نانوپوشش ها عمر توربین های طراحی شده داخلی را 50 برابر افزایش دادند خبرنگاران

به گزارش شارژ 10، شرکت فناوران سخت آرا پیروز به پوشش دهی سطح پره های توربین چند شرکت داخلی شده است که با این کار عمر پره های توربین 50 برابر افزایش یافته است.

نانوپوشش ها عمر توربین های طراحی شده داخلی را 50 برابر افزایش دادند خبرنگاران

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، حسن علم خواه، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان فناوران سخت آرا بیان نمود: تا به امروز پره های 24 توربین را با ساختارهای نانو پوشش دهی نموده ایم و قرارداد پوشش دهی 24 توربین دیگر نیز منعقد شده است. در طول امسال 12 توربین شرکت توربور کمپرسور نفت آسیا (OTEC) و 12 توربین شرکت توربین های گازی خاورمیانه (MIGT) را پوشش دهی کردیم که هر توربین 644 پره دارد که با این پوشش های نانوساختار، عمر پره ها 50 برابر افزایش یافته است. با توجه پیروزیت آمیز بودن پوشش دهی این توربین ها، قرارداد پوشش دهی 24 توربین دیگر منعقد شده است.

علم خواه ادامه داد: با خروج شرکت زیمنس از ایران به بهانه تحریم ها، فرآیند طراحی توربین ها در داخل کشور نیمه کاره ماند که این کار توسط متخصصان داخلی به سرانجام رسید و در بخش پوشش دهی نیز شرکت فناوران سخت آرا مسئولیت ایجاد پوشش های سخت روی پره توربین ها را به عهده گرفت. در طراحی اولیه زیمنس از پوشش های سخت رایج استفاده می شد اما ما از پوشش های میکرومتری حاوی مواد نانوساختار استفاده کردیم و به دو برابر استاندارد مورد نظر زیمنس رسیدیم و مقاومت به خوردگی 400 ساعت مورد نظر زیمنس را به 900 ساعت رساندیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه همدان گفت: طیف وسیعی از مشتریان برای پوشش های نانو داریم و در حال حاضر از صنایع مختلف نظیر قطعه سازی، قالب سازی و ابزارسازی از خدمات ما می نمایند. استفاده از پوشش های نانو موجب افزایش عمر و استحکام محصولات می گردد. برای مثال یک شرکت کر کره سازی با پوشش های نانو شرکت فناوران سخت آرا پیروز شد تا عمر قالب های خود را به گونه ای ارتقاء دهد که از 300 کیلو فراوری کرکره به 3000 کیلو کر کره با یک قالب رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران سخت آرا درباره فناوری مورد استفاده این شرکت اضافه نمود: ما از روش رسوب گذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) که یکی از پرکاربردترین روش های لایه نشانی جهت دستیابی به پوشش های نانوساختار با خواص مطلوب است، استفاده می کنیم. 6 سال پیش یک دستگاه PVD از شرکت یارنیکان صالح خریداری کردیم و در حال حاضر به دلیل تقاضاهای بالایی که برای خدمات دهی داریم، به دنبال فراوری دستگاه PVD هستیم که پیش بینی می کنیم تا نیمه های سال آینده این دستگاه به بهره برداری برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1450

به "نانوپوشش ها عمر توربین های طراحی شده داخلی را 50 برابر افزایش دادند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوپوشش ها عمر توربین های طراحی شده داخلی را 50 برابر افزایش دادند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید