وقتی دانشجویان سپر بلا می شوند ، دانشگاه علوم پزشکی اهواز تمام کارورزان را به بیمارستان ها فراخواند!

به گزارش شارژ 10، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کردند که تمام کارورزان پزشکی به صورت روتیشن و به شکل اجباری در بیمارستان ها حضور داشته باشند و این مسئله مورد اعتراض دانشجویان نهاده شد.

وقتی دانشجویان سپر بلا می شوند ، دانشگاه علوم پزشکی اهواز تمام کارورزان را به بیمارستان ها فراخواند!

گروه دانشگاه خبرنگاران، هانا چراغی؛* بیش از چهار ماه از شیوع کرونا در ایران می گذرد و هر روز بر آمار مبتلایان به این ویروس افزوده می گردد. بسیاری از شهر های کشورمان از نظر شیوع این اپیدمی در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند.

بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی برای مقابله با این ویروس، شاید از دلایل گسترش شیوع این ویروس و عدم کنترل آن هستند، اما موضوعی که غیرقابل انکار است، تدابیر بی اساسی است که بعضی مسئولان می اندیشند.

استان خوزستان در شرایط قرمز واقع شده است و اوضاع خوبی به لحاظ شیوع ویروس کرونا ندارد. با این حال، ستاد مبارزه با کرونای این استان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اخیرا تدبیری اندیشیدند که صدای دانشجویان پزشکی را درآورده و به آن معترض هستند.

بیشتر بخوانید:

  • فراخواندن تمام کارورزان پزشکی به بیمارستان های خوزستان تصمیمی غلط است

با اینکه از اوایل شیوع، دانشجویان پزشکی و اینترن ها پای کار بودند، اما تصمیم گیری اخیر این دانشگاه، به نحوی بوده که دانشجویان به گلایه مندی از آن پرداختند و هنوز پاسخ صریح و روشنی از سوی جندی شاپور اهواز برای تغییر در این تصمیم دریافت نکردند. طبق این تصمیم گیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تمام کارورزان پزشکی فراخوانده شدند و حضور اینترن ها در بیمارستان ها اجباری شده و قرار است به صورت روتیشن، فعالیت داشته باشند.

این در حالی است که، از ابتدای شیوع کرونا در خوزستان تا به الان، کارورزان پزشکی پای کار ماندند و جان و سلامت خود و خانواده هایشان را فدای مردم خوزستان کردند و در این بازه، هیچگاه هیج بخشی از بیمارستان ها را خالی نکردند و هیچ کشیکی را بدون اینترن نگذاشتند و با اینکه تمام سعی خود را کردند، البته با این حال شاهدیم که قریب به یک سوم مبتلایان و فوتی های کشور بر اثر کرونا مربوط به استان خوزستان است.

این تصمیم گیری دانشگاه، در حالی انجام شده که به گفته دانشجویان بیمارستان های استان خوزستان در زمینه فراهم کردن لوازم و تجهیزات بهداشتی برای حفظ سلامت و جان کادر درمان و مردم، در مضیقه قرار دارند و حتی بعضی از لوازم حفاظتی به صورت ناقص و یا با تاخیر در اختیار دانشجویانی که کشیک دارند، قرار می گیرد.

طبق گفته های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تعداد اینترن هایی که در حال حاضر در کشیک های بیمارستانی برای فعالیت در بخش کرونایی ها حضور دارند، جوابگوی احتیاج بیمارستان ها و بیماران است و با توجه به اینکه از تعداد مراجعات به بیمارستان کم شده و فقط بیماران کرونایی و اورژانسی به این مراکز مراجعه می نمایند، احتیاجی به افزایش تعداد اینترن ها و حضور روتیشن کارورزان نیست.

بیشتر بخوانید:

  • گلایه دانشجویان علوم پزشکی اهواز از فراخواندن تمام کارورزان به بیمارستان ها / مسئولان دانشگاه به فکر حفظ سلامت کادر درمان باشند

به گفته خود دانشجویان از ابتدای شیوع کرونا در خوزستان و با توجه به اینکه تجهیزات کافی در اختیار دانشجویانی که کشیک بیمارستانی بودند، قرار نگرفته، روزانه شاهدیم که پاسخ تست کرونای تعدادی از کارورزان مثبت اعلام می گردد و از طرفی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، محلی برای اقامت این افراد در نظر نگرفته و این مسئله نیز مورد انتقاد دانشجویان قرار گرفته است. با ادامه این فرایند و اجرایی شدن تصمیم اخیر دانشگاه مبنی بر فراخواندن تمام کارورزان پزشکی، قطعا بازی با جان این افراد و خانواده هایشان تلقی می گردد.

از سویی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کردند در شرایطی که با تاکید وزیر بهداشت و توسعه زیرساخت های مجازی، بخش زیادی از مسائل آموزشی حل شده، حضور بی مورد چند صد کارورز در بخش هایی که در روز های گذشته با کارورزان کشیک نیز به راحتی قابل اداره بوده، هیچ معنی و مفهومی ندارد و خواهان اصلاح این تصمیم هستند.

البته، کارورزان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز برای رساندن صدای خود به مسئولان در نامه ای خطاب به ستاد مبارزه با کرونا استان خوزستان اعلام کردند: فراخواندن تمام کارورزان پزشکی به بیمارستان ها مورد اعتراض ما بوده و خواهان اصلاح شرایط حضورمان هستیم.

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در مورد شرایط رسیدگی به بیماران در بیمارستان ها، به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه روزانه تخت های بیشتری را برای بیماران کرونایی در نظر می گیرند به این صورت که مثلا بخش قلب بیمارستان گلستان اهواز تعطیل شد و در آن فقط بیماران کرونایی بستری می شوند. حتی بیمارستان هایی که مرکز کرونا بودند، تخت ها پر شده و بیمارستان های دیگری را برای این مسئله دخیل نموده اند.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد مثبت شدن تست دانشجویانی که کشیک بیمارستان بودند، اظهار می نماید: هر روز پاسخ تست تعدای از کارورزان مثبت اعلام می گردد و دانشگاه محلی برای اقامت این افراد در نظر نگرفته، به طور مثال، در یکی از خوابگاه ها در یک فلت، تست قریب به سه نفر مثبت است و این آمار تقریبا در باقی فلت ها و طبقه هم مشاهده شده است. این مسئله جان خود این افراد و خانواده هایشان را هم تهدید می نماید. ضمناً کمبود امکانات خوابگاهی و مسائلی مانند حضور ساس و حشرات و انتقال دانشجویان به خوابگاه های دیگر هم خود علل دیگری است.

قطعا ادامه این شرایط و اجباری شدن حضور تمام کارورزان در بیمارستان ها، تهدیدی جدی برای گسترش شیوع کرونا بین کادر درمان و خانواده های آنان در استان خوزستان خواهد بود و بهتر است دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این مورد، به مطالبات دانشجویان و کارورزان پزشکی توجه نمایند.

از سویی، شنیده ها حاکی از این است که علیرغم قول و وعده های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز به جهت اختصاص یافتن پاداش و کارانه به آن دسته از پرسنل و کارورزان پزشکی که در بیمارستان های مرکز کرونا فعالیت می کردند، هنوز این مهم محقق نشده است.

ناگفته نماند که این تصمیم در حالی در استان خوزستان اجرایی می گردد که در سایر استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی، حضور همه اینترن ها در بیمارستان ها فعلا ممنوع است، چرا که حضور بیشتر این افراد باعث ابتلای تعداد بیشتری از دانشجویان می گردد.

به منظور پیگیری این مسئله به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز رفتیم تا جویای علت این تصمیم گیری و زمان و نحوه اجرای آن شویم؛ اما هنوز هیچکدام از مسئولان دانشگاه در این باره، جوابگو نبودند.

لازم به ذکر است، پیگیری های خبرنگاران، پیرامون فراخواندن تمام کارورزان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز همچنان ادامه دار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1100

به "وقتی دانشجویان سپر بلا می شوند ، دانشگاه علوم پزشکی اهواز تمام کارورزان را به بیمارستان ها فراخواند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دانشجویان سپر بلا می شوند ، دانشگاه علوم پزشکی اهواز تمام کارورزان را به بیمارستان ها فراخواند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید