کرونانگاری؛ ژانری جدید در ادبیات داستانی ایتالیا

به گزارش شارژ 10، ایتالیا که مانند بسیاری کشورها درگیر شیوع ویروس کروناست، این روزها نه فقط شاهد انواع سخت گیری ها برای جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان بلکه خلاقیت های هنری و ادبی؛ چون ظهور ژانری جدید بیشتر در ادبیات داستانی است که از کرونا می گوید.

کرونانگاری؛ ژانری جدید در ادبیات داستانی ایتالیا

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی با اشاره به تاثیر بحران شیوع کرونا بر ادبیات کشور ایتالیا نوشت: روبرتو بوریونی (Roberto Burioni) پزشک و نویسنده مشهور ایتالیایی در ماه مارس (اسفند 98) کتابی با عنوان ویروس، چالش عظیم منتشر کرد که به آنالیز نقش همه گیری ها در شکل دادن و گاه اصلاح تمدن ها می پردازد.

وی در مصاحبه ای خاطرنشان کرد وقتی خبر شیوع کرونا را در چین شنید، کتاب در حال چاپ بود و باید در پاییز منتشر می شد. وی با شنیدن این خبر دو فصل درباره کروناویروس به کتابش اضافه نمود و از ناشر خواست آن را در اسرع وقت منتشر کند؛ زیرا همین حالا به این کتاب احتیاج بود نه در ماه اکتبر (مهر/آبان).

در همین اثنا، جولیو ترمونتی (Giulio Tremonti) وزیر سابق اقتصاد ایتالیا کتابی را که در خصوص دنیای شدن و نقاط ضعف آن در سایه همه گیری ها نوشته بود، با توجه به وقایع اخیر به روز رسانی کرد. گارزانتی (Garzanti) از ناشران برجسته ایتالیا نیز اوایل هفته گذشته مجموعه ای از 26 داستان کوتاه و مقاله با تم قرنطینه از نویسندگانی چون جومپا لاهیری، رمان نویس آمریکایی که گاهی به ایتالیایی نیز می نویسد و الیزابتا نیونه (Elisabetta Gnone) از نویسندگان پرفروش ژانر ادبیات کودک منتشر کرد.

سرعت بالای انتشار برخی از این کتاب ها موجب انتقاداتی شده مبنی بر اینکه هنوز برای به راه انداختن ادبیات کروناویروس زود است یا این که نویسندگان از این تراژدی سوءاستفاده می نمایند. اما آنطور که بوریونی می گوید، هم اینک به کتاب هایی با موضوع اپیدمی احتیاج است.

این کتاب ها ابزار فرهنگی مورداحتیاج را در اختیار افراد قرار می دهند تا آنچه را در حال برانداختن وجود آنهاست درک نمایند.

نیونه که با انتشارات گارزانتی در جمع آوری مجموعه داستان های قرنطینه همکاری نموده است، می گوید: داستان ها برای خوانندگان و کسانی که آن ها را می نویسند، قدرت شفابخشی دارند. از دیگر نویسندگان ایتالیایی که به نوشتن از حال و هوای دوره همه گیری کرونا روی آورده، نویسنده جوان پائولو جوردانو (Paolo Giordano) است. این نویسنده 37 ساله کتابی را با عنوان بیماری مسری چطور کار می نماید در ایتالیا منتشر نموده که افکار و ترس و نگرانی وی را در خصوص شیوع کروناویروس روایت می نماید. پیرنگ اصلی کتاب جوردانو از نوعی دیگر است و بیشتر از احتیاج به ثبت زمان حال نشئت می گیرد تا شرح آن.

این نویسنده نیز چون دیگران از کروناویروس و تغییراتی که می تواند در جوامع ما ایجاد کند، می ترسد. وی حتی بیشتر از عکس این موضوع وحشت دارد، این که همه آن چه داریم از این اوضاع یاد می گیریم به دست فراموشی سپرده گردد. جوردانو در مصاحبه ای گفت: برخی فکرها باید همین حالا و از دل شرایط اضطراری، روی کاغذ آورده شوند. در غیر اینصورت در میل به برگشتن به شرایط عادی در کوتاهترین زمان ممکن گم خواهند شد.

همانطور که زیگموند فروید پس از بیدار شدن رویاهای خود را قبل از این که فراموش شوند، یادداشت می کرد، جوردانو نیز می خواست تجربه خود را از این همه گیری در لحظه ثبت کند. وی می نویسد: وقتی این شرایط اضطراری بگذرد، آگاهی و هوشیاری موقتی نیز ناپدید خواهد شد. نمی خواهم چیزی را که این همه گیری درباره ما آشکار نموده است از دست بدهم.

برخی ناظرین پیش بینی می نمایند دیگر کشورها نیز راه ایتالیا را در پیش خواهند گرفت. آندریا مینوز (Andrea Minuz) منتقد فیلم و کتاب در روزنامه ایتالیایی ایل فوگلیو (Il Foglio) در این باره می گوید: ایتالیا یک آزمایشگاه است. همانطور که ترانه خوانی در بالکن ها و کنسرت های آنلاین خواننده های نامدار از اینجا آغاز شد و به دیگر کشورها سرایت کرد، نخستین کشوری هستیم که کتاب هایی با ژانر ویروس کرونا منتشر نموده ایم و این را نیز به دنیا صادر خواهیم کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 902

به "کرونانگاری؛ ژانری جدید در ادبیات داستانی ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونانگاری؛ ژانری جدید در ادبیات داستانی ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید