روزانه 35 میلیون لیتر را تحویل دهند. در کنار آن نیز ذخایر گازوئیل در نیروگاه ها نیز وجود دارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1854

به "4.2 درصد سوخت نیروگاه ها مازوت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4.2 درصد سوخت نیروگاه ها مازوت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید