وزیر نیرو: مجوز شیرین سازی 8.2 میلیارد مترمکعب آب دریا صادر شد

به گزارش شارژ 10، رضا اردکانیان گفت: تا به امروز در بخش شیرین سازی و نمک زدایی آب دریا مجوز شیرین سازی 8.2 میلیارد مترمکعبی صادر شده است.

وزیر نیرو: مجوز شیرین سازی 8.2 میلیارد مترمکعب آب دریا صادر شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود از این مقدار آنچه که تا به امروز در استان ها، شروع به استفاده نموده اند 760 میلیون متر مکعب است.

وی نسبت آب شور به شیرین را سه به یک مطرح کرد و خاطرنشان ساخت: در طرحی که فردا (پنجشنبه) با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد 450 میلیون متر مکعب آب شور نمک زدایی شده و در نهایت 150 میلیون مترمکعب آب شیرین برای مصرف در استان های هرمزگان، کرمان و یزد آماده خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه این مقدار آب شیرین در فازهای مختلف به مناطق مصرف خواهد رسید، افزود: در فاز نخست با اجرای 303 کیلومتر تونل، احداث ایستگاه های پمپاژ متعدد و تاسیسات برقی مورد احتیاج حدود 70 میلیون متر مکعب آب به استان کرمان و منطقه سیرجان می رسد که بخشی از این 70 میلیون در خود استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت خواهد رسید.

اردکانیان افزود: با توجه به گستردگی ارتباط کشورمان با دریا در شمال و جنوب، این طرح ها را به عنوان یک منبع پایدار برای مصارف بخش های مختلف به حساب می آوریم.

وی با بیان اینکه از آب دریا در دو شیوه یعنی بدون نمک زدایی به صورت شور و همچنین با نمک زدایی (تبدیل آب دریا به آب شیرین) استفاده می گردد، خاطرنشان ساخت: احتیاجهای آبی 17 استان کشور در فلات مرکزی و مناطق ساحلی مطالعه شده و این مطالعه ها به خاتمه رسیده و احتیاجها نیز تعیین شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش استفاده از آب دریا، به صورت بدون نمک زدایی یعنی آب شور، مجوز 26 میلیارد مترمکعب در سال صادر شده که تا به امروز از این مجوز، 13 میلیارد مترمکعب در حال استفاده است.

وی افزود: سه میلیارد مترمکعب از آب شور دریا برای آبزی پروری است و 10 میلیارد مترمکعب نیز برای خنک کردن تاسیسات صنعتی، برج های نیروگاه ها و نظایر آن استفاده می گردد.

وزیر نیرو ادامه داد: طرحی که فردا افتتاح می گردد، شیرین سازی آب دریا برای مصرف شرب و صنعت در استان هرمزگان و برای مصرف در بخش صنعت استان کرمان است.

اردکانیان گفت: طرحی که فردا افتتاح می گردد شروع سلسه ای از طرح های اینچنینی در کشور است تا بتوان با رعایت مجموعه ملاحظه های فنی، مالی و زیست محیطی، مصارف صنعتی را با توجیه مالی لازم از آب دریا تامین کرد و منابع آب موجود را بیشتر به بخش شرب و بهداشت اختصاص داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1279

به "وزیر نیرو: مجوز شیرین سازی 8.2 میلیارد مترمکعب آب دریا صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نیرو: مجوز شیرین سازی 8.2 میلیارد مترمکعب آب دریا صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید