رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

به گزارش شارژ 10، عوامل بسیاری سبب ایجاد سرطان سینه میشوند که یکی از این عوامل رژیم غذایی نامناسب است. تمامی بانوان باید بعد از سن بیست سالگی تحت مراقبت های بهداشتی قرار گیرند تا از ابتلا به این بیماری مصون بمانند.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

رژیم غذایی نامناسب و سرطان سینه

مواد غذایی که ما روزانه آنها را مورد مصرف قرار می دهیم، می توانند تأثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر تومور پستانی داشته باشند.

عوامل بسیاری در ابتلا به این نوع سرطان نقش دارند که به نظر می رسد رژیم غذایی فرد از مهمترین آنها باشد.

مواد غذایی که تشکیل تومورهای پستانی را تسریع می بخشند.

گوشت، غذاهای چرب حاوی چربی های حیوانی مارگارین . افرادی که به تورموهای پستانی مبتلا می باشند، بایستی از مصرف چربی بپرهیزند.

مواد غذایی چرب مانند شیر کامل، گوشت قرمز، پنیر و کره برای این گروه از افراد به شدت مضر می باشد.

یک گروه تحقیقاتی از کشور سوئد با انجام مطالعاتی بر روی 220 زن، که قبلا تحت عمل سرطان سینه قرار گرفته بودند، به این نتیجه دست یافتند که: بیمارانی که طی برنامه غذایی روزانه خود از چربی های اشباع شده استفاده میکنند احتمال بروز مجدد سرطان در آنها طی مدت 4 سال تا 20 درصد افزایش می یابد.

جهت پیشگیری از ابتلا به تومورهای پستانی و یا جلوگیری از پیشرفت آنها، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی موجود میباشد و نیز امگا-9 موجود در روغن زیتون را افزایش دهید و از مصرف چربیهای حیوانی، اسیدهای چرب امگا 6 موجود در مارگاین پرهیز نمایید.

انتخاب رژیم غذایی مشابه با ژاپنی ها ، که در طی روز 200 گرم میوه، 250 گرم سبزی، 85 گرم سویا، 100 گرم ماهی، کمی شیر و اندکی گوشت مصرف می کنند ، سلامتی شما را تضمین خواهد کرد.

رژیم غذایی مفید و سرطان سینه

مواد غذایی مفیدی که قادر به پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان پستان می باشند عبارتند از : کلم، گل کلم و انواع دیگر آن، میوه و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین C می باشند، لوبیا، سویا، ماهی چرب، سبوس گندم، روغن زیتون.

تحقیقات مختلف نشان می دهد که درصد ابتلا به سرطان پستان در زنان آسیایی نسبت به زنان اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است و پژوهشگران دلیل این امر را مصرف بیشتر سبزیجات به وسیله آنها می دانند.

برای مثال در زنان ژاپنی اندازه ابتلا به بیماری فوق به حدود یک پنجم کشورهای نامبرده کاهش می یابد و جالب آنکه هرگاه آنان به کشورهای غربی رفته و به ناچار رژیم غذایی خود را با عادات مردم آن سرزمینها وفق داده اند، احتمال بروز تومورهای پستان در آنها افزایش یافته و همچون مردم همان کشورها، در معرض ابتلا قرار گرفته اند.

نکته : با مصرف مواد غذایی مناسب، می توان درصد ابتلا به این گونه تومورها را به 50 درصد کاهش داد.

تصور بعضی از محققین بر این است که بالا بودن اندازه حضور استروژن ها در زنان جوان می تواند عامل معین کننده ای در ابتلا به سرطان پستان در آینده باشد؛ بنابراین به سادگی می توان به نقش بسیار مهم مواد غذایی در کاهش این هورمون پی برد. بد نیست بدانید که در بروز سرطان تخمدان و رحم نیز همین هورمونها مؤثرند.

اهمیت رژیم غذایی مفید و سرطان سینه را شرح دهید ؟

در رژیم غذایی خود ، کلم فراوان بخورید
دکتر Jon Michnovicz و همکارانش در مؤسسه For Hormon Research نیویورک، افزایش مصرف انواع مختلف کلم :کلم، کلم بروکسل، گل کلم را توصیه می کنند.

این سبزیجات قادرند فعالیت ترشحات استروژنی بدن را تا حد 50 درصد خنثی کنند. گروهی دیگر از پژوهشگران وابسته به cancer center Eppiey از دانشگاه نبراسکا با مطالعه گروهی از حیوانات آزمایشگاهی که به سرطان پستان مبتلا شده بودند با توجه به تغذیه آنها با انواع کلم و شلغم، عملا ثابت نموده اند که با این روش می توان از پیشرفت این تومورها جلوگیری به عمل آورد.

البته شیوه مصرف این سبزیجات نیز خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا عمل طبخ تا اندازه قابل توجهی از خواص ضد سرطان آنها میکاهد. بنابراین بهتر است به صورت خام و در سالاد مورد استفاده قرار گیرند.

سبوس گندم
اگر به خوردن کلم و انواع مختلف آن علاقه ای ندارید، می توانید از سبوس گندم بهره ببرید. زیرا این ماده غذایی نیز مانند سبزیجات فوق، قادر به کاهش فعالیت هورمونهای استروژنی بدن می باشد.

توصیه دکتر David Rose ، پس از انجام تحقیقاتی بر روی 62 زن در سنین متفاوت 20 تا 50 سال است. وی با گروه بندی این افراد در سه دسته و تغذیه روزانه آنها با کلوچه هایی که از سبوس گندم، جو و ذرت تهیه شده بودند، به این نتایج دست یافت : میزان گیری اندازه استروژن خون این زنان در اولین ماه، تغییر قابل توجهی را نشان نداد؛ اما در دومین ماه؛ پس از آغاز رژیمهای غذایی فوق، سطح استروژن خون در گروهی که از کلوچه های حاوی سبوس گندم تغذیه نموده بودند تا حدود 17 درصد کاهش یافته بود. در حالی که در گروههای دیگر تغییری حاصل نشده بود.

حالا سؤال اینجاست که مصرف چه اندازه سبوس گندم می تواند مؤثر واقع شود؟بدین منظور 6 قاشق غذاخوری در روز کافی می باشد. ابتدا بایستی از اندازه کم آغاز نموده و به تدریج به اندازه فوق رسید. پیش گرفتن این رژیم، تا حد زیادی مسائل روده ای را نیز حل خواهد کرد.

از مصرف لوبیا غافل نشوید.
لوبیا نیز که سرشار از فیتواستروژن می باشد، از جمله مواد غذایی مؤثر در مبارزه با تومورهای پستان محسوب می شود.

دکتر Leonard Cohen از انجمن سلامت و تندرستی نیویورک در این باره می گوید : مشاهدات به عمل آمده حاکی از آن است که درصد ابتلا به سرطان پستان در زنان مکزیکی و کارائیبی نسبت به همجنسان آنها در آمریکا و اروپا بسیار کمتر است و من دلیل آن را مصرف فراوان لوبیا به وسیله آنان می دانم.

سویا ، رمز تندرستی ژاپنیها
مواد موجود در سویا نه تنها موجب کاهش فعالیت استروژنها می گردند، بلکه تأثیر مستقیمی در جلوگیری از پیشرفت سرطان نیز دارند.

پروفسور Stephen Barnes پس از استخراج یکی از مواد فعال موجود در سویا ، مشاهده نمود که این ماده از نظر شیمیایی بسیار شبیه به تاموکسی فن (دارویی که در بعضی از موارد جهت پیشگیری از سرطان پستان و حتی پیشرفت و رشد تومور توصیه می شود) می باشد.

در پی تحقیقاتی که اخیرا نتایج آن اعلام شده، یکی از عمده ترین دلایل پایین بودن درصد ابتلا به این نوع سرطان در زنان سنگاپوری (50 درصد)، مصرف سویاست.

دکتر Herman Adlercreutz و همکارانش تأکید می ورزند که هیچ تردیدی در قدرت تأثیر این ماده غذایی بر سرطان پستان ندارند. به نظر می رسد که روغن سویا، به دلیل فقدان پروتئین های موجود در سویا، هیچ تأثیری در این مورد نداشته باشد.

متخصصین مصرف این ماده غذایی را به ویژه برای زنانی که در خانواده خود مورد سرطان سینه را داشته اند، توصیه می کنند.

ویتامین D و نقش محافظتی آن
خانمهای مسن بایستی از غذاهایی که حاوی اندازه فراوانی ویتامین D می باشند، استفاده کنند.

مطالعات تازه حاکی از آن است که کمبود این ویتامین در بدن، ابتلا به سرطان پستان را تسریع می بخشد.

دکتر Frank Gorland از دانشگاه کالیفرنیای سان دیه گو معتقد است که مصرف روغن ماهی که سرشار از این نوع ویتامین است، دارای قدرت اثربخشی قابل توجهی است. او یادآوری می نماید که این توصیه فقط در خصوص زنان یائسه است.

خانمهای مسن بایستی در طی روز حداقل 400UL ویتامین D را به بدن خود برسانند. منابع غنی این ویتامین عبارتند از : انواع ماهی های چرب، شیر و تخم مرغ. هر 100 گرم مارماهی حاوی 5000UL ویتامین D است.

ویتامین C
این ویتامین اثر قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دارد.

بعضی از پژوهشگران کانادایی، عضو انجمن ملی مبارزه با سرطان، پس از انجام آنالیز های بسیاری در این زمینه، اعلام داشته اند که مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین c مانند سبزیجات و میوه ها (380 میلی گرم در روز می تواند خطر ابتلا به تومورهای پستان را تا اندازه 16 درصد کاهش دهد.

از نظر این محققین تأثیر ویژه این ویتامین را می توان در زنان یائسه ای که از نوعی رژیم غذایی کم چربی پیروی می کنند، مشاهده نمود. کم کردن مصرف چربی می تواند تا حد 10 درصد از ابتلا به این بیماری بکاهد .

آیا نوشیدن چای زیان آور است.

با وجود آنکه، قهوه و چای و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین ممکن است به ظاهر شدن تومورها یاری کنند، اما تا به امروز هیچ گونه ارتباطی بین کافئین و تومورهای پستان مشاهده نشده است.

این نقطه نظرها را دکتر F Lubin از دانشگاه تورنتو، اخیرا در مجله پزشکی Cancer Letter به چاپ رسانده است .

سابقه خانوادگی در سرطان پستان

خانم هایی که از ابتلا به سرطان سینه ترس دارند، باید سابقه خانوادگی سرطان پروستات در آنها آنالیز شود.

طبق مطالعاتی که در دانشگاه مینوسوتای آمریکا اجرا شده و در مجله انستیتوی ملی سرطان به چاپ رسیده، مردانی که سرطان پروستات دارند احتمال گرفتاری سرطان سینه در فرزند دختر آنها 40 درصد بیشتر از افراد سالم است.

در حال حاضر تحقیقات وسیعی در آمریکا و کانادا برای پیدا کردن رابطه بین این دو بیماری در جریان می باشد که طی آن توانسته اند یک پروتئین اختصاصی مشترک را که در خون پدر و دختر بالا می رود پیدا کنند، ولی هنوز مطالعات کامل نشده است.

با اینکه تا به حال رابطه دقیق فاکتورهای محیطی و سن وارث، با سرطان معین نشده ولی دانشمندان عقیده دارند که اگر فردی در خانواده اش سابقه سرطان پروستات یا سینه وجود داشته است ممکن است به خاطر عوامل ارثی (ژنتیکی) و محل یا نوع زندگی بوده باشد و چون این افراد بیشتر در معرض خطر هستند باید مورد آنالیز و مراقبتهای ویژه قرار گیرند تا خطر ابتلا به سرطان در آنها کاهش یابد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1832

به "رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید