تحول در دنیای رسانه؛ آیا متاورس به عمر تلویزیون سرانجام می دهد؟
به گزارش شارژ 10، یورونیوز: بعضی از کارشناسان محیط های مجازی هشدار داده اند که شرکت های تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای تفریح های آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ نمایند.
شبکه های تلویزیونی هم اکنون در حال نبرد با غول های بازی آنلاین هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلارهای تبلیغاتی را جلب نمایند. منظره نهایی این رقابت متاورس است، اصطلاحی ساده که به محیط های مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق می گردد. این محیط های رو به رشد در حال حاضر توانسته اند میلیون ها کاربر را به خود جذب نمایند.
بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسن ترها به تلویزیون سنتی علاقه دارند اما بینندگان زیر 35 سال طی یک دهه به نصف کاهش یافته اند. از همین رو پیش بینی می گردد که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته گردد.
فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت فرانسوی سیسک که در حوزه دیجیتال فعال است، می گوید: جوانان از دیدنگران منفعل تلویزیون به بازیکنان فعال تبدیل شده اند و از نمایشگرها به گوشی های هوشمند روی آورده اند.
بنابراین شبکه های تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرم های بازی آنلاین مانند فورتنایت، روبلاکس و ماینکرفت که به عنوان پیش آهنگان متاورس تلقی می شوند، رقابت نمایند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آورده اند.
به گفته شرکت تحقیقاتی دوبیت، نیمی از بچه ها 9 تا 12 ساله در آمریکا دست کم یک بار در هفته از روبلاکس استفاده می نمایند که شامل بازی کردن، دیدنی کنسرت و وقت گذرانی با دوستان می گردد.
دیدنگران زیاد پلتفرم ها
بر اساس داده های آماری، 33 میلیون نفر در سال 2020 اجرای رپر آمریکایی لیل ناس ایکس را در روبلاکس دیدن نموده اند که این رقم بیش از سه برابر افرادی است که او را به وسیله تلویزیون در مراسم اهدای جوایز گرمی این هفته دیدن کردند.
متیو وارنفورد، یکی از بنیانگذاران شرکت دوبیت گفت که پخش نمایندگان باید انتخاب نمایند که آیا همچنان به بازار رو به کاهش برنامه های تلویزیونی سنتی پایبند هستند یا می خواهند شخصیت ها و مارک های خود را به پلتفرم های متاورس وارد نمایند.
او در ادامه گفت: این به معنای آوردن مردم به دنیایی مجازی، تبدیل آنها به بخشی از داستان و بازی در کنار دوستانشان است و این همان روش دیزنی لند است که به شما و دوستانتان اجازه می دهد تا با میکی موس در دنیای آنها باشید.
چالش اصلی پیش روی شرکت های تلویزیونی چیست؟
به گفته بعضی از متخصصان، شرکت های تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامه های سنتی را دیدن می نمایند، افراد میانسالی که به پخش برنامه ها روی آورده اند و جوانانی که خواستار تفریح های تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی روبرو هستند.
کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: اگر می خواهیم برای مخاطب مجذوب کننده بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربردها تقویت کنیم.
او می گوید که شبکه های ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگ ترین چالش ممکن است مالی باشد.
تا به امروز شرکت های تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بوده اند، زیرا برخلاف سایر رسانه های سنتی مانند روزنامه ها، عایدی تبلیغاتی شان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است.
اما وارنفورد معتقد است که این روند می تواند سریع تر از تصور عموم تغییر کند.
بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آنها به وسیله شرکت های خاص ایجاد می شدند اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارک ها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت.
در واقع، برچسب های مد و محصولات لوکس در حال حاضر عایدیهای میلیونی شان به وسیله پلتفرم هایی مانند روبلاکس و فورتنایت است.
منبع: انتخاب