خبرنگاران زورآزمایی کرونا در پاکستان؛ درماندگی دولت برابر سهل انگاری مردم

به گزارش شارژ 10، اسلام آباد - خبرنگاران - وارد مرحله خطرناکی شده ایم، مردم تدابیر بهداشتی را جدی بگیرند؛ این تعبیر رئیس جمهوری پاکستان از اوضاع کشورش است که به شدت با موج سوم شیوع کووید-19 روبرو می باشد. دولت پاکستان نیز از سهل انگاری شاکی است و از ارتش خواسته تا برای پایبند کردن آنان به مقررات، وارد میدان گردد.

خبرنگاران زورآزمایی کرونا در پاکستان؛ درماندگی دولت برابر سهل انگاری مردم

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، درحالی که شیوع کرونا در پاکستان هر روز افسارگسیخته تر شده، مسوولان این کشور از سقوط به موج چهارم این ویروس نگران هستند و هشدار دادند که اگر مردم به رویکرد غیرمسئولانه خود برای عادی انگاری کرونا خاتمه ندهند، اوضاع وخیم تر می گردد.

منابع رسمی پاکستان اعلام کردند: این کشور تا اواخر سال 2020 در کاهش سرعت شیوع کرونا به شرایط نسبتا پایداری رسیده بود اما از آن موقع به بعد نه تنها مجددا شیوع بیماری سرعت گرفت بلکه پاکستان وارد موج سوم شد، میزان مبتلایان به صورت روزانه افزایش یافت و نرخ مرگ و میر بیماران نیز رکورد زد.

عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان شرایط فعلی شیوع ویروس کووید-19 در این کشور را بسیار خطرناک توصیف کرد و از مردم خواست تا رفتار مسئولانه ای برای پایبندی به محدودیت های کرونایی و رعایت تمهیدات بهداشتی از خود نشان دهند. در همین حال عمران خان نخست وزیر پاکستان، سهل انگاری مردم در عدم رعایت مقررات بهداشتی را دلیل اصلی تشدید اوضاع و دشواری در امر مقابله با بحران فعلی اظهار داشت.

وی که ماه گذشته شیوع ویروس جهش یافته کرونا یعنی کرونای انگلیسی را دلیل اصلی شروع موج سوم این بیماری در پاکستان اعلام نموده بود، اکنون گفت: دولت در مقابل عدم جدیت مردم درباره پیامدهای خطرناک کرونا درمانده است و اگر مردم رفتار خود را تغییر ندهند پاکستان نیز به شرایطی دچار می گردد که ما امروز آن را در هند شاهد هستیم.

اتمام حجت عمران خان با مردم پاکستان

نخست وزیر پاکستان در تازه ترین نشست کمیته ملی هماهنگی در امور بحران کرونا، مردم کشورش را به رعایت جدی تمهیدات بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پیروی از محدودیت های کرونایی فراخواند و هشدار داد اگر رویکرد شهروندان تا روزهای آینده مطابق با دستورالعمل دولت ارزیابی نگردد، ما مجبور به تشدید محدودیت ها و حتی اجرای تعطیلی کامل شهرها هستیم؛ اقدامی که عمران خان آن را به ضرر قشر ضعیف جامعه می داند اما در صورت ادامه شرایط فعلی، دولت پاکستان مجبور به برداشتن این قدم خواهد بود.

پس از نشست بلندپایه کمیته ملی هماهنگی برای مقابله با کرونا در پاکستان ، قرار شد تعطیلی مدارس ابتدایی در مناطقی که میزان شیوع کرونا بالای 5 درصد است، برقرار بماند و دانش آموزان کلاس نهم تا دوازدهم نیز تا عید فطر تعطیل هستند.

ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان همچنین اظهار داشت: ساعات کاری مراکز رسمی و دفاتر دولتی تا ساعت 14 خواهد بود و تنها 50 درصد از کارمندان باید حضور یابند و مابقی به صورت دورکاری فعالیت خود را ادامه دهند.

تمامی مراسم رسمی، مردمی و اجتماعات چه به صورت سرپوشیده یا در محوطه باز برگزار می شوند، تا اطلاع بعدی ممنوع و فعالیت تمامی مراکز تجاری و سایر مشاغل به استثنای موارد ضروری از ساعت 18 عصر به طور کامل تعطیل خواهند بود.

تکمیل ظرفیت بیمارستان های پاکستان

گزارش امروز شبکه های خبری پاکستان از تداوم فشار بر کادر درمانی در شهرهای مختلف این کشور درپی افزایش نرخ مبتلایان به کرونا حکایت دارد.

بیمارستان پیمز بزرگترین بیمارستان شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان نیز روز گذشته از تکمیل ظرفیت برای پذیرش بیماران کرونایی اطلاع داد و گفت: تمامی امکانات موجود از جمله اکسیژن و واحد مراقبت های ویژه به طور کامل استفاده شده و دولت باید به فکر راه حل جدید برای رسیدگی به شرایط بیماران باشد.

منابع خبری اظهار داشتند: اوضاع در دیگر شهرهای پاکستان از جمله کراچی، لاهور، پیشاور و شهرهای جنوبی این کشور نیز نگران نماینده شده و به نظر می رسد کادر درمانی دیگر تحمل فشار ناشی از افزایش بیماران کرونایی و کمبود ظرفیت را ندارند.

ارتش پاکستان وارد صحنه شد

عمران خان که بی توجهی مردم به تهدید جدی کرونا را عامل اصلی شرایط وخیم پاکستان می داند، ضمن برجسته سازی خطر بیماری کووید-19 در سخنرانی روز گذشته خود خطاب به مردم پاکستان، گفت: دولت دیگر عدم همکاری مردم را تحمل نمی کند به همین خاطر از نهادهای امنیتی و نظامی خواسته تا برای اجرای موثر محدودیت های کرونایی و مقید کردن مردم به تمهیدات بهداشتی وارد میدان شوند.

بر همین اساس، نیروهای ارتش پاکستان از شب گذشته در کنار مسوولان انتظامی و پلیس در سطح شهرهای مختلف حضور یافته و ضمن کسب اطمینان از اجرای محدودیت های کرونایی، با هرگونه نقض مقررات و سهل انگاری مردم به شدت برخورد می نمایند.

ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان گفت: رفتار و نگرش مردم به کرونا باید تغییر یافته و آنان متوجه پیامدهای خطرناک این ویروس باشند، در غیر این صورت مقابله با کرونا سخت تر و عواقب هرگونه تشدید محدودیت ها نیز متوجه مردم، معیشت کشور به ویژه قشر کم درآمد و فقیر جامعه خواهد بود.

دولت پاکستان برای جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا از خارج تعلیق پروازهای مسافربری از مبدأ چند کشور اروپایی و آفریقایی را تا هفته های آینده تمدید کرد و همزمان تشدید کرونا در پاکستان نیز باعث شد تا کانادا، انگلیس، عمان و عربستان هم ورود اتباع پاکستانی و پروازهای این کشور را ممنوع نمایند.

به گزارش ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان، طی 24 ساعت گذشته ابتلای حدود 6 هزار نفر در مناطق مختلف پاکستان به ویروس کرونا ثبت شد و 157 نفر از بیماران نیز جان خود را از دست دادند.

پاکستانی ها هفتم اسفند 99 یکسالگی شیوع بیماری کووید-19 در این کشور را سپری کردند. از آن موقع تا امروز 790 هزار و 16 نفر به این ویروس مبتلا شده و 17 هزار نفر از بیماران کرونایی نیز جان باخته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1586

به "خبرنگاران زورآزمایی کرونا در پاکستان؛ درماندگی دولت برابر سهل انگاری مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زورآزمایی کرونا در پاکستان؛ درماندگی دولت برابر سهل انگاری مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید