فیلم های دنیای سینمایی دی سی را با چه ترتیبی دیدن کنیم؟

به گزارش شارژ 10، دنیای کمیک بوک ها یا همان کتاب های مصور نه تنها هر روز بزرگتر از قبل می گردد بلکه طرفداران بیشتری هم پیدا می نماید. ساخت فیلم های سینمایی براساس ابرقهرمانان دوست داشتنی این کتاب ها به مهم ترین جریان فعلی سینمای تجاری در سراسر دنیا تبدیل شده و هر سال تماشاگران بسیاری برای تماشای فیلم هایی مانند انتقام جویان: خاتمه بازی به سالن های سینما هجوم می آورند. دو بازیگر اصلی این رقابت آتشین مارول و دی سی هستند. دو انتشارات کتاب های مصور که برای ساخت فیلم های سینمایی براساس شخصیت های محبوبشان با استودیوهای سینمایی مشهور همکاری می نمایند. مارول با مجموعه دیزنی کار می نماید و دی سی شریکی بهتر از استودیوی برادران وارنر پیدا نکرده است. اگرچه مارول چند سالی زودتر از رقیب به توسعه یک دنیای سینمایی با فیلم ها و شخصیت های مرتبط اقدام کرد اما دی سی هم تصمیم گرفت با تکرار سیاست موفقیت آمیز رقیب اصلی اش سهم بیشتری از سینما داشته باشد.

فیلم های دنیای سینمایی دی سی را با چه ترتیبی دیدن کنیم؟

با این حال فیلم های دنیای سینمایی دی سی به مقدار رقیب محبوبشان منظم و دقیق نیستند. اگرچه فیلم های این مجموعه کوشش کردند داستان و روایت ثابت و معینی را دنبال نمایند اما در نهایت همه چیز در آستانه نابودی نهاده شد. بنابراین این که فیلم های دی سی را به چه ترتیبی دیدن کنید تا در آینده داستان مورد نظر استودیوی برادران وارنر را گم نکنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به آنالیز فیلم های دنیای سینمایی دی سی می پردازیم.

Man of Steel (مردی از جنس فولاد)

نمره منتقدان: 56 از 100

فیلم ها و سریال های متعددی درباره شخصیت محبوب سوپرمن ساخته شده اما استودیوی برادران وارنر تصمیم گرفت برای شروع یک روایت ریشه ای از همه شخصیت های دوست داشتنی اش دوباره به این شخصیت بازگردد. بنابراین فیلم مردی از جنس فولاد با هنرنمایی هنری کویل در نقش سوپرمن و با کارگردانی زک اسنایدر ساخته شد. یکی از تهیه نمایندگان این فیلم کریستوفر نولان، کارگردان محبوب سه گانه شوالیه تاریکی بود. مردی از جنس فولاد در سال 2013 اکران شد و بیشتر از 668 میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. این فیلم نخستین فیلم دنیای سینمایی دی سی است که باید دیدن کنید. فیلمی که نه تنها روایتی دقیق و ریشه ای از شخصیت سوپرمن ارائه می دهد بلکه شرایط را برای ورود سایر شخصیت ها هم فراهم می نماید.

Batman V Superman (بتمن در مقابل سوپرمن)

نمره منتقدان: 44 از 100

اگرچه فیلم مردی از جنس فولاد به عنوان یک فیلم آزمایشی برای توسعه دنیای سینمایی دی سی ساخته شده بود اما پیروزیت این فیلم استودیوی برادران وارنر را برای ساخت فیلم های بعدی امیدوار کرد. بتمن در مقابل سوپرمن در سال 2016 اکران شد و یک بار دیگر زک اسنایدر را به عنوان کارگردان به دنیای فیلم های دی سی بازگرداند. با این حال منتقدان این فیلم را دوست نداشتند. بتمن در مقابل سوپرمن که با نام طلوع عدالت هم شناخته می گردد بدون هیچ مقدمه ای شخصیت هایی مانند بتمن و واندروومن را وارد دنیای سینمایی دی سی کرد و بدون این که روایت دقیقی از داستان آن ها داشته باشد، داستان تازه ای را خلق کرد. ایده زک اسنایدر اگرچه متفاوت با رقیب مارولی بود اما چندان منطقی به نظر نمی رسید.

با این حال صحنه های درگیری بتمن و سوپرمن در فیلم به مجذوب کنندهیت های باورنکردنی آن اضافه کردند. بنابراین صحنه های اکشن طلوع عدالت به نکته مثبت اصلی آن تبدیل شدند که البته بسیاری از منتقدان و دیدنگران حتی این ویژگی مثبت را هم قبول ندارند. این فیلم که توانایی تبدیل شدن به یک فیلم یک میلیارد دلاری را داشت در نهایت با 873 میلیون دلار فروش دنیای از گیشه ها خداحافظی کرد. بتمن در مقابل سوپرمن دومین فیلم دنیای سینمایی دی سی است که باید دیدن کنید.

Suicide Squad (جوخه انتحار)

نمره منتقدان: 40 از 100

سیاست نادرست استودیوی برادران وارنر و انتشارات دی سی در فیلم جوخه انتحار هم تکرار شد. این فیلم بدون این که هیچ تعریف و روایتی از بسیاری از شخصیت های کتاب های دی سی داشته باشد، آن ها را وارد جریان اصلی داستان کرد و این اشتباه بزرگ به بدترین شکل ممکن به تصویر کشیده شد. این فیلم که به کارگردانی دیوید آیر ساخته شده است بازیگران محبوبی مانند ویل اسمیت، مارگو رابی و جرد لتو را در اختیار داشت اما در نهایت در رسیدن به یک روایت حتی قابل قبول هم ناامیدنماینده بود. جوخه انتحار روایتگر داستان گروهی از شخصیت ها به همین نام در دنیای کمیک بوک های دی سی است.

بنابراین این فیلم هم کوشش می نماید روایت قابل قبولی از شخصیت های این مجموعه داشته باشد اما به نظر می رسد چندان پیروز نیست. با این حال جوخه انتحار در نهایت بیشتر از 746 میلیون دلار فروش دنیای را کسب کرد و سومین فیلم دنیای سینمایی دی سی است که باید دیدن کنید. به زودی دنباله ای شبیه به یک بازسازی تمام عیار از این فیلم ساخته می گردد.

Wonder Woman (زن شگفت انگیز)

نمره منتقدان: 93 از 100

زن شگفت انگیز پس از مردی از جنس فولاد دومین فیلم دنیای سینمایی دی سی بود که به صورت اختصاصی به معرفی یک شخصیت می پرداخت. این فیلم با روایتی مجذوب کننده و داستان های قابل قبول به یکی از برترین فیلم های دنیای سینمایی دی سی تبدیل شده است. اگرچه دیدنگران دنیای سینمایی دی سی شخصیت واندر وومن را در فیلم بتمن در مقابل سوپرمن دیده بودند اما فیلم اختصاصی او یک داستان بی نظیر داشت و به توسعه هرچه بیشتر آن هم یاری کرد. این فیلم 821 میلیون دلار فروش دنیای به حدی پیروز ظاهر شد که استودیوی برادران وارنر ساخت دنباله آن را تایید کرد. فیلم زن شگفت انگیز: 1984 قرار بود در تابستان سال 2020 میلادی اکران گردد اما شیوع ویروس کرونا اکران آن را به عقب انداخت.

Justice League (لیگ عدالت)

نمره منتقدان: 45 از 100

پنجمین فیلم دنیای سینمایی دی سی یک عنوان جنجال برانگیز و در عین حال ناامیدنماینده است. این فیلم که در ابتدا قرار بود به وسیله زک اسنایدر کارگردانی گردد به علت مسائل شخصی او به جاس ویدون سپرده شد و همین اتفاق علت تغییرات بزرگ در فیلمی بود که به اعتقاد بسیاری از دیدنگران یک فاجعه تمام عیار است. لیگ عدالت روایتگر تشکیل گروهی به همین نام در کتاب های مصور انتشارات دی سی است که سوپرمن، بتمن، فلش، واندر وومن و آکوامن از اعضای اصلی آن هستند. این فیلم فرصت بیشتری به شخصیت هایی مانند آکوامن و فلش داد تا خودشان را معرفی نمایند اما در نهایت ایرادات بسیار زیادی داشت. داستان فیلم لیگ عدالت به صورت کلی چندان معین و واضح نیست. شاید علت اصلی این مشکل بزرگ تغییر کارگردان فیلم باشد. دو کارگردان که سبک و نگاه متفاوتی به شخصیت های دی سی داشتند.

لیگ عدالت با بودجه 300 میلیون دلاری پرهزینه ترین فیلم دنیای سینمایی دی سی تا امروز است که در نهایت 657 میلیون دلار از سراسر دنیا جمع کرد. طرفداران این فیلم که از سقوط آزاد آن ناراضی بودند از استودیوی برادران وارنر درخواست کردند تا نسخه کارگردانی شده این فیلم به وسیله زک اسنایدر را منتشر کند. پس از چهار سال، شرایط فراهم به نظر می رسد. چراکه سرویس استریم اختصاصی برادران وارنر یعنی مجموعه اچ بی او مکس فیلم لیگ عدالت تدوین زک اسنایدر را در سال 2021 منتشر می نماید. اگر از دیدنی این فیلم حس خوبی نداشتید شاید بهتر باشد برای تدوین جدیدی از آن که سال آینده منتشر می گردد، صبر کنید.

Aquaman (آکوامن)

نمره منتقدان: 65 از 100

سومین فیلم اختصاصی شخصیت های دی سی که ششمین این فیلم دنیای توسعه یافته لقب می گیرد به آنالیز ریشه ای داستان شخصیت آکوامن می پردازد. یکی از محبوب ترین شخصیت های کتاب های دی سی که جیسون موموآ ایفاگر نقش آن است. آکوامن یکی از برترین فیلم های دی سی لقب می گیرد که با ترکیب یک داستان حماسی با یک روایت عاشقانه به همان نقطه اوجی می رسد که فیلم های دی سی احتیاج دارند. این فیلم به شدت در میان طرفداران کمیک بوک های دی سی محبوب شد و به نخستین و تنها فیلم دنیای سینمایی دی سی تا امروز تبدیل شد که از فروش دنیای یک میلیارد دلار عبور نموده است.

Shazam! (شزم!)

نمره منتقدان: 90 از 100

استودیوی برادران وارنر با پیروزیت فیلم های زن شگفت انگیز و آکوامن متوجه شد دیدنگران فیلم های دی سی ترجیح می دهند داستان ریشه ای شخصیت های محبوبشان را دیدن نمایند و این فیلم ها را به روایت های ناقصی که در فیلمی مانند لیگ عدالت دیده بودند، ترجیح می دهند. این فیلم با 100 میلیون دلار بودجه آن قدر که باید مورد استقبال دیدنگران قرار نگرفت و در نهایت 365 میلیون دلار فروخت. با این حال شزم! یک فیلم کمدی ابرقهرمانی است که این شخصیت محبوب کتاب های دی سی را واکاوی می نماید و دیدنی آن به عنوان هفتمین فیلم دنیای سینمایی دی سی خالی از لطف نیست.

Birds of Prey (پرندگان شکاری)

نمره منتقدان: 78 از 100

هشتمین و جدیدترین فیلم دنیای سینمایی دی سی مدتی پیش اکران شد. این فیلم که شخصیت محبوب هارلی کویین با هنرنمایی مارگو رابی را زیر ذره بین قرار داده بود از همه اشتباهات جوخه انتحار درس گرفته بود و می توانست یک شاهکار مجذوب کننده باشد. ادعایی که از نگاه دیدنگران و منتقدانی که فیلم را آنالیز نموده بودند هم چندان دور از واقعیت نبود. اما مشکل اساسی پرندگان شکاری این است که تنها در فصل مناسبی از سال 2020 اکران نشد بلکه اکران آن تحت تاثیر شیوع دنیای ویروس کرونا هم نهاده شد. این فیلم با بودجه ای حدود 85 میلیون دلار کم هزینه ترین فیلم دنیای سینمایی دی سی است که اندکی بیشتر از 200 میلیون دلار فروخت.

در این زمینه بخوانید:

ده سریال کمدی ایرانی که هرگز فراموش نمی کنیم

همه چیز درباره استودیوی پیکسار: کارخانه انیمیشن های دوست داشتنی

برترین فیلم هایی که درباره حوادث هوایی ساخته شده اند

آیا فیلم جوکر هم بخشی از دنیای سینمایی دی سی است؟

فیلم جوکر با هنرنمای واکین فینیکس سال گذشته اکران شد و یکی از محبوب ترین عناوین چند سال اخیر سینما لقب گرفت. اگرچه این فیلم یکی از مهم ترین شخصیت های دی سی یعنی جوکر را در برابر دوربین ها قرار داده اما این اتفاق به معنای ارتباط این فیلم با دنیای سینمایی دی سی نیست. این فیلم به صورت کاملا مستقل از دنیای سینمایی دی سی ساخته شده و داستان، شخصیت ها و روایت های آن به صورت کلی هیچ ارتباطی با فیلم هایی مانند لیگ عدالت و پرندگان شکاری ندارد. استودیوی برادران وارنر به این علت به ساخت این فیلم رضایت داد که تاد فیلیپس، کارگردان جوکر، از لزوم ساخت یک فیلم سیاسی اجتماعی براساس این فیلم صحبت نموده بود و این ایده مورد تایید مجموعه نهاده شد.

در آینده منتظر چه فیلم هایی از دنیای سینمایی دی سی باشیم؟

دنیای سینمایی دی سی با پذیرش شکست های بزرگی که در گذشته داشته حالا در راستا درستی حرکت می نماید. آخرین فیلم دنیای سینمایی دی سی در سال 2020 فیلم زن شگفت انگیز: 1984 است که استودیوی برادران وارنر امیدوار است آن را پیش از انتها سال 2020 اکران کند اما شیوع ویروس کرونا شاید همه چیز را برای چندمین بار تحت تاثیر قرار دهد.

پس از آن نوبت به فیلم های جوخه انتحار و بتمن می رسد تا در کنار فیلم آدام سیاه در سال 2021 اکران شوند. فیلم بتمن با هنرنمایی رابرت پتینسون و فیلم آدام سیاه با هنرنمایی دواین جانسون از مهم ترین فیلم های سال 2021 هم لقب می گیرند که البته احتمال تعویق در تاریخ اکران آن ها هم وجود دارد. دنیای سینمایی دی سی در سال 2022 با فیلم های فلش، شزم! 2 و آکوامن 2 دنبال می گردد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1862

به "فیلم های دنیای سینمایی دی سی را با چه ترتیبی دیدن کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های دنیای سینمایی دی سی را با چه ترتیبی دیدن کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید