فرایند فراوری باید دانش محور باشد

به گزارش شارژ 10، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به کسب رتبه برتر کشوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درحوزه آموزش، پژوهش و فناوری بر ضرورت دانش محوری فرایند فراوری در جهت افزایش بهره وری تأکید کرد.

فرایند فراوری باید دانش محور باشد

حبیب امین زاده با بیان این که به همت همکاران و برنامه ریزی های مدون پیش بینی شده سازمان صمت استان طی سه سال متوالی به عنوان سازمان برتر در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری انتخاب شده است، گفت: استمرار کسب عناوین برتر طی چند سال متوالی نشان دهنده عمکلرد مطلوب مجموعه صنعت ، معدن و تجارت و واحدهای صنعتی و فراوریی استان در زمینه های اجرایی و امکاناتی دارد .

وی با اشاره به این که زیرساخت های خوبی در راستا تحقیقاتی و پژوهشی در استان بنا نهاده شده است، اضافه کرد: براساس برنامه های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت فرایند صنعتی شدن طی دو سال گذشته با موضوع واحدهای دانش بنیان و انتقال از فرآیندهای سنتی در فراوری به سمت فناوری های دانش بنیان با جدیت دنبال می گردد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ادامه داد: طی دو سال گذشته و با توجه به اهمیت توجه به رونق فراوری و جهش فراوری در شرایط تحریم های ظالمانه، دو مقوله استفاده از فناوری های دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی ساخت به جای مونتاژ در مباحث فراوریی از مهم ترین ارکان مجموعه وزارت صمت بوده است.

وی ظرفیت واحدهای صنعتی و فراوریی و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاهی استان را بهترین فرصت برای ایجاد فناوری های نوین، فراوری دانش محور و افزایش بهره وری دانست و اظهار کرد: رتبه برتر استان حاکی از برنامه ریزی های مطلوب در واحد آموزش و تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی است و همین امر موجب بهره مندی از توانمندی های واحدهای صنعتی در افزایش ظرفیت فراوری دانش محور می باشد.

امین زاده ضمن قدردانی از کوشش همکاران و مدیران واحدهای صنعتی استان در کسب عنوان برتر کشوری بر تداوم برنامه محوری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری تأکید کرد وگفت: راستا اصلی واحدهای فراوریی حرکت در راستا تحقیق و توسعه است و باید به صورت عملیاتی و اجرایی، ارتباط صنعت و دانشگاه و تعامل بیش از پیش با سایر مجموعه های متولی اعم از پارک های علم و فناوری و فعالین بخش های علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به صندلی ویژه جامعه صنعتی ، معدنی و تجاری استان در این حوزه ، گفت : شرکت موتوژن در زمینه طرح برتر پژوهشی و محصول برتر حوزه تحقیق و توسعه (R&D) عنوان برتر کشوری را کسب نموده است و شرکت آذر ستاویز به عنوان شرکت نمونه فنی - مهندسی در سطح ملی انتخاب شده است .

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی از پیشرفت ها و دستاوردهای واحدهای صنعتی استان در زمینه فراوری پمپ های هیدرولیکی، پمپ های ضد جرقه و واحدهای فراوریی الکترونیکی به صورت فراوری انبوه اطلاع داد و اضافه کرد: سازمان صمت استان آماده هرگونه حمایت و پشتیبانی از واحدهای فراوریی در حرکت به سمت دانش محوری و ارتقاء واحدهای تحقیق و توسعه به وسیله فراهم سازی زمینه های آموزشی در واحدهای صنعتی است .

وی درادامه با اشاره به بخشی از دستاوردهای سازمان صمت استان در سال جهش فراوری، توضیح داد : کسب عنوان برتر در سه ماهه اول امسال بین سازمانهای صمت کشور، کسب عنوان برگزیده در جشنواره شهید رجایی و همچنین کسب رتبه برتردر سطح ملی درحوزه آموزش، پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت، طی دو سال متوالی از جمله عناوین سازمان صمت استان بوده، که به همت همکاران سازمان صمت استان محقق شده است.

در سرانجام این مراسم از مدیران سازمان در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و جمعی از برگزیدگان استان آذربایجان شرقی در نهمین جشنواره آموزش، پژوهش و فناوری در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

لازم به ذکر است؛ نهمین جشنواره آموزش و پژوهش و فناوری در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری که به منظور ایجاد انگیزه و توسعه فعالیت شرکت های فراوریی و تجاری، سازمان های زیرمجموعه وزارت متبوع، انجمن های تخصصی و موسسات تحت پوشش برگزار شد.

برگزیدگان این جشنواره از بین طرح های پژوهشی صنعتی، معدنی و تجاری ، سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانی، واحد های تحقیق و توسعه، مراکز پژوهش های صنعتی ، معدنی و تجاری، شرکت های خدمات فنی - مهندسی ، محصولات تحقیق و توسعه، شرکت های دانش بنیان صنعتی و صنایع پیشرفته برتر، اتحادیه های صنفی تجاری و واحدهای صنفی، انجمن های فنی مهندسی و انجمن های صنعتی، معدنی وتجاری مورد داوری قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1423

به "فرایند فراوری باید دانش محور باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند فراوری باید دانش محور باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید