هوش مصنوعی به جنگ سرطان پستان می رود

به گزارش شارژ 10، متخصصان چندین رشته طی یک چالش عظیم گردهم آمدند تا روش های بهتری برای به کارگیری هوش مصنوعی در مقابله با سرطان پستان ارائه دهند.

هوش مصنوعی به جنگ سرطان پستان می رود

سرطان پستان اخیرا با غلبه بر سرطان ریه، به شایع ترین سرطان در دنیا تبدیل شده است. با افزایش مقابله با سرطان پستان، چالشی موسوم به BreastPathQ از سال 2019 شروع شد که هدف آن، حمایت از تشخیص به یاری رایانه برای ارزیابی آسیب شناسی سرطان پستان است.

شرکت نمایندگان چالش BreastPathQ باید یک روش اتوماتیک را برای تحلیل عکس های بافت پستان ابداع نمایند و به رتبه بندی آنها براساس محتوای سلول تومور بپردازند تا یک ارزیابی قابل اطمینان ارائه دهند. این چالش، نتایج دلگرم نماینده ای را نشان داد که روشی را در به کار دریافت هوش مصنوعی برای ارزیابی بالینی سرطان پستان ارائه می دهد.

تصویربرداری پزشکی برای درمان نئوجوانت

درمان سرطان های تهاجمی پستان اغلب با روش پستان برداری یا ماستکتومی(Mastectomy) صورت می گیرد که به عنوان قابل اطمینان ترین نوع درمان شناخته می گردد. یک روش درمانی موسوم به درمان نئوجوانت (neoadjuvant treatment) می تواند اندازه، تراکم و میزان گسترش آن را کاهش دهد و جایگزینی برای ماستکتومی باشد.

تصویربرداری پزشکی، به پزشکان امکان می دهد تا اثرات درمان نئوجوانت را ارزیابی نمایند. در حالی که فرآیندهای ارزیابی تصاویر پزشکی با هدف تشخیص سرطان معمولا به صورت دستی انجام می شوند و بر تحلیل متخصص در خصوص ساختارهای پیچیده بافت مبتنی هستند، الگوریتم های یادگیری ماشینی که برای شناسایی سرطان ابداع شده اند، می توانند کارآیی و قابلیت اطمینان این فرآیندها را افزایش دهند. انتظار می رود که روش های کاملا اتوماتیک بتوانند سرعت تجزیه و تحلیل تصویر را افزایش دهند.

تمرکز زیاد، کوشش بین المللی

39 گروه پژوهشی از 12 کشور گوناگون در سراسر دنیا، در چالش BreastPathQ شرکت کردند. در مجموع 100 الگوریتم ابداع، تایید و آزمایش شد. گروه های پژوهشی توانستند الگوریتم های خود را با سایر الگوریتم های دانشگاهی، صنعتی و دولتی مقایسه نمایند.

بیشتر گروه ها به جای محدود کردن خود به یک ساختار هوش مصنوعی، مجموعه ای از الگوریتم های یادگیری ماشینی را به کار بردند. عملکرد الگوریتم های برتر، با آسیب شناسانی قابل مقایسه بود که استانداردهای مرجعی را برای پژوهش فراهم می نمایند. بهترین الگوریتم توانست از رتبه آسیب شناسان هم پیشی بگیرد.

چالش BreastPathQ موفقیت آمیز بود زیرا کمیته برگزاری، متخصصان چندین رشته را گرد هم آورده بودند.

این پژوهش، در Journal of Medical Imaging به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1676

به "هوش مصنوعی به جنگ سرطان پستان می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی به جنگ سرطان پستان می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید