ماده مؤثره و داروی درمان بیماری های خودایمنی و کرونا در کشور فراوری شد

به گزارش شارژ 10، محققان یکی از شرکت های مستقر در پارک فناوری پردیس بعد از فراوری ماده مؤثره دارویی برای درمان بیماری های خودایمنی، با همکاری یکی دیگر از شرکت های فناور پیروز به فراوری این دارو شدند.

ماده مؤثره و داروی درمان بیماری های خودایمنی و کرونا در کشور فراوری شد

سحر بهمنی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در گفت وگو با خبرنگاران، توفاسیتینیب سیترات را ماده مؤثره دارویی توفاسیتینیب دانست که در جهان با برند Xeljans (زلجانز) به صورت قرص ارائه می گردد.

وی ادامه داد: این دارو در درمان بیماری های روماتوئیدی که منشأ خود ایمنی (Autoimmune) دارند، استفاده می گردد و ما در این شرکت پیروز به فراوری ماده مؤثره توفاسیتینیب شدیم.

بهمنی با بیان اینکه تاییدیه اولیه داروی توفاسیتینیب سیترات برای درمان آرتریت روماتوئید و پسوریازیس (نوعی بیماری خودایمنی پوستی) است، اظهار کرد: این دارو بعلاوه برای درمان IBS یا همان سندرم روده تحریک پذیر هم تاییدیه گرفته است و اخیرا برای درمان فاز التهابی کرونا نیز تاییدیه CDC ایالات متحده را دریافت نموده است.

مجری طرح با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه فراوری ماده اولیه این دارو، خاطر نشان کرد: ساخت ماده اولیه توفاسیتینیب از سال 1397 در این شرکت شروع شد و پس از فعالیت ها و تست های فراوان به نتیجه رسید و در سال 99 پیروز به دریافت تاییدیه غذا و دارو شد.

بهمنی با تاکید بر اینکه این ماده دارویی از سال 1400 وارد بازار دارویی ایران شده است، تاکید نمود: این ماده مؤثره تا قبل از فراوری به وسیله این شرکت، وارداتی بوده است که قیمتی بین حدود 20 تا 35 هزار دلار برای هر کیلوگرم داشته است و ما این محصول را با حدود یک چهارم قیمت مشابه خارجی و با کیفیت بسیار مناسب از لحاظ خلوص و مقدار ذره ای فراوری کردیم.

مدیر عامل این شرکت فناور یادآور شد: همزمان با سنتز ماده اولیه، فراوری و تحقیق بر روی محصول نهایی این دارو نیز صورت گرفت و فراوری محصول نهایی با برند توفازا با همکاری یکی دیگر از شرکت های فناور انجام گرفت.

به گفته وی، قیمت محصول برند زلجانز بین 650 تا 700 دلار برای هر بسته دارویی است که نمونه داخلی، قیمت حدود 600 تا 950 هزار تومن را دارد که بسیار پایین تر از قیمت مشابه خارجی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1847

به "ماده مؤثره و داروی درمان بیماری های خودایمنی و کرونا در کشور فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماده مؤثره و داروی درمان بیماری های خودایمنی و کرونا در کشور فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید