نخستین واکسن کرونا در آمریکا تزریق شد

به گزارش شارژ 10، با تزریق نخستین واکسن کرونا در شهر نیویورک به یک پرستار، واکسیناسیون عمومی کووید19 در آمریکا آغاز شد. این واقعه تاریخی در روزی روی داد که شمار جان باختگان این ویروس در آمریکا از مرز 300 هزار نفر گذشت.

نخستین واکسن کرونا در آمریکا تزریق شد

به گزارش بی بی سی، توزیع صدها هزار دوز واکسن کرونا تولیدی شرکت فایزر از روز شنبه و تنها ساعاتی پس از صدور مجوز اضطراری آن از سوی سازمان غذا و دارو - اف دی ای - شروع شده بود اما آن طور که گزارش شده یک پرستار بخش مراقبت های ویژه در لانگ آیلند نیویورک، نخستین کسی بود که صبح دوشنبه، 14 دسامبر، اولین واکسن را دریافت کرد.

150 بیمارستان در سراسر آمریکا قرار است امروز، دوشنبه، نخستین محموله این واکسن را دریافت نمایند. هر کدام از 50 ایالت آمریکا، دستورالعمل ویژه و الویت بندی مشخصی برای توزیع واکسن کرونا در نظر گرفته اند و انتظار می رود تا سرانجام امسال میلادی حدود 6 میلیون نفر از سالمندان و کارمندان سیستم پزشکی نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت نمایند.

مقام ها می گویند انتظار دارند حدود 100 میلیون آمریکایی تا بهار سال آینده در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده باشند. این بزرگترین طرح واکسیناسیون عمومی در تاریخ آمریکاست.

این کشور با 300 هزار مرگ بر اثر کووید19، بیشترین تعداد قربانیان را داشته و شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن هم اکنون به بیش از 16 میلیون نفر رسیده است.

واکسن فایزر برای حمل و نقل باید در دمای بسیار پایین تا منفی 70 درجه سانتیگراد نگهداری گردد و به همین علت بسته بندی و حمل و نقل آن با تدابیر ویژه همراه بوده است

واکسن تولیدی شرکت داروسازی فایزر که با همکاری شرکت آلمانی بیو ان تک و در کمتر از 10 ماه تهیه شده، روز آدینه (11 دسامبر) توانست از سازمان غذا و دارو آمریکا مجوز اضطراری دریافت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در توییتر به تزریق نخستین واکسن واکنش نشان داد و نوشت: نخستین واکسن تزریق شد. تبریک به آمریکا! تبریک به دنیا!.

ساندرا لیندزی، پرستاری که در مرکز پزشکی یهودیان لانگ آیلند نیویورک صبح دوشنبه نخستین واکسن کرونا را دریافت کرد، پس از تزریق در مقابل دوربین های پخش زنده تلویزیونی گفت: هیچ احساس متفاوتی نسبت به سایر واکسن ها نداشت... اما من امیدوارم این شروعی بر سرانجام یک دوره دردناک در تاریخ ما باشد. من همینجا می خواهم به همه مردم اطمینان بدهم که این واکسن ایمن است. ما در میانه یک اپیدمی هستیم و همه باید سهم خودمان را ایفا کنیم.

اندرو کومو، فرماندار نیویورک هم که از محل دفتر خود به طور مجازی در این مراسم حضور داشت، از این واقعه به عنوان نقطه عطفی در مبارزه با کرونا یاد کرد. نیویورک نخستین کانون اصلی کرونا در آمریکا بود به طوری که آمار تعداد جان باختگان کووید19 و تصاویر مربوط به اجساد این قربانیان در نیویورک، در دو ماه نخست همه گیری در آمریکا، به نیمرخ تاریک و غمگین کرونا بدل شده بود.

بریتانیا به عنوان نخستین کشور، تزریق عمومی واکسن فایزر را از هفته گذشته شروع کرد. کانادا هم همزمان با آمریکا از روز دوشنبه، 14 دسامبر، واکسیناسیون را شروع نموده و در مرحله اول 300 هزار دوز واکسن به 14 نقطه کانادا ارسال شده است.

آنیتا کویدانگن، پرستار خانه سالمندان ریکای در شهر تورنتو، نخستین کانادایی بود که واکسن کرونا دریافت کرد.

با وجود امیدبخش بودن تصاویر تزریق نخستین واکسن کرونا در صبح دوشنبه، کارشناسان معتقدند ماه دسامبر جاری، سیاه ترین فصل کتاب کرونا در تاریخ آمریکا باقی خواهد ماند.

شمار روزانه قربانیان این ویروس در آمریکا اکنون به بالای 3000 نفر رسیده است؛ یعنی این روزها در آمریکا هر روز برابر کل کشته شدگان حملات یازدهم سپتامبر، قربانی کرونا می شوند.

با این حال، آلکس آزار، رئیس مرکز کنترل بیماری های آمریکا روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که اکنون روزنه نور در انتهای تونل تاریک و سیاه این همه گیری نمایان می گردد.

او به شهروندان کشورش توصیه کرد: اگر نوبت شما رسیده و واکسن هم برایتان مهیا شده، لطفا برای تزریق آن اقدام کنید. به محافظت از خودتان و دیگران یاری کنید.

قرار است نخستین دوزهای موجود به کارکنان بخش های بهداشتی و بزرگسالان در معرض خطر که مقیم خانه های سالمندان هستند تزریق گردد.

محققان می گویند این واکسن که در سه فاز آزمایشی به ده ها هزار نفر تزریق شده 95 درصد کارایی دارد و بروز عوارض جانبی شدید به آن بسیار نادر خواهد بود اما دریافت نمایندگان ممکن است با عوارضی چون سردرد، خستگی مفرط و تب روبرو شوند.

قرار بود وزرا و مقام های مسن کاخ سفید هم از نخستین گروه دریافت نمایندگان واکسن باشند اما دونالد ترامپ طی دستوری این کار را متوقف کرد.

او روز یکشنبه در توییتر نوشت: کارکنان کاخ سفید که واجد شرایط دریافت واکسن هستند، دیرتر آن را دریافت خواهند کرد مگر شرایط ضروری وجود داشته باشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب که قرار است روز 20 ژانویه جایگزین دونالد ترامپ در کاخ سفید گردد وعده داده که ظرف 100 روز نخست ریاست جمهوری خود، طرح تزریق 100 میلیون واکسن کرونا را عملی کند که برابر حدود یک سوم جمعیت 340 میلیونی آمریکا خواهد بود.

شرکت فایزر توافق نموده که تا ماه مارس آینده 100 میلیون واکسن به آمریکا تحویل دهد.

دولت آمریکا سفارش خرید 200 میلیون دوز دیگر را هم به شرکت داروسازی مدرنا داده که در تلاشی مشترک با سازمان ملی بهداشت آمریکا واکسنی شبیه واکسن فایزر، یعنی با استفاده از تکنیک گرته برداری از ساختار ژنتیکی ویروس کرونا، تهیه نموده است و انتظار می رود سازمان غذا و داروی آمریکا ظرف چند روز آینده مجوز اضطراری توزیع آن را هم صادر کند.

هر یک نفر برای کسب ایمنی کامل در برابر کووید19 باید دو دوز واکسن کرونا به فاصله سه هفته دریافت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1358

به "نخستین واکسن کرونا در آمریکا تزریق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین واکسن کرونا در آمریکا تزریق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید