ریشه فقر مهارت فارغ التحصیلاننظام آموزشیاست

به گزارش شارژ 10، علیرضا حاتم زاده در تبادل نظر با خبرنگاران، با اشاره به نقش مهارت در اشتغال به کار جوانان گفت: در جامعه معمولاً از تعاریف بین المللی فرد شاغل اقتباس می نمایند و روی یکی از مباحث آن بحث می نمایند؛ اینکه آیا اگر فردی یک ساعت در هفته کار نموده باشد شاغل محسوب می گردد یا خیر؟ در اینجا به یک نکته کلیدی توجه نمی گردد و این نکته آن است که وقتی در جهان می گویند یک فرد بیکار است مفهومش این است که، این فرد دارای مهارت و شایستگی متناسب با یک شغل یا مجموعه ای از مشاغل در قالب یک حرفه هست اما در حال حاضر شرایط بازار کار برای اشتغال وی فراهم نیست. این تعریف یک تفاوت عمده با این تعریف که فرد در هفته اخیر یک ساعت کار نموده یا کار ننموده دارد.

ریشه فقر مهارت فارغ التحصیلاننظام آموزشیاست

وی با تاکید بر اینکه در جهان فرد دارای مهارتی که شغل پیدا ننموده است بیکار تلقی می شود، اضافه کرد: حال این تعریف را در گروه افراد جویای کار خود تطبیق دهیم و ببینیم چند درصد افراد جویای کاری که می گویند کار نیست، توانایی و شایستگی های مورد احتیاج شغل مدنظر خود را دارند و شغلی برای آنها نیست.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: یکی از گروه های هدف جامعه در حوزه ورود به بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؛ بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از سرانجام دوره تحصیلی خود نمی توانند جذب بازار کار شوند که دلیل آن را در دو مورد می توان جستجو کرد. نخست اینکه این افراد در طول دوران تحصیلی خود در دانشگاه متناسب با احتیاج بازار کار تربیت نمی شوند و نکته دیگر اینکه این افراد با هدف حرکت در لبه های دانش و پروژه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تربیت می شوند. معمولاً وزارت علوم اعلام می نماید که با رویکرد پیشرفت در حوزه دانشی ورود نموده و نگاه آنها به توانایی های شغلی جامعه نبوده است.

حاتم زاده با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان استانداردهای آموزشی لازم برای ورود به بازار کار را ندارند و فقر مهارتی در بین فارغ التحصیلان به شدت دیده می شود، گفت: قطعاً ریشه این مشکل، ضعف در نظام آموزش عالی و تدوین برنامه های درسی است.

وی با اشاره به اینکه در جهان ریل گذاری آموزش عالی با دو رویکرد متفاوت است، ادامه داد: یعنی آموزش عالی دو رویکرد متفاوت در تربیت دانشجویان دارد؛ یک هدف ورود به پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی است و رویکرد آموزشی دیگر کسب مهارت های مورد احتیاج بازار کار است. دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه پلی تکنیک نیز با هدف تربیت دانشجویان با دو رویکرد دانش محوری و مهارت محوری تأسیس شدند اما وقتی وارد محتوا شدند متأسفانه صرفاً به حوزه آموزش های رسمی که تبدیل دانشجویان به افراد محقق و دانش مدار بود پرداخت شد، در حالی که قرار بود برنامه درسی فردی که برای بازار کار تربیت می کنیم با برنامه درسی فردی که برای کار در آزمایشگاه و یک واحد تحقیقاتی تربیت می شود متفاوت باشد که این تفاوت را در برنامه درسی وزارت علوم مشاهده نمی کنیم.

سرانه آموزش مهارت شاغلان در ایران کمتر از یک ساعت!

این مقام مسئول در سازمان آموزش فنی و حرفه ای اضافه کرد: بخشی از مسائل به سیاستگذاری ها بر می شود. به عنوان نمونه در کشور استرالیا که افراد 15 تا 64 سال به عنوان معیارهای سنجش اشتغال در نظر گرفته می شوند، حداقل سرانه آموزشی افراد شاغل 50 ساعت در سال است، یعنی یک فرد شاغل سالانه حداقل 50 ساعت دوره آموزش مهارتی برای شایستگی های شغلی مورد احتیاج کسب می نماید اما متأسفانه این آمار در کشور ما بسیار پایین است.

حاتم زاده تاکید نمود: در مقابل در حوزه اعتباری و بودجه ای نیز، در کشور ترکیه که تقریباً یک کشور هم رده ایران است، هزینه آموزش مهارتی به افراد شاغل 3600 دلار به ازای هر فرد است اما در ایران این عدد بسیار پایین است. از اعتبارات نظام آموزشی کشور فقط 1.6 اعتبارات به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی اختصاص داده شده است. سرانه آموزش مهارتی در کشور کانادا 8 هزار دلار، در کره جنوبی 9600 دلار و در آلمان بالای 15 هزار دلار به ازای هر فرد است.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: این نکته را نیز باید اعتراف کنیم و بدانیم اگر کیفیت محصولی در کشوری پایین است، مشکلِ اول در نیروی انسانی بدون مهارت است نه در سایر عوامل فراوری و سخت افزار. بنابراین در بنگاه های مالی آموزش به شاغلان یک راه حل مناسب برای افزایش بهره وری است.

وی گفت: البته برای ارائه آموزش های مهارتی به شاغلان برنامه های خوبی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در دست اقدام است. در گذشته تمام تمرکز نظام آموزش عالی و آموزش مهارتی کشور برای پاسخ به احتیاج آموزشی افراد بیکار و نوآموز بوده است و همه دستگاه های ارائه دهنده آموزش رسمی و غیررسمی کشور بر جمعیت 3 میلیونی بیکار متمرکز بودند و هیچ توجهی به موضوع بازآموزی و ارتقای مهارت افراد شاغل نشده است.

حاتم زاده تاکید نمود: خوشبختانه ما در فرایند بازنگری در ارائه مجوز به آکادمی های آزاد فنی و حرفه ای، یکسری از مجوزهای تأسیس آکادمی مشخصاً برای آموزش شاغلان است چراکه ارتقای مهارت شاغلان هم به عنوان اولویت باید مدنظر باشد.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه این سازمان سالانه نزدیک 20 میلیون نفر- ساعت آموزش به شاغلان داشته است که سرانه آموزش مهارت با احتساب جمعیت 23 میلیونی شاغل کشور کمتر از یک ساعت در سال است، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تمام دار و ندار خود فقط می تواند به هر فرد شاغل سالانه یک ساعت آموزش دهد که حتماً می طلبد یک همگرایی و ائتلاف جدی بین دستگاهی برای بحث آموزش شاغلان اتفاق بیفتد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 554

به "ریشه فقر مهارت فارغ التحصیلاننظام آموزشیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریشه فقر مهارت فارغ التحصیلاننظام آموزشیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید