تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

به گزارش شارژ 10، سخنگوی وزارت امورخارجه چین تاکید نمود: دولت جدید آمریکا باید بدون پیش شرط به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد.

تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین امروز (سه شنبه) در اظهاراتی بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به توافق هسته ای و برطرف تمام تحریم های ایران تاکید نمود.

وی در این باره گفت: برجام در یک مرحله حساس کلیدی واقع شده است و تمام طرف ها باید در اجرای تعهدات خود سرعت ببخشند تا بتوانند بر ایالات متحده برای بازگشت هرچه سریع تر و بدون پیش شرط به برجام تاثیر بگذارند و از برطرف تمام تحریم ها (علیه ایران) اطمینان حاصل نمایند.

این دیپلمات چین اضافه نمود: ایران نیز می بایست به اجرای کامل تعهدات هسته ای اش ذیل توافق بازشود. ما از حل مسائل موجود حمایت می کنیم و به همکاری با طرف های مربوطه و جامعه بین الملل برای حفظ برجام و یک توافق سیاسی ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگاران، این اظهارات پس از آن مطرح می شود که مقامات آمریکا علی رغم وعده انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور جدید این کشور درخصوص بازگشت واشنگتن به برجام به تازگی موضع گیری جدیدی اتخاذ نموده و برای پیوستن مجدد به توافق شرط مشخص می نمایند.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا گفته است که ابتدا ایران باید به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازشود سپس آمریکا نیز به توافق بازمی شود.

این در حالی است که مقامات کشورمان پیش از این بارها تاکید نموده اند، طرف آمریکایی کسی بوده است که توافق را نقض و به طور یک جانبه از آن خارج شده، بنابراین ابتدا واشنگتن باید به برجام بازشود.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به این اظهارات غیر منطقی بلینکن در صفحه توئیتر خود نوشت: ایالات متحده:

- برجام را نقض کرد

- انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی ها مسدود کرد

- پایبندان به قطعنامه 2231 شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد

اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه؛

- به برجام پایبند ماند

- تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش بینی شده اتخاذ کرد

حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد؟

هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید

ظریف همچنین در یک مصاحبه توضیح داد: می توان مکانیسمی را برای هماهنگ سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت اما همان طور که گفتیم ضروری است که ایالات متحده حسن نیت خودش را نشان دهد؛ ما همین حالا هم حسن نیت خودمان را اثبات نموده ایم.

وی ادامه داد: اگر ما از محدودیت های توافق فاصله گرفته ایم به خاطر آن است که ایالات متحده کوشش کرد یک جنگ مالی تمام عیار به ایران تحمیل کند. این را متوقف کند، ما به پایبندی کامل برمی گردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1457

به "تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید