تور آلمان: موزه کتاب در آلمان یکی از قدیمی ترین موزه های تخصصی در دنیا ، مجموعه ای فرهنگی که در جنگ دنیای دوم آسیب بسیار دید

به گزارش شارژ 10، موزه کتاب و نوشتار در آلمان یکی از قدیمی ترین موزه های تخصصی در دنیا است. این مجموعه در قلب شهر لایپزیگ واقع شده است در جنگ دنیای دوم آسیب بسیاری دید.

تور آلمان: موزه کتاب در آلمان یکی از قدیمی ترین موزه های تخصصی در دنیا ، مجموعه ای فرهنگی که در جنگ دنیای دوم آسیب بسیار دید

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در تازه ترین گزارش مطلب خود درباره موزه مجذوب نماینده کتاب در آلمان که قدمت بسیاری هم دارد، نوشته است. درباره این موزه که اتفاقات بسیاری از جمله جنگ دنیای دوم را به خود دیده، مطالب فارسی چندانی در دست نیست، بنابراین مطالعه آن می تواند برای مخاطبان و بعلاوه مسئولان فرهنگی کشور مفید باشد. در ادامه با گزارش همراه شوید:

موزه کتاب و نوشتار آلمان در قلب شهر لایپزیگ از قدیمی ترین موزه های تخصصی دنیا تعداد می رود و مجموعه منحصر به فردی از آثار ادبی و تحقیقی درباره کتاب و تاریخ شکل گیری آن را در خود جای داده است. بنابراین عجیب نیست که این موزه تخصصی مورد توجه گردشگران بین المللی در آلمان قرار گرفته است.

مرکز موزه کتاب و نوشتار آلمان در 29 اکتبر سال 1884 در قلب شهر لایپزیگ با اسم موزه صنعت کتاب تأسیس شد. بعدها در فاصله بین سال های 1936 تا 1938، ساختمان تازهی برای موزه ساخته و یک سال بعد همه اشیا موزه به این ساختمان منتقل شد. بعلاوه در فاصله اندکی از گشایش درهای موزه تازه در سال 1940، نمایشگاهی تازه هم در آن افتتاح شد.

اما در طول جنگ دنیای دوم، ساختمان موزه مانند سایر بناهای آلمان آسیب زیادی دید و بخش زیادی از دارایی موزه هم از بین رفت. البته پیش از آغاز جنگ، بخشی از آثار ارزشمند موزه مانند کتاب مقدس گوتنبرگ به جایی امن منتقل شده بود و از گزند آسیب در امان ماند. اما این آثار، هنگام پیروزی ارتش روسیه بر آلمان، به وسیله سربازان روس مصادره و به روسیه برده شد. هنوز هم این کتاب ها در کتابخانه دولتی روسیه وجود دارند.

با این وجود، در سال 1950 موزه کتاب آلمان به اسم بخشی از کتابخانه وقت آلمان در لایپزیگ آغاز به کار کرد و مسئولان موزه توانستند بخشی از کتابخانه را که در بمباران جنگ دنیای دوم صدمه ندیده بود، مجدداً احیا نمایند. بعدها در سال 2006 هم این موزه به کتابخانه ملی آلمان پیوست. یک سال پس از آن، ساخت ساختمان تازه موزه براساس طرحی از معمار اشتوتگارتی آغاز شد. این ساختمان در سال 2011 درهای خود را به روی علاقه مندان باز کرد. در ماه مارس 2012 هم نمایشگاه دائمی در موزه افتتاح شد. البته توسعه موزه کتاب آلمان به اینجا ختم نشد. دو سال بعد از افتتاح نمایشگاه دائمی، بخش مجازی موزه هم شکل گرفت تا علاقه مندان از اقصی نقاط دنیا بتوانند با اخبار این موزه آشنا شوند.

امروزه حدود 67 هزار اسم کتاب در این موزه وجود دارد. بعلاوه موزه کتاب آلمان، دارای 150 هزار پرونده در بخش بایگانی است که در طی سال ها، به وسیله بایگانی موزه صنعت کتاب لایپزیگ جمع آوری شده است. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره این موزه به دست آورید، به این نشانی مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1772

به "تور آلمان: موزه کتاب در آلمان یکی از قدیمی ترین موزه های تخصصی در دنیا ، مجموعه ای فرهنگی که در جنگ دنیای دوم آسیب بسیار دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان: موزه کتاب در آلمان یکی از قدیمی ترین موزه های تخصصی در دنیا ، مجموعه ای فرهنگی که در جنگ دنیای دوم آسیب بسیار دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید