کاشف واکسن کرونا: هدف بعدی عرضه واکسن برای سرطان است

به گزارش شارژ 10، اوزلم توره چی، یکی از کاشفان نخستین واکسن بیماری همه گیر کووید 19 می گوید به زودی از فناوری استفاده شده در فراوری واکسن بیون تک-فایزر برای مقابله با بیماری سرطان استفاده خواهد شد.

کاشف واکسن کرونا: هدف بعدی عرضه واکسن برای سرطان است

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش یورونیوز، او که به همراه اورگور شاهین، همسرش شرکت داروسازی بیون تک را پایه گذاری کرد درباره ایمنی واکسن ها در برابر ویروس کرونا نیز بر این باور است که مردم سراسر دنیا می توانند مطمئن باشند که این واکسن ها ایمن هستند. این زوج دانشمند پیش از همه گیری ویروس کرونا به دنبال دستیابی به راهی برای تحریک سیستم ایمنی بدن به مقابله با تومور های سرطانی بودند.

اوزلم توره چی و اورگور شاهین به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین تصمیم گرفتند تا از نتیجه کوشش های دو دهه اخیر خود در راستای مقابله با همه گیری بیماری کووید 19 استفاده نمایند. واکسنی که آن ها طی 11 ماه فراوری کردند به سرعت از سوی بریتانیا، آمریکا و سپس اتحادیه اروپا مجوز دریافت کرد.

اوزلم توره چی درباره تصمیمی که به همراه همسرش برای تمرکز بر روی فراوری واکسن ویروس کرونا گرفت می گوید: اتخاذ تصمیم های جسورانه جواب می دهد. ضمن اینکه باید باور داشته باشید که اگر گروهی فوق العاده شما را همراهی می نمایند هر مسئله ای که در لحظه با آن روبرو می شوید قابل حل خواهد بود.

یکی از چالش های اصلی پیش روی بنیانگذاران شرکت آلمانی بیون تک انجام آزمایش های بالینی برای حصول اطمینان از ایمنی واکسن ویروس کرونا بود. آن ها به همین دلیل با شرکت آمریکایی فایزر و شرکت چینی فوسان همکاری کردند. اوزلم توره چی یکی از درس های یک سال گذشته را واقف شدن به اهمیت همکاری ها در سطح بین المللی می داند.

کوشش برای عرضه واکسن های مشابه برای انواع سرطان

او اکنون با واکسنی که خود کاشف آن بوده واکسینه شده است. این دانشمند ترک تبار می گوید حالا بار دیگر میخواهد هدف اولیه خود برای مقابله با بیماری سرطان را دنبال کند.

اوزلم توره چی و همکارانش در جریان فراوری واکسن بیماری همه گیر کووید 19 از فناوری موسوم به پیغام رسانی آر ان ای استفاده کردند. این فناوری سیستم ایمنی بدن را وادار به فراوری پروتئین هایی برای مقابله با یک ویروس خاص می نماید. فناوری پیغام رسانی آر ان ای با روش فراوری واکسن های سنتی که در آن ها از ویروس غیر فعال شده یا تضعیف شده برای فراوری پادتن استفاده می شد متفاوت است.

اوزلم توره چی بر این باور است که از فناوری پیغام رسانی آر ان ای می توان برای مقابله با انواع سرطان استفاده کرد. او می گوید: ما چند واکسن برای انواع مختلف سرطان داریم که بر فناوری پیغام رسانی آر ان ای پایدار است.

او در خصوص زمان عرضه این واکسن ها به بازار می گوید: پیش بینی برای یک پیشرفت ابتکاری کار بسیار دشواری است. اما انتظار داریم که تا چند سال دیگر واکسن های ما [برای مقابله با سرطان]به جایی رسیده باشند که بتوان آن ها را به مردم عرضه کرد.

جنجال بر سر ایمنی واکسن آسترازنکا؛ فرایند آنالیز واکسن ها موشکافانه است

اوزلم توره چی درباره جنجال های یک هفته اخیر پیرامون واکسن شرکت آسترازنکا می گوید این تصور که مراحل آنالیز و تائید واکسن های کرونا به درستی طی نشده با حقیقت همخوانی ندارد.

او می گوید: [برای تائید واکسن ها] فرایندی بسیاری موشکافانه طی می گردد و این فرایند پس از تائید واکسن هم متوقف نمی گردد.

کاشف واکسن ویروس کرونا می افزاید: طی فرایند تائید دارو یا واکسن پرسش های زیادی مطرح می گردد، کارشناسان زیادی در این فرایند نقش دارند و همه داده ها و نتیجه گیری های علمی از سوی افرادی که در فرایند تحقیق نقشی نداشتند آنالیز می گردد.

اوزلم توره چی و اورگور شاهین در خانواده های مهاجر ترک تبار به دنیا آمدند. آن ها روز آدینه یکی از عالی ترین نشان های کشور آلمان را از دست فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری این کشور دریافت کردند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در مراسم اهدای این نشان ها حضور داشت.

رئیس جمهوری آلمان در این مراسم خطاب به این زوج دانشمند گفت: شما کارتان را با فراوری دارویی برای معالجه سرطان یک نفر شروع کردید و حالا ما برای کل بشریت واکسن داریم.

تخمین زده می گردد که تا به امروز ده ها میلیون نفر با واکسن بیون تک-فایزر در سراسر دنیا در برابر بیماری کووید 19 واکسینه شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1519

به "کاشف واکسن کرونا: هدف بعدی عرضه واکسن برای سرطان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشف واکسن کرونا: هدف بعدی عرضه واکسن برای سرطان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید