خبرنگاران کاهش سرعت گردشگری در پیچ و خم شتاب کرونا

به گزارش شارژ 10، تهران - خبرنگاران- این روزها، کرونا ویروس مشترک جامعه بشری، به بسیاری از صنایع کوچک و عظیم آسیب جدی وارد نموده و می نماید؛ صنعت گردشگری نیز در این میان از این دشمن مشترک و ناخوانده بی بهره نبوده و از ناحیه های مختلف دچار آسیب های جدی شده و تاجائیکه می توان گفت در بعضی کشور کرونا گردشگری را تا حد زمین گیری برده است.

خبرنگاران کاهش سرعت گردشگری در پیچ و خم شتاب کرونا

لذت بخشترین تجربه سفر را با تور ارزان تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

چندی پیش مرکز اطلاع رسانی اقتصادی هوشمند درتارنمای خود گزارشی در ارتباط با شیوع کرونا در چین در امسال میلادی منتشر نموده که نشان دهنده افزایش زیان های وارده به صنعت دنیاگردی دنیاست. این مرکز خاطر نشان می نماید که نگرانی های فزاینده از این ویروس در آینده نزدیک سرانجام نمی یابد و همین موضوع باعث می گردد تا بسیاری از دنیاگردان زمان سفر خود را برای مدت ناتعیینی به تاخیر بیاندازند. همین موسسه اقتصادی پیش بینی نموده است که شرایط دنیاگردی چین همچنان مبهم خواهد بود و صنعت دنیاگردی این کشور دستکم تا سه ماهه دوم سال 2021 میلادی بهبود نخواهد یافت.

پس از آنکه شیوع ویروس کرونا به خارج از چین کشیده شد، مقاصد دنیاگردی مهم در کنار رویدادهای بزرگی در راستای پیشگیری از ابتلا مردم به این ویروس تعطیل و لغو شدند و یا به تعویق افتادند.

فرایند بسته شدن مکان های دیدنی مهم با تعطیل شدن تفرجگاه دیزنی شانگهای آغاز شد ولی طولی نکشید که تمامی پارک های موضوعی دیزنی در آسیا ناچار به بستن درهایشان شدند.

در یکم مارس، موزه لوور پاریس خاطرنشان کرد تعطیل خواهد بود و احتمال اینکه این شرایط را در روزهای آینده ادامه بدهد نیز وجود دارد. این تصمیم در حالی از سوی مسوولان موزه لوور اتخاذ شده که تا به امروز بیش از 100 مورد ابتلا به این ویروس در فرانسه شناسایی شده است.

تمامی تورهای رسمی کاخ گایونگ بوک که به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد دنیاگردی کره شناخته می گردد نیز تا اطلاع ثانوی لغو شده است. با توجه به اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی این کاخ، بازدید از این مکان با تورهای شخصی همچنان امکان پذیر است.

در میلان که شرایط مسافرتی آن در روزهای اخیر با محدودیت همراه بوده است، کلیسای جامع میلان دوم مارس با در نظر داشتن اقدامات مناسب برای جلوگیری از ایجاد ازدحام جمعیت درهای خود را به روی بازدیدنمایندگان گگردد. لا اسکالا ساختمان اپرای مشهور این شهر با این حال به دلیل نگرانی ها از شیوع این ویروس، همچنان تعطیل باقی خواهد ماند.

توکیو اسکای تری که برای مسافرانی که برای نخستین بار از توکیو دیدن می نماید به عنوان یک مقصد محبوب شناخته می گردد یکم مارس تعطیل شد و قرار است پانزدهم مارس بازگشایی گردد.

ونیز و سایر مناطق شاقتصادی ایتالیا نیز به طور موقت تعطیل شده اند و قرار است با در نظر دریافت اقدامات امنیتی و پیشگیرانه بازگشایی شوند؛ برای مثال، مجموعه پگی گوگنهایم واقع در ونیز در نظر دارد از بازدید گروه های پرجمعیت خودداری کند و از بازدیدنمایندگان می خواهد تا حین بازدید از این مجموعه فاصله یک متری خود بایکدیگر را حفظ نمایند.

آمارهای موجود از خسارت بیش از 80 میلیارد دلاری بر صنعت دنیاگردی خبر می دهد که رقم بالایی است، ویروس کرونا به جان دنیاگردی ایران نیز افتاده. اگرچه تمام برنامه ریزی های دنیای در حوزه جذب دنیاگرد در سال 2020 توسط کشورها بهم ریخت اما تعدادی زیادی از این کشورها بیشتر از دیگران زیان کردند مانند چین که ویروس کرونا از آنجا به تمام دنیا سرایت کرد. کشورهای زیادی از جمله ایران در حال برنامه ریزی برای تعطیلات سال نوی چینی بودند و می خواستند از 150 میلیون دنیاگرد چینی که همه ساله در دنیا سفر می نمایند، تعدادی را به سمت کشور خود جذب نمایند، اما پشیمان شدند و الان حاضر نیستند حتی یک چینی به کشورشان بیاید از آن طرف هم کسی به گردش در شهرهای چین در این برهه زمانی نخواهد رفت.

ویروس کرونا در حال فتح همه کشورهاست و هر از گاهی خبر می رسد که از جایی و کشوری سر درآورده است در ایران هم از شهر قم آغاز کرد و بعد به شهرهای استان گیلان و تهران بیشترین سفر را داشته است این ویروس دنیاگرد حالا دنیاگردی دنیا را با سفرهایش فلج نموده است. در ایران هم هتل های شهرهای مختلفی از جمله گیلان و مازندران و قم مسافر نمی پذیرند و هر کسی که وارد شهرهای دیگر گردد تحت معاینه های بیماریاب قرار می گیرد تا تعیین گردد حامل ویروس هست یا نه. ایرانی ها که تا همین چند روز پیش در حال برنامه ریزی برای انجام سفرهای نوروزی خود بودند حالا نمی دانند آیا می توانند در هفته آینده هم سفری داشته باشند یا نه چه برسد به ایام نوروزی که دو هفته دیگر از راه می رسد.

تا به امروز نگارش این مطلب کرونا تنها به یک استان کشور ورود ننموده و جان بیش از 107 تن از هموطنانمان را گرفته است؛ در ین شرایط نیز به نظر می رسد سفرهای نوروزی در کار نباشد. شاید صنعت دنیاگردی در ایران همانند دیگر کشورها بزرگ و پردرآمد نباشد اما در سال های اخیر توجه زیادی از سوی مسولان و دولت شده بود که شاید بتوان روزی جایگزین نفت در کشور گردد. در این شرایط بسیاری از بخش خصوصی در این صنعت ورود نموده بودند و سرمایه گذاری مطلوبی را در این بخش انجام داده بودند که حالا در برهه کنونی متضرر می شوند.

ضرر بیش از 400 میلیارد تومانی به صنعت دنیاگردی داخلی

رئیس جامعه حرفه ای هتل داران ایران از ضرورت ورود دولت برای جلوگیری از ورشکستگی هتلداران به دلیل شیوع کرونا اطلاع داد و گفت: هتلداران با حسن نیت هزینه لغو هتل را بازپرداخت می نمایند. اما بر اساس آمارهها هتلداران ایرانی بیش از 400 میلیارد تومان به دلیل لغو سفرها ضرر دیده اند.

جمشید حمزه زاده، گفت: احتیاج به بخشنامه و دستور نیست ما شرایط اضطرار کشور را درک می کنیم و هزینه هایی که مسافران برای رزرو پرداخت نموده بودند را بازپس می دهیم و احتیاجی به دستورالعمل نداریم.

وی با بیان این که تقریبا تمام هتل ها در حال بازپرداخت هستند، گفت: شاید بعضی از هتل های کوچک و 2 ستاره به دلیل مسائل اقتصادی که دارند، امکان بازپرداخت به سرعت هزینه ها را نداشته باشند چون به دلیل مسائل اقتصادی زیادی که داشتند پولی که از مسافر گرفته بودند را هزینه کردند.

وی با اشاره به سیل ابتدای سال گفت: هتلداران حدود 50 میلیارد تومان به دلیل سیل فروردین ماه ضرر کردند و این مبلغ را به مسافران که هتل رزرو نموده بودند را بازپس دادند و این نشان از حس نیت جامعه هتلداران است، که شرایط را درک می نمایند و در این شرایط نیز بیش از 400 میلیارد ضرر داده اند.

حمزه زاده با بیان این که هم اکنون ضریب اشغال هتل های کشور حدود 5 درصد شده و بعضی از آنها نیز تعطیل شده اند، گفت: بسیاری از هتلداران 50 درصد کارمندانشان را به مرخصی فرستادند اما حقوق و عیدی آنها را پرداخت کردند.

او با اشاره به این که زمان اوج پذیرش مسافر در هتل و دیگر اقامت ها ایام نوروز است، گفت: به نظر می رسد این لغو هتل ها همچنان ادامه پیدا کند و با این شرایط خسارت زیادی برای هتل داران است.

آنچه صاحبان صنایع دنیاگردی تقاضا دارند که به نظر تقضای به حقی می رسد یاری دولت به انها در این ایام است. حمزه زاده در این رابطه به خبرنگار خبرنگاران گفت: همان طور که دولت در هنگام بروز بحران به دیگر ضنایع یاری می نماید این روزها باید نیم نگاهی به صنعت دنیاگردی داشته باشد.

کیانوش دنیاپور روزهای گذشته درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران اضافه نمود: از روز گذشته تا به امروز 586 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که 253 نفر در تهران، 35 نفر در گیلان، 9 نفر در مازندران، 8 نفر در سمنان، 9 نفر در گلستان، 9 نفر در آذربایجان شرقی، 4 نفر در کردستان، 15 نفر در کرمانشاه، 7 نفر در ایلام، 5 نفر در لرستان، 27 نفر در خوزستان، 14 نفر در فارس، 6 نفر در زنجان، 8 نفر در مرکزی، 25 نفر در قزوین، 19 نفر در البرز، 101 نفر در قم، یک نفر در چهارمحال و بختیاری، 14 نفر در کرمان، 8 نفر در سیستان و بلوچستان، 8 نفر در خراسان رضوی و یک نفر در خراسان شاقتصادی است.

وی ادامه داد: از روز گذشته تا به امروز 15 نفر به علت این بیماری فوت نموده اند.

دنیاپور اظهار کرد: تا به امروز دو هزار و 922 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و در مجموع 92 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و 552 مورد از ابتدا تا به امروز بهبود یافته اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اضافه نمود: آمار امروز نسبت به روزهای اخیر پایین تر است، زیرا تعداد آزمایشگاه ها به 24 آزمایشگاه رسیده و زمان انتظار حذف شده است و پایین بودن آمار به معنی کاهش ابتلا نیست.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 810

به "خبرنگاران کاهش سرعت گردشگری در پیچ و خم شتاب کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش سرعت گردشگری در پیچ و خم شتاب کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید