طلوع دوباره شرق با انعقاد بزرگترین پیمان اقتصادی دنیا منهای آمریکا

به گزارش شارژ 10، بی توجهی آمریکای تحت هدایت ترامپ به شرق آسیا باعث شد که کشورهای این حوزه از طریق ایجاد بزرگترین پیمان اقتصادی دنیا با موضوع چین، بار دیگر ضرورت ارتباط با اقتصاد این بخش از دنیا را به آمریکا و کشورهای دیگر گوشزد کنند.

طلوع دوباره شرق با انعقاد بزرگترین پیمان اقتصادی دنیا منهای آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درحالی به خاتمه رسیده که نتایج حاکی از پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و خاتمه کار دونالد ترامپ است. هرچند ترامپ در ابتدا به نظر می رسید به سادگی قصد ترک کاخ سفید را ندارد و با اتهام تقلب در انتخابات سعی در استفاده از آخرین کارتهای بازی خود داشت اما انصراف تیم های حقوقی وی از پیگیری پفراینده شکایت یکی پس از دیگری نشان داد که به پیروزی ترامپ در این راستا نباید چندان خوشبین بود. اظهارات روز یکشنبه ترامپ و اشاره به پیروزی بایدن در انتخابات (هرچند به تقلب) برای برخی از منتقدان و حامیان ترامپ به این معنا بود که کاخ سفید آماده انتقال قدرت به تیم بایدن است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

اما انتشار خبری ازسوی وبسایت خبری آکسیوس نشان داد که ترامپ همچنان چین را عامل شکست خود در انتخابات می داند و قصد دارد در یک ماه باقیمانده از زمان حضور خود در قدرت سیاست اعمال فشار علیه پکن را همچنان ادامه دهد. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا دونالد ترامپ به دنبال اعمال تحریم هایی جدید و سخت علیه چین در روزهای آینده است تا بدین ترتیب پیش از خاتمه دوره ریاست جمهوری خود کار جو بایدن، رقیب دموکرات خود برای بهبود روابط با پکن را سختتر کند. به گزارش اکسیوس، ترامپ ممکن است محدودیت های تجاری علیه شرکت های چینی و نهادهای دولتی به بهانه نقض حقوق بشر و تهدید علیه امنیت ملی آمریکا اعمال کند و این درحالی است که تیم انتقالی بایدن هنوز حاضر به اظهار نظر درباره این گزارش نشده است.

اما واکنش چین به این اقدامات جالب بود. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری دوشنبه خود تاکید کرد که همکاری تنها راه پیش روی آمریکا و چین است. اتفاق دیگری که در نقطه مقابل تحریم های ترامپ علیه چین صورت گرفت تشکیل بزرگترین بلوک تجارت آزاد دنیا در روز 25 آبان با حضور پانزده اقتصاد منطقه آسیا پاسیفیک بود؛ بلوکی که چین محور اصلی آن به شمار می رفت و آمریکا در آن نقشی نداشت، زیرا ترامپ از این گروه خارج شده بود. شکست ترامپ در انتخابات، تلاش لحظه آخری برای انتقام از چین با اعمال تحریم های بیشتر از یک سو و تشکیل بزرگترین بلوک اقتصادی دنیا در شرق برای بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی معنای واحدی دارد و آن شکست ترامپ پس از چهار سال فشار بی وقفه و زورگویانه علیه پکن بود.

اظهارات حاکی از طعنه لی که چیانگ، نخست وزیر چین در مراسم امضاء بزرگترین پیمان اقتصادی دنیا نیز پیام واضحی برای آمریکا به همراه داشت. به گفته وی این پیمان نه تنها یک دستاورد بزرگ برای شرق بلکه یک پیروزی برای چندجانبه گرایی است و نه تنها در سطح منطقه بلکه در بهبود و رشد اقتصادی دنیای نیز تاثیرگذار خواهد بود. نکته حائز اهمیت دیگر حضور کشورهایی در این پیمان است که اساسا از متحدان قدیمی آمریکا به شمار می فرایند. ژاپن، کره جنوبی و استرالیا با امضاء این پیمان نشان دادند که منافع ملت های خود را در اولویت قرار میدهند. اهمیت اقتصاد شرق، همانطور که در دولت باراک اوباما به اهمیت آن اشاره شده بود پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تا اندازه زیادی به حاشیه رفت و مسلما کشورهایی مانند کره جنوبی و متحدان آمریکا در جنوب شرق آسیا از سیاست های ترامپ جمهوریخواه با شعار انتخاباتی (آمریکا در اولویت واقع شده است) دل خوشی از سیاستهای او نداشتند.

برخی از کارشناسان معتقدند این پیمان که با حمایت چین ایجاد شد به این معنی بود که آسیا مصمم است با امضاء پیمانی که 2.2 میلیارد نفر از جمعیت دنیا را پوشش داده و ارزشی بالغ بر 26 تریلیون دارد که بدون رهبری آمریکا به پیش رفته و تاثیر واشنگتن بر تجارت این منطقه را کاهش دهد. چین و 14 کشور آسیا و اقیانوسیه با امضای بزرگترین توافق تجاری دنیا در ویتنام به دنبال کاهش تعرفه ها در بسیاری از حوزه های مشترک هستند و با اختصاص یک سوم از اقتصاد دنیای توجهات بسیاری را به خود جلب خواهند کرد. وندی کاتلر، نائب رئیس موسسه سیاست آسیا در این باره گفته است: همزمان با کنارهگیری آمریکا از تحولات این منطقه و اتخاذ سیاست یکجانبه گرایی، رهبران چین از این فرصت برای معرفی پکن به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای سرمایه گذاری، تجارت و رشد اقتصادی بهره بردند.

برایان مرکوریو، استاد حقوق دانشگاه هنگ کنگ معتقد است آمریکا در دولت تحت هدایت ترامپ با خروج 3 سال قبل از پیمان ترانس پاسیفیک نفوذ خود در آسیا را از دست داد و این اقدام ترامپ آخرین میخ بر تابوت نفوذ آمریکا بود.

هرچند کارشناسان معتقدند اجرایی شدن و احساس مزایای اقتصادی پیمان RCEP چندین سال به طول خواهد انجامید اما پس از کم محلی ترامپ به آسیا از لحاظ سیاسی این مسئله برای چین یک پیروزی به شمار می رود. سیتی ریسرچ در گزارش روز یکشنبه خود نوشت: پیام دیپلماتیک RCEP به اندازه اقتصاد اهمیت دارد - این یک کودتا از سوی چین بود. پیمان اخیر باوجود تنش فزاینده میان آمریکا و چین چندین پیام عمده داشت: 1. شرق آسیا از تجارت با آغوش باز استقبال میکند . 2. فرضیه اولویت اهمیت چین به اقتصاد و بازار داخلی خود را کم رنگ میکند . 3. زمانی که موضوع سیاست اقتصادی در میان باشد، کشورهای منطقه اسیا پاسیفیک تمایلی به انتخاب میان آمریکا و چین ندارند.

به گزارش اندیشکده بروکینگز پیمان تجاری جدید باعث شکل گیری نوع جدیدی از سیاست و اقتصاد دنیای با موضوع شرق خواهد شد.

به گزارش این اندیشکده RCEP منجر به ارتباط 30 درصد از مردم دنیا شده و در یک بستر سیاسی مناسب دستاوردهای مهمی به همراه خواهد داشت. طبق شبیه سازهای رایانهای بروکینگز این پیمان سالانه 209 میلیارد دلار به درامد دنیای خواهد اضافه کرد و تا سال 2030 نیز 500 میلیارد دلار نصیب تجارت دنیای خواهد کرد. توافقات جدید در این حوزه باعث بازدهی بیشتر اقتصادهای شرق آسیا خواهد شد و ارتباط در زمینه های فناوری، تولید، کشاورزی و منابع طبیعی به تقویت این اقتصادها منجر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1305

به "طلوع دوباره شرق با انعقاد بزرگترین پیمان اقتصادی دنیا منهای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلوع دوباره شرق با انعقاد بزرگترین پیمان اقتصادی دنیا منهای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید