فقط 40 درصد مردم واقعا به یارانه نقدی احتیاج دارند

به گزارش شارژ 10، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: حدود 40 درصد مردم واقعا نیازمند دریافت یارانه نقدی هستند.

فقط 40 درصد مردم واقعا به یارانه نقدی احتیاج دارند

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه فلسفه پرداخت یارانه ایجاد عدالت اجتماعی بوده است، اظهار کرد: زمانی که نماینده مجلس بودم و موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح شد، از جمله مخالفان پرداخت یارانه نقدی بودم، چون این کار را فقط یک مُسکن دارای تاثیر موقتی می دانستم.

وی اضافه نمود: بارها گفته ام که به جای پرداخت پول نقد بهتر است نقدینگی برای شرکت های فراوری در راستای ایجاد اشتغال پرداخت گردد، زیرا بخش بزرگی از جامعه یارانه بگیران جوان و بیکار هستند که می توان با ایجاد اشتغال، این گروه را صاحب شغل نموده و از سویی به رشد مالی کشور یاری کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث می گردد که از فراوری ملی غافل شویم، اظهار کرد: امروز تعداد افرادی که یارانه دریافت می نمایند برابر با جمعیت کشور و معین است که عدالت در توزیع یارانه نقدی وجود ندارد؛ در حالی که هدف اصلی آن ایجاد عدالت اجتماعی بوده است.

نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: البته درطرح حذف یارانه هم باید دقت و وسواس زیادی صورت گیرد تا کسانی که واقعا نیازمند هستند، حذف نشوند.

به گزارش خبرنگاران، از سال 1389 تاکنون که قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شده، با وجود نقدها زیادی که نسبت به پرداخت همگانی یارانه وجود داشت، تاکنون 78 میلیون نفر یعنی بالای 90 درصد جمعیت ایران مبلغ 45 هزار و 500 تومانی را ماهانه دریافت می کردند که هزینه سنگینی در حدود 3600 میلیارد تومان در هر ماه به دنبال دارد و این پرداخت مانع از رسیدن سهم سایر بخش های معین شده در قانون هدفمندی یارانه ها شده است.

از شهریورماه امسال و بنابر تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران، غربالگری در دستور کار نهاده شد و در این ماه یارانه حدود 163 هزار خانوار که جمعیتی نزدیک به 700 هزار نفر را در بر می گرفت حذف شد. این فرایند قرار است تا خاتمه سال ادامه داشته باشد و یارانه افراد پردرآمد حذف گردد. طبق برآورد دولت سه دهک بالای درآمدی حدود 25 میلیون نفر هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 626

به "فقط 40 درصد مردم واقعا به یارانه نقدی احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط 40 درصد مردم واقعا به یارانه نقدی احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید