طرز تهیه 6 نوع خاگینه خوشمزه در 5 دقیقه????

به گزارش شارژ 10، خاگینه یکی از خوراک های خوشمزه ایرانی است که می توان آن را به عنوان پیش غذاهای سنتی یا عصرانه و حتی در صبحانه نیز مورد استفاده قرار داد. ماده اصلی تشکیل دهنده خاگینه تخم مرغ و سبزیجات است، در واقع کلمه خاگینه از خاگ که به معنی تخم مرغ است می آید. خاگینه غذایی مرسوم در منطقه ها آذربایجان است و معروف ترین آن خاگینه تبریزی است. به عنوان مثال، خاگینه قالبی، خاگینه ساده، خاگینه گردو، خاگینه تبریزی، خاگینه عسلی، خاگینه اصفهانی، خاگینه پفی ،خاگینه کنجدی . خاگینه نیلوفری را می توان نام برد. در ادامه شما را با طرز تهیه چند نوع خاگینه در مجله خبرنگاران آشنا خواهیم کرد. بعضی در خاگینه از آرد مخصوصی به نام آرد ایرمیک یا آرد سمولینا استفاده می کنند. این آرد در پخت بعضی شیرینی های خاص مثل باقلوا لانه بلبلی ترکی هم به کار می رود و عطر و طعم خاصی به آن می دهد. پس به جای آرد معمولی می توانید از این نوع آرد هم استفاده کنید.

طرز تهیه 6 نوع خاگینه خوشمزه در 5 دقیقه????

1- خاگینه ساده

خاگینه ساده یکی از غذاهای ساده برای شام است. برای شام می توانید آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه خاگینه ساده:
تخم مرغ5 عدد
آرد6 قاشق غذا خوری
ماست5 قاشق غذاخوری
شکر2 پیمانه
بکینگ پودر1 قاشق مربا خوری
روغن مایعبه میزان لازم
زعفران آب کردهبه میزان لازم

دستور تهیه خاگینه ساده:

در مرحله اول برای درست کردن یک خاگینه ساده یک کاسه مناسب را انتخاب کنید. سپس تخم مرغ ها را در آن بشکنید و ماست را نیز به آن اضافه نمایید و خوب هم بزنید تا مواد کاملاً یکدست شوند و سپس 1 قاشق مرباخوری بکینگ پودر را به همراه آرد به کاسه اضافه کنید و مجدداً محتویات کاسه را به خوبی هم بزنید.

در مرحله بعد یک ماهیتابه مناسب را انتخاب کنید و میزانی روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید. سپس بعد از داغ شدن روغن حرارت را بسیار کم کنید و محتویات کاسه را به داخل ماهیتابه بریزید. سپس در قابلمه را بگذارید و 20 دقیقه به خاگینه فرصت دهید تا یک طرف آن کاملا سرخ شود، سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

برای تهیه شربت خاگینه یک قابلمه را انتخاب کنید و دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و همچنین 2 پیمانه شکر و یک قاشق غذاخوری زعفران آب کرده، سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و میزانی غلیظ شود.

بعد از اینکه طرف دیگر خاگینه سرخ شد، آن را از تابه خارج کنید و به طور دلخواه آن را برش دهید و بعد از خنک شدن شربت خاگینه، آن را بر روی خاگینه بریزید و میل نمایید.

برای اینکه خاگینه شما هم طعم بهتری داشته باشد و هم زیباتر شود، از سبزی کوکو، نعنا و تره کوهی خرد شده در مایه خاگینه استفاده کنید.

2- خاگینه تبریزی

مواد لازم برای تهیه خاگینه تبریزی:
تخم مرغ3 عدد
ماست1 قاشق غذاخوری
آرد1 قاشق غذا خوری
بکینگ پودرنصف قاشق چای خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
گردو خرد شده6 عدد
شکر2 پیمانه
گلابنصف پیمانه
زعفران آب کردهبه میزان لازم
پودر هل1 قاشق مربا خوری
پودر دارچین1 قاشق مربا خوری
پودر گل محمدی1 قاشق مربا خوری

دستور تهیه خاگینه تبریزی:

برای تهیه خاگینه تبریزی یک کاسه مناسب را انتخاب کنید و تخم مرغ ها را در آن بشکنید و سپس وانیل را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا سفیده و زرده تخم مرغ کاملاً قاطی شود. سپس ماست شیرین را به همراه آرد و بکینگ پودر به کاسه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. در صورتی که غلظت تخم مرغ کم بود به آن میزانی دیگری آرد اضافه کنید. غلظت آن باید میزانی کم تر از غلظت فرنی باشد.

در گام بعدی یک تابه را انتخاب کنید و میزانی روغن به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. سپس مایه خاگینه را به تابه اضافه کنید و آن را در تابه پخش کنید و صبر کنید تا یک طرف آن سرخ شود و سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز به خوبی برشته شود. بعد از سرخ شدن خاگینه، در تابه را بگذارید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا میزانی خاگینه نرم شود و بتوان آن را به راحتی رول کرد.

در مرحله بعدی پودر هل، پودر دارچین و پودر گل محمدی را بر روی خاگینه بپاشید. سپس گردوهای خرد شده را در وسط آن بریزید و رول کنید. برای نگه داشتن رول از خلال دندان استفاده کنید.

برای تهیه شربت خاگینه یک قابلمه را انتخاب کنید و دو پیمانه آب به آن اضافه کنید. همچنین 2 پیمانه شکر و یک قاشق غذا خوری زعفران آب کرده، به همراه گلاب را در قابلمه، بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و میزانی غلیظ شود. سپس آن را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید تا خنک شود.

در نهایت شربت را بر روی خاگینه رول شده بریزید و میل نمایید. در صورت تمایل می توانید رول ها را با چاقو به تعداد مساوی برش دهید تا زیبا تر شود.

3- خاگینه مغزدار (خاگینه کیکی)

مواد لازم برای تهیه خاگینه در ماهیتابه 25 سانتی
تخم مرغ4 عدد
آرد5 قاشق غذاخوری
ماست شیرین و سفت (ماست خامه ای یا ماست چکیده)4 قاشق غذاخوری
بکینگ پودریک قاشق مربا خوری سر پر
وانیلیک چهارم قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه شربت خاگینه
شکر1 لیوان
آبسه چهارم لیوان
گلابیک چهارم لیوان
زعفران دم کردهبه میزان لازم
مواد لازم برای قسمت میانی (مغز خاگینه)
پودر دارچین1 قاشق غذا خوری
پودر گل محمدی1 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شدهنصف لیوان

دستور تهیه خاگینه مغزدار:

متن زیر فقط خلاصه ای از روش تهیه این خاگینه است. برای دیدن آموزش تصویری تهیه خاگینه مغزدار به همراه فوت و فن های لازم کلیک کنید.

  1. آب و شکر رو مخلوط کنید و روی حرارت میانه قرار بدین تا شکر حل بشه و شربت شفاف بشه. بعد گلاب و زعفران رو اضافه کنید و حرارت رو کم کنید و اجازه بدین کمی بجوشه و به قوام نسبی برسه.
  2. تخم مرغ ها و وانیل رو مخلوط کنید و با همزن بزیند تا کف کنه و رنگش روشن بشه و ماست و بکینگ پودر رو با هم مخلوط میکنیم.
  3. وقتی ماست پف کرد و حباب حباب شد، به تخم مرغ ها اضافه و مخلوط میکنیم تا یکدست بشه.
  4. آرد رو اضافه میکینم و داخل تابه بیست و پنج سانت رو کمی با روغن چرب میکنیم و روی حرارت قرار میدیم تا گرم بشه.
  5. نصف مواد خاگینه رو داخل تابه میریزیم و در تابه رو میذاریم تا کمی خودش رو بگیره.
  6. در تابه رو برمیداریم و مواد میانی مخلوط شده رو روی خاگینه میریزیم (سعی کنید مواد یکدست پخش بشن) و بعد نصف بعدی مواد خاگینه رو روی مواد میانی میریزیم.
  7. خاگینه رو برای شیرین شدن در شربت قرار میدیم.

4- خاگینه قالبی (قیقاناخ)

برای تهیه خاگینه قالبی که یکی از انواع خاگینه تبریزی است به مواد زیر نیاز داریم.

مواد لازم خاگینه قالبی:
تخم مرغ3 عدد
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
آرد سفید قنادی4 قاشق سر پر سوپ خوری
بکینگ پودرروغن مایع
ماست سفت2 قاشق سوپ خوری
مواد لازم برای شربت خاگینه:
شکریک و نیم پیمانه
آبسه چهارم پیمانه
گلابیک چهارم پیمانه
زعفران آب شدهبه میزان لازم

برای تهیه خاگینه، اول شربت رو آماده می کنیم. آب و شکر رو مخلوط میکنیم و روی حرارت میانه قرار میدیم تا شکر حل بشه و شروع به جوشیدن کنه؛ حرارت رو کم میکنیم تا کمی بجوشه بعد گلاب و زعفران رو بهش اضافه میکنیم و یکی دو قل که زد حرارت رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم داخل فضای آشپزخونه خنک بشه. (نیازی نیست شربت خاگینه خیلی قوام داشته باشه مثل شربت بامیه که کمی از عسل روون تره، اما نباید کاملا آبکی باشه چون باعث خمیر شدن خاگینه شما میشه).

برای تهیه خاگینه، تخم مرغ و وانیل رو با همزن برقی میزنیم تا کرم رنگ و کشدار بشه و کف کنه (خوب هم زدن تخم مرغ باعث میشه بوی زهم تخم مرغ از بین بره).

برای ادامه طرز تهیه خاگینه قالبی بر روی لینک کلیک کنید.

5- خاگینه نیلوفری:

خاگینه را به شگل گل نیلوفر می توانید درست کنید. برای درست کردن خاگینه نیلوفری به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم خاگینه نیلوفری:
تخم مرغ2 عدد
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
شیر یا ماستنصف لیوان
روغن مایع3 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردنبه میزان لازم
آرد3 لیوان
مواد لازم شربت خاگینه نیلوفری:
شکر 1 پیمانه
آبنصف پیمانه
گلابیک هشتم پیمانه
زعفران دم کردهبه میزان لازم

تخم مرغ ها و وانیل رو داخل ظرفی مخلوط و با چنگال بزنین تا تخم مرغ ها از حالت لختگی خارج بشن. شیر یا ماست (فرقی نداره از کدوم استفاده می کنین هر کدوم که در دسترستون بود؛ اما اگه از ماست استفاده میکنین سعی کنین ماست شما سفت و شیرین باشه) رو با بکینگ پودر مخلوط کنین.

برای ادامه طرز تهیه خاگینه نیلوفری و شربت آن به لینک فوق مراجعه کنید.

6- خاگینه سه رنگ

یکی دیگر از انواع زیبا و مجذوب کننده خاگینه، خاگینه سه رنگ است که سه لایه سبز و صورتی و نارنجی دارد و بسیار برای پذیرایی از مهمان مناشب و شیک است.

مواد لازم برای شربت خاگینه
شکر 2 پیمانه
آب1 پیمانه
جوهر لیمویک چهارم قاشق چای خوری
مواد لازم برای قسمت سبز رنگ (لایه اول)
تخم مرغ2 عدد
آرد سفید قنادی1 پیمانه
پودر هل1 قاشق مرباخوری
وانیلیک هشتم قاشق چای خوری
شکر2 قاشق سوپ خوری
شیر نصف پیمانه
اسفناج 85 گرم
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای قسمت صورتی رنگ (لایه دوم)
تخم مرغ4 عدد
شیریک هشتم پیمانه
آرد سفید قنادی5 قاشق سوپ خوری
پودر گل محمدی 5 قاشق سوپ خوری
وانیلیک هشتم قاشق چای خوری
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای قسمت نارنجی رنگ (لایه سوم)
تخم مرغ3 عدد
آرد سفید قنادییک و نیم پیمانه
پودر دارچین1 قاشق مرباخوری
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
شکر (برای هویج)نصف پیمانه
آب 1 پیمانه
شکر2 قاشق سوپ خوری
هویج 2 عدد (بزرگ)
آب پرتقال نصف پیمانه
وانیلیک هشتم قاشق چای خوری

1- در شروع کار باید شربت خاگینه رو آماده کنیم. شکر و آب رو داخل ظرف مناسبی بریزین و کمی با قاشق چوبی مخلوط کنید تا یک سوم دونه های شکر داخل آب حل بشه.

بعد ظرف رو روی حرارت میانه قرار بدین تا دونه های شکر کاملا حل بشن و شربت شروع به جوشیدن کنه حرارت رو کم کنید و اجازه بدین یکی دو دقیقه بجوشه بعد جوهر لیمو رو به شربت اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید.

وقتی جوهر لیمو کف کرد و تموم شد، شربت رو کنار بذارید تا در فضای آشپزخونه خنک بشه و مایه خاگینه رو آماده کنید. ادامه طرز تهیه خاگینه سه رنگ را در این مقاله بخوانید.

منبع: اُکالا
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1916

به "طرز تهیه 6 نوع خاگینه خوشمزه در 5 دقیقه????" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه 6 نوع خاگینه خوشمزه در 5 دقیقه????" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 6 نوع خاگینه خوشمزه در 5 دقیقه????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید