ریواس سوغات کوهستان

به گزارش شارژ 10، شکل عجیب و غریب ریواس، خیلی ها را از اینکه طرف این گیاه بروند و برای یک بار هم که شده طعم آن را امتحان نمایند، منصرف می نماید. اما ریواس جزو آن دسته از گیاهانی است که از طعم ترش آن گرفته تا ویژگی های غذایی اش می تواند علت موجهی برای تحمل شکل عجیب و غریب و البته دشواری های پاک کردن و پختن آن باشد.

ریواس سوغات کوهستان

ریواس سوغات کوهستان

نویسنده:پرستو زرنگ

سرشار از پتاسیم، کلسیم، ویتامین های A , B , C و فیبر

شکل عجیب و غریب ریواس، خیلی ها را از اینکه طرف این گیاه بروند و برای یک بار هم که شده طعم آن را امتحان نمایند، منصرف می نماید. اما ریواس جزو آن دسته از گیاهانی است که از طعم ترش آن گرفته تا ویژگی های غذایی اش می تواند علت موجهی برای تحمل شکل عجیب و غریب و البته دشواری های پاک کردن و پختن آن باشد.

گیاه ریواس با برگ های پهن و ساقه بلند و گل های خوشه ای در ارتفاعات و دامنه های شیب دار می روید. ساقه این گیاه به صورت خام به نام یک ماده غذایی استفاده می گردد. برگ های آن، هم به صورت خام و هم به صورت پخته به نام خوراکی مصرف می گردد. طعم این گیاه ترش مزه و گس است. فصل رویش آن از اردیبهشت تا اواخر خرداد است.

چه ریواسی مرغوب تر است؟

ریواس هر چقدر سفت تر بوده و ریشه های کمتری داشته و موقع خرد کردن صدای شکستگی بدهد ؛ کیفیت بهتری دارد. از طرفی ریواس باید آبدار باشد. برای اینکه این ویژگی ها را همان زمان خرید متوجه شوید، کافی است یک عدد ریواس را از ساقه شکسته و شرایط آن را از جهت نکاتی که ذکر شد، آنالیز کنید. برترین نوع ریواس، ریواس قرمز رنگ با میانه زرد است که محصول کشور چین بوده و ربوند چینی نام دارد.

در انبار ریواس چه می گذرد؟

ریواس سرشار از پتاسیم، کلیسم، ویتامین های A , B , C و فیبر است. دمبرگ ریواس که قسمت قابل استفاده آن است، دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک است که برای برطرف عطش و ایجاد سهولت در هضم غذا مفید است. ریواس ملین بوده و اشتها را تحریک می نماید.

ریواس فعال نماینده عملکرد دستگاه گوارش است که علت آن فیبر موجود در این گیاه است. ریواس حاوی نمک های صفراوی است و به همین علت محرک ترشح کبد شناخته شده است. بنابراین هضم و جذب چربی ها را تسهیل می نماید.

ویژه دیابتی ها

ریواس ترشح انسولین را از لوزالمعده تحریک نموده و به کاهش قند خون یاری می نماید. این گیاه سرشار از فیبر است که این خود به تنظیم قند خون یاری می نماید یکی از راه های افزایش مصرف ریواس، نوشیدن مخلوط آب ریواس با سیب، خیار، هویج و کرفس است ؛ حجم مخلوط را به صورت یک سوم آب ریواس و دو سوم از آب سایر میوه ها و سبزی ها در نظر بگیرید.

برای کم خون ها

کم خونی ناشی از فقر آهن، یکی از شایع ترین مسائل جامعه امروز است و شیوع آن در خانم ها بیشتر است ؛ یکی از عوامل موثر در جذب آهن سبزیجات اسید اسکوربیک یا ویتامین C است. این ویتامین باعث می گردد آهن سبزیجات به شکل قابل جذب آن در روده تبدیل گردد ریواس هم یکی از منابع نسبتاً غنی از ویتامین C است. بنابراین مصرف ریواس در دوران بارداری و بلوغ توصیه می گردد.

ویژه قلب

بیماری های قلبی ـ عروقی سالانه افراد زیادی را درگیر نموده و هزینه زیادی را به خانواده ها تحمیل می نماید. یکی از راه های مقابله با این بیماری ها مصرف سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان است که ریواس یکی از سبزیجاتی است که علاوه بر تامین مواد مغذی و آنتی اکسیدان می تواند به تنوع مصرف سبزی در سبد غذایی خانوار یاری کند.

توصیه های ساندویچی

نکته 1 : مصرف بیش از حد ریواس سبب کمبود کلسیم در بدن می گردد که این موضوع به علت تشکیل اکزالات کلسیم و عدم جذب آن در روده است. بنابراین مانند هر ماده غذایی دیگر در مصرف ریواس هم باید این مساله را مد نظر قرار داد.

نکته 2 : مصرف ریواس برای افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه نمی گردد ؛ چرا که ترکیبات اسیدی موجود در آن باعث تشدید ایجاد سنگ کلیه می گردد.

نکته 3 : ریواس سبزی ترشی است. به همین علت مصرف آن برای افرادی که دچار ریفلاکس هستند خیلی مناسب نیست.

نکته 4 : هر چند شاید این نکته خیلی تغذیه ای نباشد اما نکته بهداشتی است که اشاره به آن بحث را تکمیل تر می نماید. ترشی ریواس ممکن است باعث کند شدن دندان ها گردد. بنابراین بهتر است پس از مصرف آن به صورت خام بلافاصله مسواک نزنید تا مینای دندانتان آسیب نبیند.

ارزش تغذیه ای 100 گرم ریواس

انرژی................................. 34 کیلو کالری

چربی................................. 23 /0 گرم

پروتئین............................. 0/94 گرم

کربوهیدرات.......................8 گرم

کلسیم................................312 میلی گرم

سدیم................................ 6 میلی گرم

پتاسیم .............................148 میلی گرم

ویتامین C....................... 8 میلی گرم

منبع:نشریه همشهری مثبت شماره 6

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1790

به "ریواس سوغات کوهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریواس سوغات کوهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید