بی میلی دولت به اخذ مالیات از خانه های خالی

به گزارش شارژ 10، به نظر می رسد دولت چندان میلی به ورود به مقوله اخذ مالیات از خانه خالی ندارد.

بی میلی دولت به اخذ مالیات از خانه های خالی

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، با وجودی که اخذ اقتصادیات از خانه های خالی از سکنه در کشور حداقل پتانسیل تأمین اقتصادی 10 هزار میلیارد تومانی برای دولت دارد، سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال 1400 تنها درآمد 200 میلیارد تومانی برای اقتصادیات از خانه های خالی در نظرگرفته است، از این رو به نظر می رسد دولت چندان میلی به ورود به مقوله اخذ اقتصادیات از خانه خالی ندارد، با این حال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: دستگاه های اجرایی بدانند همان گونه که مجلس یازدهم به تصویب قانون اقتصادیات بر خانه های خالی اهتمام ورزید، بر نظارت بر اجرای این قانون و برخورد با ترک نمایندگان فعل فراهم آوردن زیر ساخت لازم و کافی برای اخذ اقتصادیات فوق نیز جدی است.

با وجودی که مرکز آمار به عنوان نهاد زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه در سال 95 حجم خانه های خالی در کشور را بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی عنوان نموده بود و پیش بینی می گردد در گزارش نفوس و مسکن سال 1400 حجم خانه های خالی به محدوده 3 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی برسد و اخیراً شورای نگهبان مهر تأیید بر قانون اخذ اقتصادیات از خانه های خالی زد، دولت در لایحه بودجه سال 1400 تنها 200 میلیارد تومان از محل اقتصادیات بر خانه های خالی از سکنه درآمد پیش بینی نموده است.

به نظر می رسد دولت که خود را یک نهاد عظیم با عقبه کارشناسی قوی معرفی می نماید، چندان به طرح های مجلس شورای اسلامی که بازوی کارشناسی اش مرکز پژوهش های مجلس می باشد، اعتقادی ندارد، از این رو اگر طرح های مجلس به قانون هم تبدیل گردد، باز امکان دارد دولت به عنوان قوه مجریه به طرق مختلف از زیر بار اجرای قوانینی که پیشنهاد دهنده آن مجلس بوده است، شانه خالی کند. در حالی که امروز برای همگان روشن شده که مشکل گرانی مسکن در ایران صرفاً با فراوری و عرضه حل نمی گردد، زیرا احتکار در بازار مسکن بیداد می نماید و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به وسیله طرحی قانون اقتصادیات بر خانه های خالی از سکنه را به تصویب رساند و شورای نگهبان نیز مهر تأیید بر آن زد، امروز این نگرانی وجود دارد که دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان امور اقتصادیاتی و وزارت راه و شهرسازی جهت عملیاتی کردن این قانون کوتاهی نمایند.

البته خوشبختانه مدیرانی که از انجام وظایف محوله قانونی سر باز بزنند یا به بیان حقوقی ترک فعل نمایند، مورد برخورد قضایی قرار خواهند گرفت، اما به رغم آنکه مرکز آمار بر حسب استاندارد های به روز در سال های 85، 90 و 95 آمار نفوس و مسکن را منتشر نموده است و طبق همین آمار ها تعداد خانه های خالی در کشور بیش از 2 میلیون و 500 خانه خالی در کشور وجود دارد، متأسفانه وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور اقتصادیاتی به نظر می رسد برای عملیاتی کردن قانون اقتصادیات بر خانه های خالی کاهلی می نمایند. بدتر از همه با وجودی که اگر از هر یک از 2 میلیون و 500 هزار خانه خالی موجود در کشور سالانه تنها 5 میلیون تومان اقتصادیات اخذ گردد، در مجموع بیش از 12 هزار میلیارد تومان درآمد تحصیل می گردد، سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال 1400 درآمد حاصل از اقتصادیات بر خانه های خالی از سکنه را تنها 200 میلیون تومان در نظر گرفته است که اگر تقسیم بر تعداد 5/ 2 میلیون خانه خالی کنیم، سهم اقتصادیاتی هر خانه تنها در سال 80 هزار میلیارد تومان می گردد.

سیداحسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری فارس با اشاره به تأیید طرح قانون اقتصادیات بر خانه های خالی در شورای نگهبان و تأثیر این قانون بر بازار مسکن گفت: امیدواریم قانون اقتصادیات بر خانه های خالی ظرف چند روز آینده برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ گردد.

اقتصادیات بر خانه خالی در ونکوور کانادا معادل 3 درصد از ارزش واحد مسکونی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قانون اقتصادیات بر خانه های خالی در بسیاری از کشور ها از سال ها قبل مورد توجه بوده و اجرایی می گردد، ادامه داد: بعضی کشور ها در ماه های اخیر درصد اخذ اقتصادیات بر خانه های خالی را تشدید کردند، به طور مثال در ونکوور کانادا نرخ اقتصادیات بر خانه خالی از 25/1 درصد ارزش واحد مسکونی به 3 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، اگر بخواهیم معادل ونکوور از 2 میلیون و 500 هزارخانه های خالی با میانگین قیمت یک میلیارد تومان برای هر خانه خالی اقتصادیات اخذ کنیم، حداقل 75 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اخذ اقتصادیات از خانه های خالی از سکنه تحصیل می گردد، ولی نکته اصلی آن است که دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان امور اقتصادیاتی و وزارت راه شهرسازی، وزارت ارتباطات و سایر دستگاه ها زیر ساخت اجرای این قانون را عملیاتی خواهند کرد یا خیر؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دستگاه های اجرایی مسئول در قانون اقتصادیات بر خانه های خالی از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور اقتصادیاتی مطمئن باشند همان گونه که مجلس یازدهم به تصویب قانون اقتصادیات بر خانه های خالی اهتمام ورزید، بر نظارت بر اجرای دقیق و مراعات زمان بندی مندرج در این قانون اصرار و بر آن نظارت می نماید، به این معنا که به دستگاه های اجرایی برای این اجرای این قانون یاری خواهد نمود، اما در مقابل کوتاهی مجریان قانون براساس اختیارات قانونی از ظرفیت خود استفاده خواهد نمود.

مجلس اجرای قانون اقتصادیات بر خانه های خالی را با جدیت پیگیری می نماید

خاندوزی ادامه داد: اگر پس از انتها مهلت سه ماهه مندرج در قانون دولت با سختگیری شدید مفاد قانون را پیاده نمایند و دستگاه های اجرایی در اجرا جدیت به خرج دهند، در ماه های نخست سال آینده تأثیر محسوسی بر قیمت بازار مسکن بر جا می گذارد.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1368

به "بی میلی دولت به اخذ مالیات از خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی میلی دولت به اخذ مالیات از خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید