کامپیوتر گیمینگ چیست؟ (همه چیز درباره خرید سیستم گیمینگ)

به گزارش شارژ 10، به عنوان یک گیمر یا کسی که هر روز با کامپیوتر سروکار دارد، بهتر است بدانید که کامپیوتر گیمینگ چیست و با تفاوت های آن با سیستم های شخصی معمولی و سیستم های رندرینگ آشنا باشید.

کامپیوتر گیمینگ چیست؟ (همه چیز درباره خرید سیستم گیمینگ)

در این مقاله به ویژگی های کیس کامپیوتر گیمینگ، مزایای کامپیوتر گیمینگ، تفاوت سیستم گیمینگ با سیستم رندرینگ و … خواهیم پرداخت.

کامپیوتر گیمینگ چیست؟

سیستم های گیمینگ دارای ویندوزهای رده بالا بوده و به صورت دسکتاپ و لپ تاپ برای تجربه یک بازی حرفه ای طراحی شده اند.

  • کامپیوتر گیمینگ: پی سی گیمینگ، یک دسکتاپ طراحی شده به منظور افزایش عملکرد در بازی های رایانه ای مدرن است که به صورت سفارشی فراوری می شوند.

    این نوع سیستم، قدرت گرافیکی و پردازشی بالایی دارند و یکی از مهم ترین تفاوت های سیستم های معمولی با پی سی گیمینگ، در پردازش ویدئو است.

    در سیستم های گیمینگ کارت های ویدیویی شامل رم اختصاصی، پردازنده گرافیکی و سیستم خنک نماینده هستند؛ در حالی که در رایانه های شخصی معمولی از یک کنترل نماینده گرافیکی داخلی استفاده می گردد.

تعمیر کامپیوتر را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • خدمات تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ در محل
  • تعمیر کامپیوتر، لپ تاپ، ای مک، مک بوک
  • نصب ویندوز و برطرف مسائل نرم افزاری
  • نصب آنتی ویروس و ویروس یابی
  • نصب انواع نرم افزارها
تعمیر کامپیوتر با خبرنگاران

تعمیر کامپیوتر را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • خدمات تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ در محل
  • تعمیر کامپیوتر، لپ تاپ، ای مک، مک بوک
  • نصب ویندوز و برطرف مسائل نرم افزاری
  • نصب آنتی ویروس و ویروس یابی
  • نصب انواع نرم افزارها
تعمیر کامپیوتر با خبرنگاران
  • لپ تاپ گیمینگ: لپ تاپ مخصوص بازی لپ تاپی بوده که به صورت سفارشی برای انجام بازی های رایانه ای طراحی شده است. برخلاف لپ تاپ های معمولی، این سیستم ها دارای کارت گرافیک با قدرت پردازنده بالایی هستند.

    در حال حاضر یکی از محبوب ترین برندهای لپ تاپ مناسب بازی در بازار، لپ تاپ Alienware است که به وسیله شرکت Dell فراوری می گردد.

کیس گیمینگ چیست؟

کیس کامپیوتر گیمینگ از اصلی ترین تجهیزات سیستم گیمینگ محسوب می گردد. کیس گیمینگ، دارای ویژگی هایی است که سیستم گیمینگ را از سیستم های معمولی متمایز می نماید:

1. پردازنده (CPU) قدرتمند

CPU یا واحد پردازش مرکزی، قطعه ای است که دستورالعمل برنامه ها را پردازش می نماید. اطلاعات را از یک برنامه جمع آوری نموده و سپس دستورات را رمزگشایی و اجرا می نماید. پردازنده ها با تعداد هسته های متفاوت مانند دو هسته ای، چهار هسته ای، شش هسته ای، هشت هسته ای و … فراوری می شوند.

در انتخاب کیس کامپیوتر گیمینگ خود اگر در پی هسته های بالا هستید، یک پردازنده چهار هسته ای یا شش هسته ای در برنامه های کاربردی سنگین بازی های کامپیوتری بسیار مناسب است. پردازنده های هشت هسته ای معمولاً به وسیله برنامه نویسان استفاده می شوند.

سرعت پردازنده بسته به مدل و ولتاژ فرق دارد، معمولاً CPU با سرعت 2.0 گیگاهرتز، 3.0 گیگاهرتز و 4.0 گیگاهرتز برای کیس کامپیوتر گیمینگ مناسب است.

2. مادربرد کیس کامپیوتر گیمینگ

برد اصلی یا مادر بورد یکی دیگر از اجزای مهم کیس کامپیوتر گیمینگ است که باید به آن توجه گردد. از این گذشته، CPU، حافظه و کارت(های) ویدیو همگی روی مادربرد قرار دارند و مستقیماً به مادربرد متصل می شوند. در این مقاله به معرفی 5 مدل از برترین مادربردهای گیمینگ 2021 پرداخته ایم.

هنگام خریداری پی سی گیمینگ، باید در پی مادربردی باشید که دارای اسلات های کافی برای مقدار حافظه ای که می خواهید بهره ببرید و مقدار کارت گرافیکی که نصب می کنید، باشد.

بعلاوه، اگر قصد دارید دو یا چند کارت گرافیک نصب کنید، مطمئن شوید که مادربرد شما از SLI یا CrossFireX (اصطلاحات NVIDIA و AMD برای تنظیمات چند کارت گرافیک) پشتیبانی می نماید.

استعلام قیمت رایگان تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ در منزل

3. حافظه رم

این قطعه سخت افزاری اغلب به عنوان RAM شناخته می گردد. حافظه موجود در رایانه فضایی را برای دسترسی به داده ها به وسیله CPU فراهم می نماید.

اساساً رم به رایانه شما این امکان را می دهد که از داده ها به سرعت استفاده کند؛ بنابراین رم بیشتر در رایانه به معنی عملکرد سریع یک برنامه یا بازی کامپیوتری است. سیستم های گیمینگ به رم بیشتری نسبت به کامپیوترهای معمولی نیاز دارند و یک کامپیوتر گیمینگ ممکن است به 8 گیگابایت رم یا بیشتر نیاز داشته باشد.

در واقع برخی از مادربردها می توانند حجم زیادی از حافظه مانند 128 گیگابایت را در خود جای دهند؛ بنابراین گزینه های شما تقریباً بی انتها هستند.

به عنوان یک قاعده کلی، می توانید فرض کنید که 12 گیگابایت حافظه برای پشتیبانی از بیشتر بازی های ویدیویی کافی است.

قبل از خرید کیس، کمی تحقیق کنید تا ببینید چه مقدار RAM برای بیشتر بازی های مورد علاقه خود نیاز دارید.

4. کارت گرافیک گیمینگ (GPU)

کارت گرافیک حیاتی ترین قطعه کیس گیمینگ محسوب می گردد که برای تجربه بصری بهتر بازی لازم است.

اگر به تازگی آغاز به بازی نموده اید، در پی کارت گرافیکی باشید که حداقل رم ویدیوی GDDR3 یا بالاتر (GDDR5 یا GDDR6) داشته باشد و از DirectX 11 و یا DirectX 12 پشتیبانی کند.

5. هارد SSD

هارد دیسک فضایی است که فایل ها ذخیره می شوند. ممکن است بازی ویدیویی که می خواهید دانلود کنید حدود 50 گیگابایت فضای هارد دیسک نیاز داشته باشد و پس از نصب و چند بار ارتقاء بازی، حالا به 70 گیگابایت فضا نیاز باشد.

فرض کنید 5 بازی ویدیویی روی سیستم گیمینگ ذخیره گردد؛ در این صورت، با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که برای تعداد محدودی بازی به فضایی نزدیک 350 گیگابایت نیاز دارید.

علاوه بر حجم زیاد هارد، باید به این فکر کنید که چه نوع هارد دیسکی نیاز است. هارد درایوهای حالت جامد (SSD) بسیار سریع تر از درایوهای سخت (HDD) هستند. SSDها زمان بوت سریع تر و سرعت انتقال فایل بیشتری را ارائه می دهند. از سوی دیگر، SSDها (که هیچ قسمت متحرکی ندارند) داده ها را سریع تر بازیابی و ارائه می نمایند.

سیستم رندرینگ چیست؟

سیستم های رندرینگ، کیس های قدرتمندی هستند که در 3 دسته پایین رده، میان رده و بالارده تقسیم بندی می شوند. سیستم های رندرینگ برای رندر گرفتن در نرم افزارهای ساخت انیمیشن، طراحی معماری، تجسم طراحی، شبیه سازها، بازی های ویدئویی و جلوه های ویژه تلویزیونی استفاده می شوند.

در کیس های رندرینگ از پردازنده های قوی AMD EPYC استفاده می گردد که این پردازنده ها دارای 64 هسته و یا 128 هسته هستند. سیستم های رندرینگ همانند سیستم های گیمینگ به RAM، CPU و GPU قوی نیاز دارند تا در فرایند پردازش برنامه های طراحی سه بعدی یا اجرای برنامه های سنگین گرافیکی حرفه ای، عمل نمایند.

دریافت سرویس تعمیر کامپیوتر در محل

سیستم گیمینگ با سیستم رندرینگ چه تفاوتی دارد؟

می توان گفت نوع پردازنده و کارت گرافیک از شاخص ترین تفاوت سیستم گیمینگ با سیستم رندرینگ است. کیس گیمینگ به GPU قوی تری نیاز داشته، در حالی که سیستم رندرینگ به CPU قوی تری نیاز دارد.

در ادامه به تفاوت قطعات این 2 نوع سیستم بیش تر خواهیم پرداخت:

1. سی پی یو

شاخصترین تفاوت سیستم گیمینگ با سیستم رندرینگ معمولاً مربوط به CPU مورد استفاده است. تقریباً هر سیستم رندرینگ دارای یک CPU قدرتمند بوده تا بتوانند به طور همزمان، چند فرمان را با هم انجام دهند.

پردازنده های سیستم رندرینگ اغلب فراتر از نیاز های یک گیمر هستند. سی پی یو این سیستم ها به هسته بیش تری نیاز دارند به همین علت انتخاب سی پی سو i5 و i3 نیز برای کیس های گیمینگ مناسب است.

این در حالی است که برای یک کیس رندرینگ (رده پایین و با کمترین هزینه)، کمتر از اینتل Core i7 و Ryzen 7 نمی توان در نظر گرفت. از پراستفاده ترین پردازنده ها در سیستم های رندرینگ می توان به Intel Core i9 و AMD Rezen Thrdripper اشاره نمود.

2. کارت گرافیک

در یک سیستم رندرینگ، وجود کارت گرافیک قدرتمند برای مدل سازی سه بعدی، ویرایش ویدیو، و عملیات محاسباتی فشرده برنامه ها لازم است. در میان فراورینمایندگان پردازنده های گرافیکی، اساسا تنها 2 شرکت NVidia GeForce و AMD Radeon خودنمایی می نمایند.

این دو برند، پردازنده های گرافیکی Quadro و RadeonPro که مخصوص سیستم های رندرینگ هستند را ارائه می دهند. آن ها با GPUهای سیستم گیمینگ در مقدار حجم حافظه کارت گرافیک تفاوت دارند. این پردازنده ها برا بازی طراحی نشده اند و به طور کلی سرعت کلاک بالاتری را ارائه می دهند.

3. رم

وقتی صحبت از رم به میان می آید، داشتن 8 یا 16 گیگابایت رم این روزها تقریباً استاندارد است، و این مقدار برای عملکرد نرم و روان کامپیوتر گیمینگ کافی است.

در مقابل سیستم های رندرینگ، اغلب به مقادیر زیادی RAM برای پردازش داده های فشرده نیاز دارند. رم استفاده شده در سیستم های رندرینگ را می توان بین 32 تا 64 گیگابایت، حتی تا ظرفیت 128 گیگابایت و بالاتر یافت.

در سیستم های رندرینگ از نوع دیگری RAM به نام حافظه (ECC) استفاده می نمایند. این نوع RAM می تواند ثبات برنامه ها را بهبود بخشد و از خراب شدن داده های شما جلوگیری کند و با تشخیص خرابی داده آن را مدیریت می نماید.

استفاده ار این نوع رم در کامپیوتر گیمینگ کارعاقلانه ای نیست؛ زیرا هم پرهزینه است و هم در برخی موارد باعث اختلال در عملکرد سیستم گیمینگ می گردد.

4. تفاوت در کارت صدا و مادربرد

از آنجایی که سیستم های رندرینگ اغلب از CPU و RAM خاصی استفاده می نمایند، مادربرد آن ها تعداد اسلات بیش تری دارند. در برخی مواقع برای سیستم های رندر رده بالا و قدرتمند 2 CPU در یک سیستم استفاده می گردد که این کار برای کامپیوترهای گیمینگ مناسب نیست.

بعلاوه با توجه به کامپیوترهای بازی، بزرگترین تفاوت به ظرفیت صدا مربوط می گردد. سیستم صوتی و کیفیت صدا در کامپیوترهای گیمینگ بسیار مهم است و در این زمینه نسبت به سیستم های رندرینگ قوی تر هستند.

5. هارد

از نظر مقدار حافظه داخلی، سیستم های رندرینگ علاوه بر هارد SSD فوق سریع با حجم بالا، به چندین ترابایت هارد HDD نیاز دارند. اما برای سیستم های گیمینگ یک هارد SSD با حجم حدبیشتر 2 ترابایت کافی است.

مزایای کامپیوتر گیمینگ چیست؟

وقتی صحبت از بازی های ویدیویی می گردد، گیمر ها گزینه های زیادی روی میز دارند. پلتفرم های کنسول ، موبایل، VR، سیستم های گیمینگ و … همه و همه زمینه تجربه یک بازی حرفه ای را فراهم می نمایند.

اما از میان تمام این گزینه ها چرا باید پی سی گیمینگ را انتخاب کنیم. در اینجا به مزایای کامپیوتر گیمینگ اشاره می کنیم:

  • به جرات می توان گفتن برای یک تجربه بازی باورنکردنی، هیچ پلتفرمی سیستم گیمینگ را شکست نمی دهد. اجرای بروزترین بازی ها با سرعت 60 فریم در ثانیه یا بالاتر واقعاً خیره نماینده است؛ بنابراین برای لذت بردن از بازی های 4K کامپیوتر گیمینگ برترین انتخاب است.
  • شما می توانید تجهیزات مختلف پی سی گیمینگ را در طی سال ها ارتقاء دهید. همیشه امکان اضافه کردن سخت افزار و یا نرم افزار نو وجود دارد. شما هر زمانی می توانید رم و کارت گرافیک سیستم را ارتقاء دهید.

    این در حالی است که کنسول ها فقط توانایی ارتقاء هارد را دارند و باید هر ساله منتظر ارائه طرح های بعدی از طرف شرکت سازنده باشند.

  • امکان اجرای نسخه مودشده بازی های مورد علاقه تان در سیستم گیمینگ وجود دارد. بعلاوه امکان اجرای تمام بازی های قدیمی وجود دارد. در حالی که در برای اجرای بازی ها قدیمی در کنسول حتما باید تمامی نسل های کنسول را جمع آوری کنید.
  • سیستم گیمینگ قابلیت انجام تمام کارهای یک سیستم معمولی را دارد و از آن می توانید برای ادیت ویدیو، عکس، استفاده از اکسل و… بهره ببرید. علاوه بر آن سیستم های گیمینگ به علت نداشتن محدودیت فریم ریت، به تلویزیون متصل می شوند.
  • با داشتن یک پی سی گیمینگ به راحتی می توانید در سرویس های آنلاین بازی مثل Steam بازی کنید.
  • هنگام بازی با سیستم گیمینگ دیگر محدودیتی برای کلید های کنترل نماینده بازی ندارید و علنا اختیارات شما به مقدار تمام ترکیبات کلید های کیبورد توسعه خواهد یافت. در نتیجه کنترل بازی را در دست خواهید داشت. بعلاوه شما می توانید از کنترلر PS4 یا Xbox One بر روی پی سی خود بهره ببرید!

معایب کامپیوتر گیمینگ چیست؟

  • هزینه بالای خرید: سیستم های گیمینگ یا لپ تاپ های گیمینگ سطح بالا می توانند بیش از چند 10 میلیون تومان قیمت داشته باشند و در مقایسه با بیشتر کنسول های سطح بالا گران تر هستند.
  • تعمیرات پرهزینه: تعمیر کامپیوتر و تجهیزات سیستم گیمینگ بسته به اینکه از کجا خریداری شده یا از چه قطعاتی برای ساخت آن استفاده شده است، می تواند اذیت نماینده باشد. تعمیرات گران قیمت و طولانی مدت از معایب کامپیوتر گیمینگ محسوب می گردد.
  • نیاز دائمی به ارتقاء: واقعیت این است که سیستم های گیمینگ به منظور بهبود عملکرد، همیشه در حال تغییر هستند. شما ممکن است قدرتمندترین سیستم گیمینگ را داشته باشید اما یک سال بعد همان سیستم منسوخ باشد.

به همین علت است که قابلیت ارتقاء دادن سیستم گیمینگ می تواند یک عیب هم محسوب گردد؛ بنابراین گیمر باید همیشه با تغییرات نو سیستم های گیمینگ آپدیت باشد تا در صورت نیاز اقدام به ارتقاء دادن سیستم نماید.

در این مقاله سعی کردیم پاسخ جامعی به پرسش کامپیوتر گیمینگ چیست ارائه دهیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

آیا سیستم گیمینگ از هدست های VR پشتیبانی می نمایند؟

هدست های VR ممکن است با سیستم های گیمینگ سازگار باشند. با این حال، پلتفرم های VR مانند Oculus Rift، پردازش نماینده (CPU) بسیار قدرتمندی نیاز دارند.

آیا می توان از یک pc معمولی برای بازی استفاده کرد؟

این امکان وجود دارد. اما برای بازی هایی با گرافیک پیشرفته، به احتمال زیاد به یک کارت گرافیک قدرتمند مانند کارت های موجود در سیستم گیمینگ نیاز خواهید داشت.

آیا می توان از سیستم رندرینگ برای گیمینگ استفاده کرد؟

بله. اگر در سیستم رندرینگ از کارت گرافیک های انویدیا کوآدرو استفاده شده باشد، این سیستم ها به مراتب از سیستم های گیمینگ قوی تر هستند.

سیستم های رندرینگ به علت وجود پردازنده های قدرتمند و کارت های گرافیک بسیار قوی، نسبت به سیستم های گیمینگ ترند و نرخ تازه سازی بالاتری به شما ارائه می دهند. اما به علت قیمت بسیار بالا، استفاده از سیستم رندرینگ برای گیمینگ عاقلانه به نظر نمی رسد.

منبع: آچاره
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2129

به "کامپیوتر گیمینگ چیست؟ (همه چیز درباره خرید سیستم گیمینگ)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپیوتر گیمینگ چیست؟ (همه چیز درباره خرید سیستم گیمینگ)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید