کوییک S سایپا آنالیز شد ، خالی بند و کم توان!

به گزارش شارژ 10، کوییک S سایپا آنالیز شد. جدیدترین نسخه کوییک چگونه توانست استانداردهای 85 گانه را پاس کند؟ تفاوت این خودرو با کوییک معمولی چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

کوییک S سایپا آنالیز شد ، خالی بند و کم توان!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: کوییک S سایپا یک فیس لیفت سطحی از کوییک قبلی است. این خودرو در بخش فنی هیچ تفاوتی با سایر نسخه های کوییک ندارد و تنها چند آپشن تازه آن هم برای الزام به پاس کردن استانداردهای 85 گانه به آن اضافه شده است.

این خودرو همچنان از پیشرانه هشت سوپاپ M15 با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتون متر استفاده می نماید. اما برای پاس کردن استاندارد یورو پنج، دریچه گاز خودرو برقی شده و کالیبراسیون خودرو هم تغییر نموده است. این خودروی صفر کیلومتر دارای چند نقص فنی هم هست! با این وجود آیا کوییک S واقعاً ارتقا یافت یا بهتر است به سراغ نسخه قدیمی برویم؟

فیلم تست کامل در یوتیوب خبرنگاران پلاس
شتاب گیری

در داخل کابین کوییک S با طراحی تکراری و حوصله سر بر خودرو روبرو هستیم. خودرو با صدای تکراری موتور M15 روشن می گردد. خودرو با تاخیری کمتر از ساینا اس به حرکت در می آید. شروع حرکت با دو سرنشین، تهویه روشن و در مسیر کاملا صاف نسبتا قابل قبول است.

خودرو به شتاب گیری ادامه می دهد و همزمان با افزایش دور موتور، صدای پیشرانه هم آزار دهنده تر می گردد. اما به دلیل کیفیت پایین دیسک و صفحه کلاچ خودرو، دنده های خودرو که در نسخه های دیگر نرم و بی صدا جا می رفتند، حالا با سفتی و صدا جا می روند. وقتی دور موتور از چهار هزار عبور می نماید، توان خودرو کاهش و صدای آن به شدت افزایش می یابد.

سربالایی و شرمندگی!

با رسیدن به اولین سر بالایی، شتاب کوییک S به شدت کاهش می یابد و هر چه کوشش می کنیم به سرعت 80 کیلومتر هم نمی رسیم! برقی شدن دریچه گاز و محدود کردن توان برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، کوییک اس را از کوییک قدیمی با دریچه گاز سیمی هم کندتر نموده است.

شما با این خودرو در سربالایی ها اسیر می شوید و کافی است در وسط یک سر بالایی پا را از روی پدال گاز بردارید و دوباره آن را فشار دهید. آن جاست که باید به سمت حاشیه امن مسیر برانید تا باعث ترافیک و راهبندان نشوید.

در مجموع شتاب گیری کوییک S در سربالایی ها واقعا کند اما کمی بهتر از ساینا اس است! به طور کلی باید گفت قدرت 87 اسب بخاری و گشتاور 128 نیوتون متری این پیشرانه 1.5 لیتری هشت سوپاپ قدیمی، به هیچ وجه جوابگوی وزن یکهزار و 60 کیلوگرمی خودرو نیست.

ترمز چوب شو!

شرایط ترمزهای دیسکی +ABS+EBD در جلو و کاسه ای در عقب کوییک S از شتاب گیری آن هم بدترند! ترمز های خودرو حتی وقتی داغ هم نیستند عملکرد بسیار ضعیفی دارند و گاهی اوقات فقط در صورت فشار دادن کامل پدال و در زمان طولانی خودرو را نگه می دارند.

این مشکل می تواند به کیفیت پایین لنت ها هم مربوط باشد. به هر حال ترمز گیری با کوییک اس کار خطرناکی است و عجیب این که خودرویی که ترمز ندارد، استانداردهای روز را هم پاس می نماید. سایپا حتما باید فکری به حال ترمز این خودرو کند.

سواری نرم و هندلینگ خوب

شاید تنها نکته مثبت کوییک S سیستم تعلیق (مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب) نرم و کم سر و صدای آن باشد. این در حالی است که بر خلاف تصور رایج، فرمان پذیری خودرو هم قابل قبول است. این سواری نرم و هندلینگ خوب شامل کلیه محصولات پیشرفته روی پلت فرم X200 سایپا مانند تیبا و ساینا و… می گردد.

آپشن های تازه

دی لایت، اتو لایت، نشانگر شرایط گیربکس، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و سنسور دنده عقب از امکانات کوییک S سایپا هستند.

کلید اتو لایت این خودرو روی دسته راهنما نیست و باید به وسیله یک کلید جداگانه فعال گردد. سیستم صوتی و تهویه مطبوع این خودرو عملکرد قابل قبولی دارند. صندلی های خودرو با تنظیم شش جهته دستی نیز اسکلت مناسبی دارند و از جنس پارچه ای هستند.

طراحی ظاهری

کوییک S در فقط در نمای جلو دستخوش کمی تغییر شده است. طرح سپر جلوی خودرو تغییر نموده و شبیه سپر جلوی هوندا سیویک تایپ R با بیش از 300 اسب بخار قدرت شده است!

بعلاوه نمای کناری و عقبی این خودرو با طراحی منحنی، هیچ همخوانی با نمای تهاجمی و تیز جلوی خودرو ندارند. نبود همخوانی بین ظاهر و عملکرد خودرو باعث نا امیدی بیشتر مالک هنگام سواری گرفتن از خودرو می گردد.

اما سال ها است که خودروسازان داخلی با استفاده از المان های تهاجهمی آن هم فقط در قسمت جلوی خودرو، سعی در نمایش یک خودروی تازه و به روز دارند. (تناسب طراحی و عملکرد این خودرو را با برندی مانند سوبارو یا تویوتا مقایسه کنید).

کابین

داخل کابین کوییک S دقیقا مشابه ساینا اس است و کلیت کابین نیز با کوییک معمولی یکی است. صفحه کیلومتر (کلاستر) تازه با طراحی و گرافیک قابل قبول و فرمان D-Cut تنها تفاوت های کابین کوییک اس با کوییک معمولی هستند. به جز این موارد داخل کابین خودرو هیچ تفاوت دیگری با ساینا و کوییک های دیگر ندارد.

اما پلاستیک خشک مورد استفاده در کابین که در کوییک قبلی هم کیفیت خوبی نداشت، حالا افت کیفیت هم دارد! بوی نامطبوع این پلاستیک ها نیز در گرمای هوا آزار دهنده است و شاید از لحاظ بهداشتی هم تهدید نماینده باشد.

در مجموع می توان کوییک اس را یکی از بی کیفیت ترین خودروهای داخلی دانست.

کیفیت رنگ و مونتاژ افتضاح

گپ (درز) و فلش های رایج در خودروهای دیگر در کوییک S تبدیل به شکاف ها و حفره های عمیق شده اند! شما تقریبا هیچ دو درز هم میزان ای را پیدا نمی کنید و از طرف دیگر در نقاطی مانند زیر چراغ های عقب، درزها به گونه ای باز هستند که می توانید انگشت خود را در آن قرار دهید.

کیفیت رنگ خودرو نیز فاجعه است و حالت پوست پرتقالی رنگ به راحتی قابل مشاهده است. بعلاوه در بعضی نقاط اثرات پاشش رنگ روی نقاط دیگر هم قابل مشاهده است.

جمع بندی

کیفیت رنگ، مونتاژ و داخل کابین کوییک S سایپا به مراتب پایین تر از سایر محصولات خانواده کوییک و ساینا است. در بخش فنی نیز عملکرد خودرو افت نموده و بدتر از کوییک هایی با دریچه گاز سیمی است.

شاید سایپا با استفاده از موتور بهینه شده M15 با کد M15GSI که مجهز به VVT است و 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتون متر گشتاور دارد، بتواند جلوی درماندگی خودرو در سر بالایی ها را بگیرد.

از طرف دیگر سایپا باید به جای فیس لیفت های غیر اصولی در داخل و ظاهر خودرو و صرف هزینه برای به زور تازه کردن یک خودروی قدیمی، فکری به حال کیفیت پلاستیک کابین و کیفیت مونتاژ و رنگ خودروهای تولیدی اش کند. قیمت این خودرو در حال حاضر 320 میلیون تومان است.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو تعیین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2264

به "کوییک S سایپا آنالیز شد ، خالی بند و کم توان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوییک S سایپا آنالیز شد ، خالی بند و کم توان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید