12 نکته برای کنترل خشم نوجوانان

به گزارش شارژ 10، از دست زمین و زمان عصبانی هستید، شاید حتی خودتان هم ندانید چرا؟ اما نگران نباشید، این احساس عصبانیت مداوم در دوره نوجوانی طبیعی است و برای هر کسی پیش می آید.

12 نکته برای کنترل خشم نوجوانان

اما برای اینکه اطرافیان تان را ناراحت نکنید و زودتر از این دروه بگذرید، باید توانایی مدیریت خشم را در خود پرورش دهید.

همه ما هر از گاهی عصبانی می شویم. خشم یکی از احساسات انسانی است و راهی است که فکر نیمه هشیار شما فشارهای احساسی خود را تخلیه می نماید. اما گاهی این عملکرد روانی طبیعی می تواند تبدیل به خشمی دیوانه وار گردد و از کنترل خارج گردد. عصبانی شدن امری نرمال است اما اینکه اجازه دهید عصبانیت بیش از مقدار شدید و غیر منطقی گردد و از کنترل تان خارج گردد، منطقی نیست.

سوال اینجاست که چه طور بفهمیم عصبانیت مان از کنترل خارج شده و برای درست کردن این حالت چه کار می توانیم انجام دهیم؟

خوشبختانه فهمیدن این امر و درمان آن به طور غیر منتظره ای آسان است!

نشانه هایی که به ما می فهمانند عصبانیت مان از کنترل خارج شده:

  • هر چیزی که به نظرتان ناخوشایند می آید، اذیت تان می نماید و یا بر سر راه تان قرار می گیرد، شما را از کوره به در می برد.
  • این امر منجر به خشمگین شدن بیش از مقدار شما و انجام حرکات خشونت آمیز می گردد. مثلا باعث می گردد شما داد بزنید، فحاشی کنید، صدمه بزنید، درگیری فیزیکی داشته باشید و یا برای انتقام برنامه ریزی کنید.
  • تا مدت ها بعد از آن اتفاق هنوز عصبانی هستید. اگر همچنان به چیزی که عصبانی تان نموده فکر می کنید و نمی توانید از آن بگذرید، پس توی درد سر افتادید! چرا که عصبانیت عادی معمولا احساسی موقتی است و در واکنش به محرک های ناراحت نماینده به وجود می آید و بعد از مدتی هم از بین می رود.
  • چیزها یا رفتارهایی که در گذشته شما را عصبانی نمی کردند، ناگهان علتی برای عصبانی شدن بیش از حد شما شده اند و شما را حسابی کلافه می نمایند. این در خصوص مواردی که شما خشم تان را سرکوب می کنید صدق نمی نماید. این موقعیت مانند وقتی است که مثلا شما از اینکه کسی نمره ای بهتر از شما گرفته بی نهایت عصبانی می شوید و یا وقتی که کسی زمان زیادی در دستشویی می ماند از کوره در می روید.
  • برای مقابله کردن با عصبانیت تان کارهای خود - تخریب نماینده انجام می دهید. مثلا رانندگی با بی احتیاطی، ورزش های خطرناک، دعوا کردن، دارو یا مواد، نوشیدنی های الکلی یا دوستی با دوستان ناباب.

چه طور عصبانیت مان را کنترل کنیم؟

  • یاد بگیرید منشا واقعی عصبانیت تان را تشخیص دهید. تفاوت است بین ناراحتی منطقی و ناراحتی غیر منطقی. کسی شما را ناراحت نموده، فردی کسی که شما به او اهمیت می دهید را آزار داده و یا صدمه رسیدن به اموال و دارایی هاتان علت خوبی برای عصبانی شدن است. اما اینکه کسی به شما به ظاهر و به تصور خودتان بی احترامی نماید، سر راه تان قرار بگیرد، باعث گردد سرعت انجام کارهاتان کم گردد، از شما خوش شانس تر باشد و کاری را بهتر از شما انجام دهد، این ها علت خوبی برای عصبانی شدن نیستند.
  • نفس عمیق بکشید. بعد از این کار از موقعیت دور شوید و ازخود بپرسید: واقعا چرا من عصبانی هستم؟. معمولا افراد دچار اشتباه می شوند و فکر می نمایند عصبانیت شان علت بزرگ تر و مهم تری دارد.
  • محرک هاتان را بشناسید. اگر چیزها یا موقعیت های بخصوصی هستند که همواره شما را عصبانی می نمایند و یا نمی توانید آنها را بپذیرید، آنها را بشناسید. سپس یک قدم جلوتر بروید و از آنها دوری کنید و بعد وقتی که آرام هستید واکنش مناسب در برخورد با این چیزها را در فکر تان تمرین کنید تا فکر تان را برای زمانی که واقعا با این مسائل رو به رو می شوید، تمرین دهید.
  • برای زمان تان هوشمندانه برنامه ریزی کنید. یکی از عمده ترین مسائلی که در افراد استرس ایجاد می نماید، ضعف در مدیریت زمان است. زمانی که عجله دارید و چیزی باعث می گردد سرعت شما کند گردد و یا جلوی شما را می گیرد، احتمالش زیاد است که با عصبانیت با آن قضیه برخورد کنید. آسان ترین کار برای جلوگیری از این شرایط تمرین مدیریت زمان است.
  • به طور مرتب ورزش کنید. ورزش راهی عالی برای خالی کردن استرس بدن و فکر است. افرادی که به طور مرتب ورزش می کنن کمتر در برابر مسائل و ناراحتی ها واکنش های افراطی نشان می دهند.
  • با خودتان صحبت کنید. عصبانی شدن باعث می گردد قسمت استدلالی مغزتان برای چند وقت خاموش گردد و روشی که می توانید از طریق آن استدلال تان را برگردانید حرف زدن است. ممکن است به نظرتان عجیب بیاید ولی قبل از اینکه بخواهید افکارتان را با صدای بلند بازگو کنید چند لطظه صبر کنید و با خود صحبت کنید. به این طریق افکارتان را جع می کنید و سپس آنها را به بقیه اعلام می کنید. این یکی از موثرترین و برترین روش ها برای کنترل خشم و رفتار کردن به طور عاقلانه است.
منبع: فوت و فن / liveabout.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2098

به "12 نکته برای کنترل خشم نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 نکته برای کنترل خشم نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید