موارد اطلاع پزشک از بیماری کودک

به گزارش شارژ 10، زیاد نگران نباشید هر وقت مشکل جدی یا خطری پیش آید شما حتما متوجه خواهید شد. در عرض چند روز پس از تولد نوزاد شما حالات طبیعی و غیر طبیعی او را در می یابید. آگاهی شما در خصوص حالات طبیعی نوزاد، الگوی غذا خوردن، خوابیدن، ادرار کردن و پاسخگویی به شما در خصوص ارزیابی وضع سلامت او و اینکه چه موقعی باید به پزشک اطلاع دهید عناصر حیاتی محسوب می شوند.

موارد اطلاع پزشک از بیماری کودک

موارد اطلاع پزشک از بیماری کودک

چه مواردی از بیماری کودک را باید به پزشک خبر داد؟

زیاد نگران نباشید هر وقت مشکل جدی یا خطری پیش آید شما حتما متوجه خواهید شد. در عرض چند روز پس از تولد نوزاد شما حالات طبیعی و غیر طبیعی او را در می یابید. آگاهی شما در خصوص حالات طبیعی نوزاد، الگوی غذا خوردن، خوابیدن، ادرار کردن و پاسخگویی به شما در خصوص ارزیابی وضع سلامت او و اینکه چه موقعی باید به پزشک اطلاع دهید عناصر حیاتی محسوب می شوند.

شما باید موارد احتیاط را از روز اول شروع کنید به این ترتیب کودک شما تا آنجا که ممکن است سالم خواهد ماند.

نوزاد را از تماس با افراد بیمار دور نگهدارید و دست هایتان را بعد از هر بار تعویض پوشک بشویید.

اگر می خواهید به نوزاد خود شیر دهید این عمل را تا حد امکان ادامه دهید (ایده آل آن است که تا یکسال و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت تا دو سال شیر دادن را ادامه دهید) .

اجازه ندهید کسی در نزدیکی کودک سیگار بکشد. دقت کنید که واکسیناسیون به موقع انجام گردد.

هنگام خواب او را به پشت بخوابانید که از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری گردد.

ولی حتی اگر شما تمام این موارد را رعایت کنید ممکن است نوزاد بیمار گردد و این البته امری است طبیعی. مواردی که باید به آن ها دقت کنید به قرار زیر است:

تب

علیرغم آنکه وجود تب در کودک نشانه ای از بیماری وی محسوب می گردد، به تنهایی نمی تواند دلیلی بر نگران شدن شما باشد. ممکن است کودک تب خفیفی داشته باشد ولی بشدت بیمار باشد و یا علیرغم تب خیلی شدید ناراحتی وی جزئی باشد. با اینحال اگر کودک کمتر از 3 ماه سن دارد و تب او بالای 37.7 است باید به وسیله پزشک معاینه گردد. در بچه ها بزرگتر اگر تب وجود دارد ولی با علامت دیگری همراه نیست و کودک از سایر جنبه ها سالم به نظر می رسد به مدت یک روز او را تحت نظر بگیرید تا اگر علامت جدیدی بروز کرد متوجه شوید . بتوانید برای پزشک شرح دهید.

اشکال در تنفس

اگر نوزاد گرفتگی بینی دارد باید سعی کنید که آنرا تمیز کنید. این عمل را می توانید با یاری یک سرنگ انجام دهید (گرفتگی مجرای بینی مکیدن شیشه شیر یا پستان مادر را برای او مشکل کند) ولی اگر تنفس نوزاد شما با اشکال جدی روبروست یعنی پره های بینی هنگام تنفس به هم می خورد یا پوست اطراف دنده ها با هر تنفس بداخل کشیده می گردد و یا به نظر می رسد که رفته رفته کبود می گردد، فورا به اورژانس اطلاع دهید و یا او را به بخش اورژانس بیمارستان برسانید.

تغییرات خلق

خستگی، بیقراری و بطور کلی شرایط عمومی کودک بسیار مهم است. اگر کودک آبریزش از بینی دارد ولی مثل روزهای عادی سالم و سرحال است و به خوبی غذا می خورد احتمالا مشکل جدی وجود ندارد، البته این بدان معنا نیست که شما نباید به پزشک او اطلاع دهید. نکته مهم این است که کودکی که فقط آبریزش از بینی دارد ولی به خوبی لبخند می زند احتمالا به مقدار کودکی که آبریزش از بینی دارد و بسیار خسته به نظر می رسد بیمار نیست.

گریه غیر معمول

اگر نوزاد شما به طور ناگهانی گریه می نماید و این گریه بیش از حد معمول طول می کشد و شما نمی توانید او را به روشهای عادی آرام کنید و یا اگر صدای گریه او خشک و خشن، و یا ضعیف است و یا به نحو غیر عادی با صدای زیر گریه می نماید ممکن است دچار بیماری جدی شده باشد. البته عکس آن هم صادق است یعنی حتی اگر کودک ناشاد است و گریه نمی نماید ولی غیر فعال شده و به سختی از خواب بیدار می گردد فورا به پزشک اطلاع دهید.

مدفوع غیر عادی

معمولا مدفوع نوزادان، بخصوص آنهایی که با شیر مادر تغذیه می شوند، بسیار شل و حتی آبکی است و تا 10 بار در روز انجام می گیرد. این امر تشخیص مدفوع طبیعی از اسهال را مشکل می سازد. هر تغییری در الگوی طبیعی مدفوع نوزاد یک کلید است. بوی مدفوع هم مهم است زیرا اسهال گاهی، ولی نه همواره، دارای بوی عفونت است. اگر کودک سه ماه یا کمتر سن دارد و شما مشکوک هستید که به اسهال دچار شده باشد به پزشک متخصص اطفال خبر دهید. اگر کودک شما خواب آلوده است و بطور ناگهانی اندازه کمی مدفوع سفت و خشک دفع می نماید و یا اگر مدفوع او دارای خون یا بلغم است و یا قوامی ژله مانند دارد هم به پزشک اطلاع دهید. او به شما خواهد گفت که مدفوع کودک را زیر نظر داشته باشید تا اگر اسهال ادامه یافت متوجه شوید. اندازه مایعات دریافتی کودک باید کافی باشد خواه آب و خواه شیر مادر یا شیر خشک تا دچار کاهش آب بدن نگردد (نوزاد باید حداقل 6 پوشک در روز خیس کند).

هر گاه که در خصوص سلامت کودک خود دچار شک شدید به پزشک تلفن کنید. آرامش خیال شما بسیار حائز اهمیت است و مشورت با پزشک ضرری ندارد. همچنین در اغلب موارد شک والدین صحیح است. به هر حال اتکا کودک به شماست تا برترین شرایط را برایش ایجاد کنید.

منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1782

به "موارد اطلاع پزشک از بیماری کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد اطلاع پزشک از بیماری کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید