شهرهای خراسان رضوی در معرض خطر جدی فرونشست

به گزارش شارژ 10، به مرور که این ساختمان ها در کلان شهرهایی مثل مشهد، تهران و بقیه شهرها اجرا شد، اولین آسیبی که خود را نشان داد، مربوط به بخش سوم مصوبه بود. به همین علت سال 99 این موضوع اصلاح و تعریف ساختمان های نقطه ای حذف شد. در حال حاضر تنها 2 الگوی ساختمان پهنه ای و لبه ای به رسمیت شناخته می گردد.

شهرهای خراسان رضوی در معرض خطر جدی فرونشست

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه اخیرا توجه به دانش زمین شناسی، گسل و فرونشست به موضوعات شهرسازی اضافه شده و سازمان زمین شناسی هم نقشه فرونشست کشور را ابلاغ نموده، گفت: متاسفانه بسکمک از شهرهای خراسان رضوی به شدت با خطر فرونشست روبرو هستند.

وحید داعی امروز، اول خرداد ماه، در همایش ساختمان های بلندمرتبه که در برج سپید مشهد برگزار گردید، با اشاره به مقررات مصوبه وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت و ساز و تعریف ساختمان های بلندمرتبه، بیان کرد: اگر ساختمانی بیش از 27 متر باشد یا هشت سقف داشته و یا پایین ترین تراز طبقاتی آن حداقل 23 متر باشد، به عنوان ساختمان بلندمرتبه تعریف می گردد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی ساختمان بلندمرتبه می تواند در یک پهنه باشد. به این ترتیب چنین ساختمانی یک بلوک شهری به شمار میرود. براساس تعریف این مصوبه یک ساختمان می تواند در یک لبه نهاده شده باشد که چنین ساختمانی به عنوان همان معابر یا محورهای داخل شهر شناخته می گردد. بعلاوه یک ساختمان می تواند به صورت نقطه ای در یک منطقه مستقر باشد. بر این اساس سه الگوی شهرسازی برای جانمایی ساختمان های بلندمرتبه در حوزه شهرسازی و معماری تعریف شده است.

وی ادامه داد: به مرور که این ساختمان ها در کلان شهرهایی مثل مشهد، تهران و بقیه شهرها اجرا شد، اولین آسیبی که خود را نشان داد، مربوط به بخش سوم مصوبه بود. به همین علت سال 99 این موضوع اصلاح و تعریف ساختمان های نقطه ای حذف شد. در حال حاضر تنها 2 الگوی ساختمان پهنه ای و لبه ای به رسمیت شناخته می گردد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ساختمان های بلندمرتبه در شهرسازی اظهار داشت: در این ساختمان ها عمدتا تمرکز جمعیتی شکل می گیرد؛ یعنی اگر اتفاقی مانند زلزله یا آتش سوزی رخ دهد، مدیریت جمعیت خیلی مهم خواهد بود.

داعی با بیان اینکه شکل گیری آوار در این ساختمان ها نیز نکته حائز اهمیتی است، گفت: امروز یکی از نگرانی های مدیریت شهری به خصوص در کلان شهرها وقوع آوار این ساختمان هاست. در حال حاضر ساختمان های بلندمرتبه ای در بعضی شهرها ساخته شده که اگر آواری ایجاد نمایند، می توانند معبر دسترسی به خود را کاملا مسدود و عملیات امداد نجات را هم با وقفه روبرو نمایند.

وی با بیان اینکه اخیرا توجه به دانش زمین شناسی، گسل و فرونشست به موضوعات شهرسازی اضافه شده و سازمان زمین شناسی هم نقشه فرونشست کشور را ابلاغ نموده، گفت: متاسفانه بسکمک از شهرهای خراسان رضوی به شدت با خطر فرونشست روبرو هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بر لزوم توجه به وقوع حریق در ساختمان های بلندمرتبه نیز تاکید نمود و یادآور شد: مقررات ملی ساختمان در ساختمان های بلندمرتبه باید به صورت اخص و با دقت مضاعف مورد توجه قرار گیرد چون وقوع حریق در یک ساختمان بلندمرتبه می تواند به فاجعه تبدیل گردد. آسیب های این اتفاق در یک ساختمان معمولی به مقدار ساختمان های بلندمرتبه نیست.

داعی با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور برای تشکیل کارگروه شناسایی ساختمان های ناایمن گفت: پس از حادثه متروپول وزیر کشور ابلاغیه ای برای استان ها ارسال کرد مبنی بر لزوم راه اندازی کارگروهی تحت عنوان کارگروه شناسایی ساختمان های ناایمن. دبیر این کارگروه مدیر کل راه و شهرسازی هر استان و ریاست آن هم بر عهده معاونت امور عمرانی استانداری هاست.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این کارگروه آنالیز ایمنی ساختمان های بلندمرتبه یا همان ساختمان های گروه جیم و دال است. در مشهد ساختمان های زیادی ساخته شده که در این رده قرار می گیرد. به طور کلی همه ساختمان هایی که از قبل ساخته شده، ساختمان های موجود و ساختمان هایی که ساخته خواهد شد، هدف این کارگروه است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در شهر مشهد تعدادی ساختمان ناایمن شناسایی شده، شرح داد: در این مدت سه یا چهار جلسه برگزار گردید تا شرایط این ساختمان ها آنالیز گردد. البته نمی توان در فضای رسانه ای از این ساختمان ها نام برد چون این موضوع می تواند نگرانی های اجتماعی ایجاد کند. از همین رو دنبال کمک رسانی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستیم تا به وسیله خروجی برنامه هایی نظیر این همایش بتوانیم با ظرافتی خاص بعضی نگرانی های مربوط به ساختمان های بلندمرتبه را مرتفع کنیم.

داعی توضیح داد: یکی از وظایفی که اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بر عهده دارد، نظارت عالیه است. شاید به نسبت حجم ساخت و ساز نتوانیم همه ساختمان ها را نظارت کنیم اما حدود 1850 ساختمان در سال 1401 مورد ارزیابی نهاده شد. یکی از سیاست هایی که ما به جد پیگیری آن بوده ایم، موضوع تقویت نظارت عالیه است که قطعا مجدانه و بسیار بادقت و با قدرت ادامه خواهد یافت.

منبع: عصر ایران
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2229

به "شهرهای خراسان رضوی در معرض خطر جدی فرونشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای خراسان رضوی در معرض خطر جدی فرونشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید