خبرنگاران مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی هفته جاری پرداخت می گردد

به گزارش شارژ 10، تربت حیدریه- خبرنگاران- نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی از پرداخت مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی در هفته جاری اطلاع داد.

خبرنگاران مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی هفته جاری پرداخت می گردد

محسن زنگنه روز دوشنبه به خبرنگار خبرنگاران، گفت: در یک ماه گذشته طی رایزنی انجام شده با رییس بانک مرکزی، مجوز تامین هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی دریافت و به حساب بانک کشاورزی واریز شد اما بانک این مبلغ را به علت بدهی ناشی از تسهیلات سازمان تعاون روستایی بلوکه کرد.

وی اضافه کرد: طی جلسه ای با معاون مالی وزیر جهاد کشاورزی و تفاهم انجام شده مقرر شد بانک کشاورزی از تسهیلات معوق سازمان تعاون روستایی صرف نظر کند و این خط اعتباری را برای این میلغ در نظر نگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق هماهنگی انجام شده با رییس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی، مقرر شد در مرحله نخست با واریز 500 میلیارد ریال به حساب این سازمان، فرایند پرداخت مطالبات زعفرانکاران در هفته جاری شروع گردد و در مرحله دوم نیز با واریز 500 میلیارد ریال دیگر، مرحله دوم پرداخت مطالبات کشاورزان شروع گردد.

وی با بیان اینکه 640 میلیارد ریال از طلب زعفرانکاران خراسان رضوی باقی خواهد ماند، ابراز امیدواری کرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی نسبت به تامین اعتبار در این زمینه اقدام نمایند.

زنگنه گفت: در حال حاضر مشکل بوجود آمده در مورد بلوکه شدن مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی توسط بانک کشاورزی، طی تفاهمی رفع شده و بسیاری از مطالبات کشاورزان تا سرانجام هفته جاری پرداخت می گردد.

پارسال 90 هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل 320 تن اعلام شد.

سالانه 200 تن محصول از 84 هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می گردد که 78 درصد از این حجم فراوری محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران دنیا با سه هزار سال سابقه در شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات در جنوب استان خراسان رضوی فراوری می گردد.

بازده فراوری در هر هکتار مزارع زعفران خراسان رضوی بطور متوسط چهار تا پنج کیلوگرم است. همه شهرستانهای خراسان رضوی بین 10 هزار تا 30 هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران دارند. 138 هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه کشت و فراوری زعفران فعالیت دارند همچنین 800 هزار نفر در خراسان رضوی بطور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، فراوری و برداشت زعفران هستند.

در آبان و آذر پارسال 68 تن و 900 کیلو گرم زعفران از 9 هزار و 502 کشاورز خراسان رضوی توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد.

مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1117

به "خبرنگاران مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی هفته جاری پرداخت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی هفته جاری پرداخت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید