بازسازی منزل: بازسازی حفاظتی 100 نسخه چاپ سنگی کاخ نیاوران

به گزارش شارژ 10، خبرگزاری خبرنگاران- طرح بازسازی حفاظتی و درمان 100 نسخه چاپ سنگی و سه جلد نسخه خطی متعلق به گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران انجام شد.

بازسازی منزل: بازسازی حفاظتی 100 نسخه چاپ سنگی کاخ نیاوران

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به منظور اهداف مدیریتی این مجموعه برای حفظ یکپارچگی و حفاظت از ماهیت مادی و محتوایی آثار تاریخی، اتخاذ راهبرد های حفاظت پیشگیرانه، محافظت و انجام اقدامات بازسازیی، تعداد 100 نسخه چاپ سنگی و سه جلد نسخه خطی متعلق گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران با طرح و نظارت بخش حفاظت و بازسازی این مجموعه در قالب یک پروژه شش ماهه مورد بازسازی و درمان بر اساس اصول فنی و علمی نهاده شد.

در پروژه حفاظتی و بازسازیی، سه نسخه خطی موزه کتابخانه اختصاصی برای اتخاذ شیوه بازسازیی مناسب، ابتدا مطالعات فن شناسی و آسیب شناسی بر روی کاغذ، جوهر و رنگ، اتصالات و بعلاوه جلد چرمی این آثار انجام شد و پس از انجام آزمون های میکروسکوپی و شیمیایی درباره شناسایی نوع کاغذ، شد.

سپس با اتکا بر شناخت به دست آمده از این مطالعات، اقدام به بازسازی و درمان هر نسخه شد که به طور کلی می توان به عملیاتی همانند پاک سازی خشک و تر به شکل موضعی، آفت زدایی موضعی، بازسازی و ترمیم کمبودها، موزون سازی و یکپارچه سازی، استحکام بخشی ساختاری کاغذ، چرم، مرکب، رنگ و اتصالات در نواحی مورد احتیاج، ترمیم و پیرایش جلد و در نهایت صحافی اصولی با اتکا بر شیوه های صحافی سنتی اشاره نمود.

بعلاوه در ادامه این طرح، تعداد یک صد جلد کتاب چاپ سنگی نیز به شیوه محفظه آفت زدایی یکپارچه با استفاده از گاز های تدخینی مخصوص، آفت زدایی بیولوژیکی و درمان شد.

فرایند حفاظت و نگهداری آثار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با نظارت و اجرای بخش حفاظت و بازسازی به شکل مستمر در حال اجرا است و کوشش می گردد که سطح کیفی این نگهداری روز به روز ارتقا یابد.

با توجه به مقاومت پایین آثار تاریخی از جنس کاغذ در برابر عوامل آسیب رسان، نگهداری مستمر و بازسازی اصولی و علمی آن ها با رویکرد افزایش طول عمر این آثار با تمرکز بر دستورالعمل های حفاظتی، حفاظت و حفاظت پیشگیرانه انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1855

به "بازسازی منزل: بازسازی حفاظتی 100 نسخه چاپ سنگی کاخ نیاوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: بازسازی حفاظتی 100 نسخه چاپ سنگی کاخ نیاوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید