یک شیوه عجیب برای کم کردن وزن در دوران ویکتوریایی: خوردن انگل کرم نواری!

به گزارش شارژ 10، در محافل ثروتمند ها در دوره ملکه ویکتوریا انگلستان،رسم ها و عادات عجیبی وجود داشت. اما شاید هیچکدام به عجیبی رژیم کرم نواری نبودند، که در آن افراد یک تخم کرم نواری قورت می دادند تا این انگل با مصرف غذا های اضافی درون دستگاه گوارشان رشد کند. این یک روش فوق العاده خطرناک و ناسالم برای کم کردن وزن بود!.

یک شیوه عجیب برای کم کردن وزن در دوران ویکتوریایی: خوردن انگل کرم نواری!

اگرچه ،رژیم های غذایی مدرن معمولاً به این شدت افراطی نیستند، اما نتیجه مشابهی را تبلیغ می نمایند؛ سریع لاغر شو!

آیا رژیم سریعی وجود دارد که نتیجه دهد؟ و آیا آنها در واقع برای شما ضرری ندارند؟

برای پاسخ به این سؤالات، بیایید یک آزمایش نظری انجام دهیم. سم و فلیکس دوقلو های همسان هستند هردویشان قصد دارند رژیم بگیرند. آنها قد، وزن، چربی و توده عضلانی یکسانی دارند. اما سم امیدوار است که کم کم وزن کم کند، در حالیکه فلیکس می خواهد به سرعت لاغر گردد.

برنامه سم این است که به تدریج کالری دریافتی اش را کاهش داده و برنامه ورزش منظمش را افزایش دهد. با ورود کمتر انرژی به بدن و مصرف بیشتر آن او باعث کمبود انرژی در درون بدنش می گردد. برای جبران، بدن سم آغاز به تجزیه ذخایر گلوکز اضطراری می نماید، که قبلاً به شکل گلیکوژن در کبد ذخیره شده بودند. سپس، بعد از 4 الی 6 ساعت، بدنش آغاز به سوزاندن سلول های چربی به عنوان یک منبع اصلی انرژی می نماید. این فرایند باعث آزادسازی قطرات چربی می گردد که وارد جریان خون می گردد و انرژی را به اندام ها و بافت ها می رسانند

هدف فلیکس کاهش انرژی به مقدار برادرش است منتها با کاهش کالری مصرفی به اندازه بسیار زیاد. برخلاف سم که هنوز وعده های غذایی کوچک دارد، فلیکس تقریباً چیزی نمی خورد. و بدنش در مواجهه با این شرایط پاسخ گرسنگی می دهد. بدن فلیکس تمام ذخیره گلوکز اضطراری را فقط در عرض 18 ساعت تجزیه می نماید. و درحالیکه سم به تدریج ذخیره گلیکوژن را دوباره با وعده های غذایی سالم پر می نماید، رژیم کم کالری فلیکس این کار را نمی نماید. بدن او که تشنه انرژی است، آغاز به تجزیه سایر مواد دیگر، از جمله ماهیچه هایش می نماید.

در عین جال، ورزش منظم سم توده عضلانی اش را حفظ می نماید. این بدین معنی است که او انرژی بیشتری در طول تمرین و استراحت مصرف می نماید که وزن کم کردن را برایش راحت تر می نماید. در آن طرف، فلیکس دارد توده عضلانی از دست می دهد و در عملکرد های طبیعی بدنش هم کالری کمتری می سوزاند که این کاهش وزن را حتی برایش سخت تر می نماید.

با وجود تمام اینها، عنصری در رژیم فلیکس وجود دارد که شاید باعث گردد او فکر کند که در جهت درستی است. هر گرم گلیکوژن به همراه چندین گرم آب ذخیره می گردد. با مصرف گلیگوژن، حدود 2 کیلوگرم آب بدن هم از دست می رود و فلیکس شاید به نظرش برسد که دارد به سرعت وزن کم می نماید، اما به محض اینکه او گرسنگی دادن به خودش را متوقف کند، بدنش دوباره ذخایر گلیکوژن را پر می نماید و او دوباره وزن اضافه خواهد نمود.

واضح است که ضرر برنامه فلیکس از فایده اش بیشتر است، اما رژیم های با کاهش شدید کالری تنها رژیم هایی نیستند که نوید کاهش وزن سریع را می دهند.

برنامه هایی به نام رژیم های سم زدایی هستند که با افزایش یا محدود کردن غذا های اصلی، تامین مواد مغذی خاص را در حد زیاد ممکن می نماید. این رژِیم ها می توانند برای برطرف بعضی مسائل تغذیه ای مفید باشند، اما به قدری خاص هستند که نمی توان از آنها به عنوان راه درمان عمومی استفاده کرد. مثلاً، برای فردی که کمبود ویتامین A دارد، رژیم آبمیوه می تواند یاری نماینده باشد. اما در فردی که ویتامین A بالایی دارد، می تواند فاجعه به بار آورد. و صرف نظر از تغذیه شخصی، ادامه دادن رژیم آبمیوه به مدت چند هفته بدلیل نداشتن چربی ها و پروتئین های ضروری احتمالاً سیستم ایمنی را به خطر می اندازد.

مشکل بزرگ تمام این رژیم های سریع این هست که چه کالری کم کنید یا چه مصرف گروه های غذایی را قطع کنید، این رژیم های شدید شوکی به سیستم بدنتان وارد می نمایند.

روش های کاهش وزن سالم و معتبری وجود دارند که با ترکیب رژیم و ورزش، با در نظر گرفتن تفاوت های ژنتیکی و پزشکی تجویز می شوند.

مردم بیشتر جوامع مشکل اضافه وزن دارند و مردم به خاطر دلایلی غیر از سلامتی و شادی اغلب مجبور می شوند رژیم بگیرند. بنابراین به جای کوشش برای سریع وزن کم کردن ما باید وقت بگذاریم تا بفهمیم که سالم ترین سبک زندگی برای خودمان کدام است.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2131

به "یک شیوه عجیب برای کم کردن وزن در دوران ویکتوریایی: خوردن انگل کرم نواری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شیوه عجیب برای کم کردن وزن در دوران ویکتوریایی: خوردن انگل کرم نواری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید