یونان، ترکیه را به شکایت در دادگاه بین المللی تهدید کرد

به گزارش شارژ 10، نخست وزیر یونان ضمن هشدار به ترکیه درخصوص شکایت از این کشور در دیوان دادگستری بین المللی به خاطر منازعات دریایی، خواهان ایفای نقش در مذاکرات صلح لیبی به میزبانی سازمان ملل شد.

یونان، ترکیه را به شکایت در دادگاه بین المللی تهدید کرد

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور بهاری آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طبق سخنانی که روز یکشنبه از نخست وزیر یونان منتشر شده است، وی ترکیه را تهدید نموده است که اگر بر سر منازعات دریایی با آتن به تفاهم نرسد، شکایتی را به دیوان دادگستری بین المللی ارسال خواهد نمود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کریاکاس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان در مصاحبه با روزنامه ای محلی گفت ترجیح می دهد آنکارا و آتن منازعات دریایی خود در دریاهای اژه و مدیترانه را در سطح دیپلماتیک و سیاسی حل و فصل نمایند.

وی اضافه نمود: اما باید بگویم که اگر نتوانیم راه حلی پیدا کنیم باید قبول کنیم موضعی که یونان به رسمیت می شناسد باید در یک نهاد بین المللی مانند دیوان دادگستری بین المللی مورد قضاوت قرار گیرد.

یونان و قبرس مدت ها است که بر سر مسائل دریایی و مرزی اختلاف دارند و معتقدند اقدامات آنکارا در مدیترانه ناقض قوانین بین المللی در دریاها است.

چندی پیش قبرس دادخواستی را درخصوص حق استحصال معادن واقع شده در دریا، به دیوان دادگستری بین المللی ارسال کرد. ترکیه تا کنون به این اقدام پاسخی نداده است.

با این حال، آنکارا که با قبرس روابط دیپلماتیک ندارد می گوید قسمت هایی از مدیترانه که مورد استحصال نفت قرار داده است جزو صفحه قاره ای ترکیه محسوب می گردد و یا در بخش ترکی قبرس واقع شده است.

نخست وزیر یونان همچنین درباره درخواست آتن از سازمان ملل برای شرکت در مذاکرات صلح در لیبی گفت: ما نمی خواهیم یک منشاء بی ثباتی در همسایگی خود داشته باشیم. از این رو می خواهیم در تحولات لیبی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی اضافه نمود: می خواهیم در یافتن راه حلی برای لیبی نقش داشته باشیم. لیبی همسایه دریایی کشور ما است نه ترکیه..

سازمان ملل اعلام نموده است این مذاکرات صلح، اوایل سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. کشور لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال 2011 تا کنون در بحران و بی ثباتی سیاسی به سر می برد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 673

به "یونان، ترکیه را به شکایت در دادگاه بین المللی تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونان، ترکیه را به شکایت در دادگاه بین المللی تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید