راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از جایگاه غذای کودک

به گزارش شارژ 10، همین که کودک آغاز به خوردن غذا می نماید، یک جایگاه می تواند مکانی امن برای امتحان کردن انواع طعم ها برای او باشد. وجود این وسیله باعث می گردد وعده های غذایی منظم تری برای کودک تدارک ببینید.

راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از جایگاه غذای کودک
خرید جایگاه غذای مناسب برای کودک باعث می گردد که هم کودک راحت تر غذا بخورد و هم غذا دادن به او راحت تر باشد. از این رو با توجه به انواع مختلف از مدل های جایگاه غذای کودک در بازار، انتخاب مناسب ترین آن با توجه به قیمت و کاربرد کمی سخت است.

در این مقاله سعی شده است با توجه به در نظر گرفتن شرایط اساسی و بنیادی در خرید وسیله برای کودک، نکاتی را در جهت خرید برترین جایگاه غذای کودک بیان کنیم.

تاثیر خرید جایگاه غذا برای کودک

خرید جایگاه غذا برای کودک باعث می گردد که کودک نیز در کنار دیگران غذا بخورد و از همان دوران کودکی آداب غذا خوردن را بیاموزد. با این کار کودک برقراری ارتباط را یاد می گیرد و لذت بودن در کنار سایر اعضای خانواده را می چشد.

همین که کودک آغاز به خوردن غذا می نماید، یک جایگاه می تواند مکانی امن برای امتحان کردن انواع طعم ها برای او باشد. وجود این وسیله باعث می گردد وعده های غذایی منظم تری برای کودک تدارک ببینید.

آشنایی با انواع مختلفی از جایگاه های غذاخوری کودک :

مدلهای ساده :

این مدل از جایگاه غذا های کودک که فاقد امکانات ویژه مانند تنظیم پشتی و یا تنظیم ارتفاع می باشند.که بیشتر استفاده از این نوع محصولات بهتر است در رستوران ها استفاده شوند و بیشتر مادران این مدل جایگاه ها پیشتهاد نمی دهند. از مدلهای ایرانی این مدلها می توان به جایگاه غذای دلیحان (کیوت) - هپی ورد - رویه بیبی مدل پروانه ای اشاره نمود.

مدلهای منعطف و استادارد :

این مدلهای که در بازار تنوع بیشتری نسیت به مدلهای دیگر دارند و بدنه مستحکم تری نسبت به مدلهای ساده دارند . مادران رضایت بیشتری از این مدلها دارند . این محصولات دارای قابلیت تنظیم پشتی برای استفاده و هم رده کردن با هر میز غذای بزرگسالان را دارند و از برترین مدلهای خارجی این مدل می توان به پگ پرگو -جویی - بیبی فور لایف- ببکو - چیکو و آنجل بیبی … اشاره نمود. تنها برند ایرانی فراوری نماینده مدل استاندارد می توان به برند زویه بیبی و جدیدا برند ارابه اشاره نمود.

مدلهای لاکچری و چند کاره :

نمام این مدلها که واردانی می باشد از برند های خارجی می باشد. این محصولات که علاوه بر جایگاه غذای کودک می توان از آنها تا وزن مشخصی به عنوان تاب برقی نوزادان استفاده کرد که در دو نوع برقی و دستی تقسیم می شوند. از برند های وارداتی موجود در بازار ایران می توان به ببکو -پگ پرگو - آنجل بیبی - مامالاو …. اشاره نمود.

مدلهای تقویتی و بوستر :

این نوع محصولات که قابلیت استفاده تکی ندارند و کمتر به استفاده از آنها پیشنهاد می گردد . تنها مزیت این محصولات می توان به حمل و نقل آسان آنخا اشاره نمود. این محصولات فقط باید بر روی جایگاه معمولی بزرگسالان نصب گردد که امنیت زیادی نیز ندارند.

مدلهای چوبی و سنتی :

این مدلهای که در قدیم ایام استفاده می شندد. این محصولات که طراحی نسبتا قدیمی دارند. که بیشتر این مدلها شبیه نیمکت مدارس طراحی شده اند . از مدلهای کم فروش بازار سیسمونی فروشی می باشند. این نوشته از amazon گرفته شده ست.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار برای خرید جایگاه غذای کودک

خرید جایگاه غذای کودک یکی از مواردی است که باید به آن توجه گردد. اغلب در میان مردم به این گونه جا افتاده است که این موارد صرفا خرج کردن پول اضافی است. اما اگر به نکات مثبت آن فکر کنیم و با آگاهی خرید خود را انجام دهیم نتایج مثبت آن را می توانیم مشاهده کنیم.

برای خرید جایگاه غذای کودک به سه عامل مهم توجه می گردد: امنیت، قابل حمل بودن و هزینه. این سه عامل از بنیادی ترین مواردی هستند که برای خرید باید در نظر گرفت: امنیت، قابل حمل بودن و هزینه.

امنیت

امنیت جایگاه از مهم ترین عواملی است که باید به آن توجه کرد. برای امنیت و راحتی کودک باید به نوع سرهم بندی و جنس به کار رفته در جایگاه دقت کامل داشت. به طور کلی دو مدل جایگاه غذای کودک وجود دارد؛ جایگاه ای که به میز ناهارخوری متصل می گردد، و جایگاه ای که خودش دارای پایه ی بلند است و و به جایی متصل نیست.

اولین نگرانی اغلب والدین برای تهیه یک جایگاه غذای خوب این است که کودک راحت در آن قرار گیرد و در عین حال راحت هم از آن خارج گردد. بنابراین بهتر است هنگام خرید به این موضوع توجه کنید و یکی دو تای آنها را امتحان کنید. به کمربندهای آن هم دقت کنید که ساده بسته می شوند یا نه! برخی والدین به این ویژگی جایگاه ها دقت نمی نمایند درحالی که به محض آنکه کودک یاد بگیرد بایستد این کار را در جایگاه غذایش هم انجام می دهد.

به نظر می رسد زمانی که نوزادان به سن 6 ماهگی می رسند و غذای کمکی را آغاز می نمایند، برای مادرانی که اولین تجربه مادر بودن خود را دارند، می تواند بسیار لذت بخش باشد. زیرا نشان دهنده اولین کاری است که استقلال نوزاد را می تواند تقویت کند و از طرفی این استقلال به مادر این توانایی را می دهد تا مسؤولیت خود را در برابر کودک کمتر نموده و دیگر احتیاج به این نباشد که تمام وقت مراقب نوزاد خود باشد.

قابل حمل بودن

امروزه به دلیل فضای اندک خانه ها و کمبود جا، برای خرید وسایل کودک نظیر جایگاه غذای کودک می توان از نوع قابل حمل آن استفاده کرد. قابل حمل بودن جایگاه کودک باعث می گردد هم جایگاه فضای کمتری را در برگیرد و هم در مکان های مختلف از آن استفاده کرد.

هزینه

اغلب خانواده ها ممکن است به دلیل قیمت بالای این جایگاه ها اقدام به خرید آن ننمایند. اما با توجه به اهمیت وجود جایگاه غذا برای کودک و تاثیری که در رفتار و آداب غذا خوردن او دارد بهتر است خرید آن انجام گردد.

لازم نیست هزینه گزافی برای خرید آن پرداخت کنید. با کمی جستجو و یافتن آگاهی از مدل های مختلف آن می توانید جایگاه غذای مناسبی را با قیمتی ارزان انتخاب نموده و برای کودک خود خریداری نمایید.

تعداد و نوع سینی به کار رفته در جایگاه غذاخوری کودک:

مدلهای استاندارد دارای دو عدد سینی تو در تو با قابلیت جدا شدن دارند که به راحتی والدین می توانند آنها را بشویند به همین خاطر تنها نکته قابل تامل اینکه حتما حداقل از نوع استاندارد اتنخاب کنید که این ویژگی رو داشته باشد. پرفروشترین و ارزان ترین مدل استاندارد بازار ایران مدل زویه بیبی با افتخار فراوری کشور عزیزمان ایران می باشد.

نوع تشک و پارچه های محصول :

تشک و پارچه های استفاده شده در این نوع محصولات تا حد امکان باید نرم و لطیف باشد. در خرید توجه کنید که تشک به راحتی با دستمال پاک گردد و یا قابلیت جدا شدن و شستشو را داشته یاشد. که اگر قابلیت پاک شدن با دستمال را داشته باشد استفاده از آن راحت می باشد. چون احتمال کثیف شدن این محصولات بسیار بالا خواهد بود. مورد دوم در انتخاب تشک علاوه بر نرمی و پاک شوندگی باید به جریان هوای تشک نوجه داشت که بچه ها با استفاده زیاد و مکرر از این نوع محصولات عرق ننمایند و به اصطلاح ضد تعرق باشند.

جایگاه غذای کودک با قابلیت تغییر میزان

با توجه به شرایط مالی و هزینه گزاف وسایل کودک، می توان با خرید جایگاه ای که میزان اش قابل تغییر باشد در هزینه ها صرفه جویی کرد. چون کودک در حال رشد است و ممکن است جایگاه برایش کوچک گردد، با خرید جایگاه غذای کودکی که سایزش قابل تغییر باشد، تا مدتی می توان از این جایگاه استفاده کرد.

جایگاه غذای کودک تاشو و قابل حمل

اغلب به دلیل کمبود جا در خانه و اتاق کودک، بیشتر فضای اتاق با وسایل مختلف کودک پر می گردد. برای جایگاه غذای کودک راهکار وجود دارد. با خرید جایگاه ای که تاشو و قابل حمل باشد می توان پس از صرف غذا به وسیله کودک، جایگاه را جمع کرد و در کمد گذاشت و کمترین فضا را به آن اختصاص داد.

پشتی قابل تنظیم :

یک جایگاه غذاخوری خوب و با کیفیت دارای حالت پستی برای استراحت و غذا خوردن در سنین نوزادی را خواهد داشت به همین خاطر پیشتهاد ما دوباره تهیه یک جایگاه غذاخوری استاندارد مانند جایگاه غذای زویه بیبی می باشد. ضمناً علاوه بر تنظیم پشتی اگر قیمت خرید این محصول برایتان مهم نباشد در وجود جای پای قابل تنظیم برای استراحت حداکثری کودک خود توجه کافی داشته باشد.

طرح های عجیب و غریب روی جایگاه غذای کودک

در هنگام خرید جایگاه غذای کودک دقت کنید که جایگاه طرح های خاص و عجیب غریب نداشته باشد و بیشتر دارای سطح صاف باشد. کودک در هنگام غذا خوردن اغلب غذا را روی میز می ریزد و میز کثیف می گردد.

اگر میز اشکال و طرح های خاص داشته باشد، شستن و تمیز کردن آن سخت می گرددو چون کودک مدام با آن در تماس است ممکن است دچار بیماری گردد.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که داشتن اشکال زیبا و کارتونی بیشتر مواقع هم باعث به اشتها آمدن کودک می گردد و هم کودک لذت بیشتری می برد. اما این اشکال نباید به گونه ای باشد که تمیز کردن آن سخت باشد.

برای خرید جایگاه غذا به چه نکاتی باید توجه داشت؟

ممکن است کودک از 6 ماهگی تا 3 سالگی از جایگاه غذا استفاده کند و بعد از آن روی بوستر بنشیند. هنگام خرید جایگاه غذا بهتر است این سوالات را از خودتان بپرسید تا برترین انتخاب را برای خانواده تان داشته باشید:

چقدر فضا دارید؟

شما باید بتوانید جایگاه را در فضای خانه به راحتی جابجا کنید و به آن دسترسی داشته باشید. اگر فضای کافی ندارید، شاید بخواهید مدل هایی که راحت تر جابجا می شوند و قابل حمل هستند و یا بوسترهایی که به جایگاه غذاخوری متصل می شوند را تهیه کنید.

آیا ایمنی لازم را دارد؟

جایگاه غذا باید از ایستایی کافی برخوردار بوده و بتواند کودک را در عین راحتی، به خوبی مهار کند. البته مهار کودک به این معنی نیست که میتوانید کودک را بدون نظارت برروی جایگاه غذا رها کنید. در این مورد حتما از جایگاه های مرغوب موجود در بازار و از برندهای معتبر و منطبق با استانداردهای جهانی معنلر بهره ببرید.

آیا جایگاه غذا با بزرگ شدن کودک هم قابل استفاده است؟

این بستگی به مدل جایگاه غذا دارد. امروزه بسیاری از جایگاه های غذای کودک با بزرگ تر شدن کودک هم همچنان قابل استفاده هستند؛ مثلاً ابتدا به شکل جایگاه نوزاد، بعد جایگاه غذا و بعد از آن هم به شکل جایگاه نوجوان

آیا تمیز کردن آن آسان است؟

یک کودک نوپا کم کم می آموزد که خودش غذا بخورد. به همین خاطر حتما به جایگاه غذایی احتیاج خواهید داشت که بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید چون همه جای آن غذا می ریزد و لک می گردد. از این نظر جایگاه غذایی که قسمت هایی از آن قابل جدا شدن و شستشو باشد گزینه مناسبتری است.

سینی جایگاه غذا چگونه است؟ آیا قابل تنظیم است؟ آیا قابل جدا شدن است؟ امکان شستشو در ماشین ظرفشویی را دارد؟

بهتر است در پی یک جایگاه با سینی قابل جدا شدن باشید که به راحتی تمیز گردد.

آیا می توانید جایگاه را تا (جمع) کنید و در گوشه ای بگذارید؟

این ویژگی به ویژه برای خانواده هایی که فضای کمی در اختیار دارند مهم است. برخی از مدل های موجود در بازار را نمی توان به راحتی جمع کرد و شاید فضای زیادی را اشغال نمایند. اگر فضای کمی دارید حتما این معیار را در نظر بگیرید.

آیا جایگاه غذای مورد نظرتان با دکور و سایر لوازم منزلتان سازگار است؟

هرچند نباید تمرکز اصلی تان روی این مورد باشد، اما جایگاه غذا هم جزو وسایل خانه است. بر اساس سبک منزلتان، می توانید از بین جنس، رنگ و طراحی های مختلف انتخاب مناسبی داشته باشید.

چقدر راحت است؟

اگر جایگاه غذا راحت نباشد، پس احتمالا کودک هم خیلی علاقمند به استفاده از آن هنگام غذا خوردن نخواهد بود.

سخن آخر

هنگامی که برای خرید جایگاه غذای کودک به بازار مراجعه می کنید، با انبوهی از مدل ها و قیمت های گوناگون روبرو می شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که گران بودن یک محصول دلیل بر کیفیت بالای آن نیست.

مهم ترین مسئله ای که هنگام خرید جایگاه غذای کودک باید به آن توجه کنید راحتی کودکتان است. به نکاتی که در این مقاله ذکر شد توجه کنید تا بتوانید خرید مناسبی برای کودک خود داشته باشید.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، آن را در قسمت نظرهای همین مقاله ارسال کنید تا کارشناسان و پزشکان مجله اینترنتی دکتردکتر پاسخ گوی شما باشند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نی نی1

سایت بی بی مک

منبع: راسخون
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1896

به "راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از جایگاه غذای کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید و نکات ایمنی استفاده از جایگاه غذای کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید