سرطان پوست و علل و عوامل آن

به گزارش شارژ 10، پوست بزرگترین عضو بدن است که آن در مقابل گرما، نور خورشید، آسیب و عفونت از بدن محافظت می نماید، پوست بعلاوه به کنترل دمای بدن، ذخیره آب و چربی و ویتامینD یاری می نماید. پوست دارای چند لایه است، اما دو لایه اصلی اپیدرم (لایه بالایی یا بیرونی) و درم (لایه درونی یا درونی) است.

سرطان پوست و علل و عوامل آن

سرطان پوست چیست؟

نوعی سرطان است که از پوست ناشی شده و دلیل آن، رشد غیرعادی سلول هاست. سلول های سرطانی توانایی حمله یا انتشار به دیگر قسمت های بدن را دارند. امروزه به دلیل افزایش مواجهه افراد با مواد سرطان زا، مانند موادی که در هواهای آلوده وجود دارند؛ درصد ابتلا به سرطان پوست افزایش یافته است.

پوست بزرگترین عضو بدن است که آن در مقابل گرما، نور خورشید، آسیب و عفونت از بدن محافظت می نماید، پوست بعلاوه به کنترل دمای بدن، ذخیره آب و چربی و ویتامینD یاری می نماید. پوست دارای چند لایه است، اما دو لایه اصلی اپیدرم (لایه بالایی یا بیرونی) و درم (لایه درونی یا درونی) است.

انواع سرطان پوست

3 نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:

** سرطان های پوست سلولی پایه (کارسینوم سلول بازال یا BCC)

** سرطا ن های پوست سلولی سنگفرشی (کارسینوم سلول سنگفرشی یا SCC)

** ملانوموس

سرطان های پوستی پایه و سنگفرشی، از نظر متخصصان شایع ترین نوع سرطان های پوستی هستند. هر دو در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند سر و گردن بیشتر اتفاق می افتد. این سرطان ها به شدت با قرار گرفتن در معرض آفتاب در ارتباط هستند.

سرطان های پوست سلولی پایه

این سلول ها در پایین ترین بخش پوست خارجی قرار دارند که لایه سلولی پایه نامیده می شوند. این سلول ها دائما تقسیم شده و به سلول های نوی تبدیل می شوند و در نهایت جایگزین سلول های سنگفرشی که سطح پوست را می پوشانند می شوند. همانطور که این سلول ها از لایه پوست خارجی بالا می فرایند مسطح شده و انتها به سلول های سنگفرشی تبدیل می شوند. سرطان پوستی که از لایه سلول های بازال آغاز می گردد سرطان پوست سلولی پایه یا کارسینوم سلول بازال نامیده می شوند.

این نوع سرطان از شایع ترین نوع سرطان پوستی است و می توان گفت از هر ده سرطان پوست 8تای آن از نوع سرطان پوست سلولی پایه است. این نوع سرطان اغلب به قسمت های دیگر بدن منتقل نمی گردد. اما اگر برای درمان آن اقدامی نگردد این سلول های سرطانی به اطراف منتقل شده و سبب تخریب استخوان یا بافت های زیر پوست گردد.

اگر سلول های سرطانی سلول های پایه به طور کامل از بین نفرایند، امکان بازگشت دوباره سرطان در همان محل وجود دارد. افرادی که قبلا یک بار به سرطان پوست سلولی پایه مبتلا شده اند، ممکن است دوباره به این نوع سرطان اما در نقطه ای دیگر از پوست مبتلا شوند.

سرطا ن های پوست سلولی سنگفرشی

این سلول ها سلول های مسطحی هستند که در خارجی ترین بخش پوست بیرونی هستند و دائما رشد نموده و تقسیم می شوند. زمانی که رشد این نوع سلول ها خارج از کنترل گردد به سلول های سرطانی سنگفرشی یا کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل می شوند. این سلول ها بخش عمده ای از اپیدرم پوست را تشکیل می دهند. این سرطان یکی از رایج ترین نوع سرطان پوست است.

معمولا سلول های سرطانی سنگفرشی به طور کامل از بین می فرایند. این سول ها برخلاف سلول های پایه تمایل دارند به قسمت های عمیق پوست منتقل شده و به دگر نقاط بدن نیز حمله نمایند.

سرطان های پوست ملانومی

این سلول ها رنگدانه های قهوه ای به نام ملانین می سازند. ملانین ها سبب ایجاد رنگ قهوه ای یا برنزدر پوست می شوند. ملانین به عنوان کرم ضد آفتاب طبیعی پوست عمل می نماید و از لایه های عمیق تر پوست در برابر اثرات مخرب نور خورشید محافظت می نماید. سرطان پوست ملانوما از این سلول ها آغاز می گردد.

ملانوما می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد؛ اما اغلب در منطقه ها خاصی از بدن ایجاد می گردد. تنه (قفسه سینه و پشت) شایع ترین محل در مردان است. در زنان پاها شایع ترین قسمت بدن هستند. گردن و صورت دیگر محل های رایج برای آغاز ملانوم است.

ملانوما مانند سرطان سلول های پایه ای و سلول های سنگفرشی رایج نیست؛ اما می تواند بسیار جدی تر باشد. ملانوما هم مانند سزطان سلول های پایه و سلول سنگفرشی تقریبا همواره در مراحل اولیه درمان می گردد. اما اگر باقی بماند و درمانی صورت نگیرد؛ ملانوم احتمالا به سایر قسمت های بدن نفوذ می نماید و توسعه می یابد تا جایی که درمان را بسیار سخت می نماید.

دیگر سرطان های پوست:

انواع دیگری از سرطان پوست نیز وجود دارد، اما آن ها بسیار کمتر و معمول تر هستند:

** کارسینوم سلول مرکل

** سارکوم کاپوسی

** لنفوم پوستی (پوستی)

** تومورهای آدنکس پوست (تومورهایی که از فولیکول های مو یا عرق و غدد چربی آغاز می شوند)

** انواع مختلف سارکوم

آیا سرطان پوست کشنده است؟

برخی سرطان ها (به خصوص سرطان های سلول سنگفرشی) در صورت درمان نشدن می توانند توسعه پیدا نمایند و گاهی اوقات حتی ممکن است کشنده هم باشند. خوشبختانه ملانوما یکی از سرطان هایی است که احتمال بقا در آن نسبت به سایر سرطان ها کمی بیشتر است. به طوری که در بریتانیا بیش از 86٪ و در آمریکا بیش از 90٪ کسانی که به این سرطان مبتلا شده اند بیش از 5 سال احتمال زندگی داشته اند.

دلیل بروز سرطان پوست چیست؟

به جز در موارد نادر، بیشتر سرطان های پوست از جهش های DNA ناشی از نور ماورا بنفش که بر سلول های اپیدرم تاثیر می گذارند به وجود می آیند. به نظر می رسد بسیاری از سرطان های اولیه با دخالت سیستم ایمنی خود بدن تحت کنترل قرار می گیرند. گاهی سیستم ایمنی در مواجهه با برخی سلول های سرطانی ممکن است توده های سلولی بدخیم را شکل دهند و تومورها به مرحله رشد و تکثیر برسند.

زمان قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید در ابتلا به برخی از انواع سرطان ها مهم است. معمولا اگر در دوران کودکی فرد بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش باشد، سرطان بازال و ملانوما تهتماشاماینده هستند ولی در سرطان سلول های سنگفرشی این گونه نیست. در خصوص برخی انواع سرطان ها هر زمانی از دوران زندگی که فرد بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار بگیرد؛ ممکن است به سرطان پوست دچار گردد. بین 20 تا 30 درصد از ملانوم ها از خال ها آغاز می شوند.

علائم سرطان پوست چیست؟

سرطان بازال معمولاً خود را به شکل قسمتی از پوست که کمی بالا آمده نشان می دهد و برای فرد دردناک نیست. ممکن است ناحیه بالا آمده پوست کمی براق تر به نظر برسد و عروق خونی کوچکی که روی آن جریان دارند نیز در محل دیده گردد. علائم سرطان بازال در حالتی دیگر به صورت ناحیه ای از پوست که بالا آمده و یک زخم نیز در محل وجود دارد؛ بروز می نماید.

احتمال انتشار سرطان سلول های سنگفرشی نسبت به نوع بازال، بیشتر است. علائم سرطان سلول های سنگفرشی معمولاً به شکل یک توده که قسمت بالایی آن پوسته پوسته شده یا به شکل زخم بروز می نماید.

ملانوم ها که نادرترین نوع سرطان های پوستی هستند؛ تهاجمی ترین نوع سرطان پوستی نیز به شمار می فرایند. نشانه های سرطان ملانوما عبارتند از مول هایی که دارای شکل، رنگ و میزان های متفاوتی هستند، لبه های نامنظم دارند، رنگ های متفاوتی دارند و با خارش یا خونریزی همراه هستند. اولین نشانه ها در 20 تا 30 درصد از ملانوم ها ظاهر شدن خال ها هستند.

عوامل خطر سرطان پوست چیست؟

خطر سرطان پوست در برخی شرایط و برای افرادی با ویژگی های پوستی و ظاهری خاص بیشتر از سایرین است. از جمله افرادی که:

* مدت طولانی در معرض اشعه نور ماوراء بنفش خورشید قرار دارند

* پوست خود را برنزه می نمایند

* پوست بسیار روشن همراه با کک و مک، چشم های فندقی یا آبی و موهای بور یا قرمز دارند

* در منطقه های با ارتفاع زیاد یا در نزدیکی استوا که در معرض نور خورشید هستند

* دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند از جمله بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به ایدز و کسانی که از برخی داروها مثل پردنیزول و یا پرتودرمانی استفاده می نمایند.

* در معرض اشعه یونیزاسیون (اشعه ایکس) یا مواد شیمیایی شناخته شده برای پیشگیری از سرطان مانند آرسنیک قرار دارند

* سابقه ابتلا به نوعی از سرطان پوست را دارند

* بیماران سالمند

چطور سرطان پوست را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص سرطان پوست به یک اتاق کاملا روشن، آینه قدی، آینه دستی، 2 جایگاه و 1 سشوار و مداد احتیاج دارید. با استفاده از این وسایل تمام سطح بدنتان را مورد معاینه و آنالیز قرار دهید. ابتدا لب ها و دهان و گونه خود را با دقت آنالیز کنید. همان طور که گفته شد باید تمام سطح بدن مورد معاینه قرار گیرد؛ بنابراین برای تماشا محل هایی که به راحتی به آنها دسترسی ندارید می توانید از آینه بهره ببرید. مثلا برای تماشا پشت گوش از آینه دستی یاری بگیرید.

برای معاینه پوست سر ابتدا سشوار باد سرد را به سمت موها گرفته و آنها را کنار بزنید و بعد از آن پوست سر را به دقت مورد آنالیز قرار دهید. خانم ها باید سینه های خود را نیز به دقت در آینه آنالیز و معاینه نمایند. بر روی جایگاه نشسته، پاها را از هم باز نموده و با استفاده از آینه دستی کل ناحیه تناسلی خود را نیز معاینه کنید.

اگر در این آنالیز ها به موردی غیرطبیعی در پوستتان برخورد کردید؛ مثلا ناحیه ای از پوستتان شفاف تر، فلس مانند، قهوه ای مایل به زرد یا چند رنگ شده است یا اگر خال ها و ماه گرفتگی هایتان رشد داشته و بزرگ تر شده است باید به پزشک مراجعه کنید و مشکلتان را مطرح و آن را پیگیری کنید.

سه راه وجود دارد که سرطان پوست در بدن توسعه یابد

سرطان می تواند به وسیله بافت، سیستم لنفاوی و خون توسعه یابد.

بافت: سرطان، از آنجا آغاز می گردد که با رشد در منطقه ها مجاور آغاز می گردد.

سیستم لنفاوی : سرطان، از آنجا آغاز می گردد که وارد سیستم لنفاوی می گردد. سرطان به وسیله عروق لنفاوی به قسمت های دیگر بدن منتقل می گردد.

خون : سرطان، از جایی آغاز می گردد که وارد خون می گردد، سرطان به وسیله رگ های خونی به سایر قسمت های بدن می رود. سرطان ممکن است به سایر قسمت های بدن توسعه یابد و هنگامی که سرطان به بخش دیگری از بدن توسعه می یابد، متاستاز نامیده می گردد. سلول های سرطانی از جایی که آغاز شد (تومور اولیه) از بین می فرایند و به وسیله سیستم لنفاوی یا خون، حرکت می نمایند.

سرطان، به سیستم لنفاوی وارد می گردد، به وسیله عروق لنفاوی عبور می نماید و تومور (متاستاز تومور) را در قسمت دیگری از بدن ایجاد می نماید؛ سرطان، به خون وارد می گردد، به وسیله رگ های خونی حرکت می نماید و یک تومور (تومور متاستاز) را در قسمت دیگری از بدن ایجاد می نماید.

تومور متاستاتیک، نوعی سرطان تومور اولیه است به عنوان مثال، اگر سرطان پوست به ریه توسعه یابد، سلول های سرطانی در ریه در واقع سلول های سرطانی پوست هستند، این بیماری سرطان پوست متاستاتیک است، نه سرطان ریه.

مرحله بندی سرطان پوست غیر ملانوم، بستگی به این دارد که آیا تومور دارای ویژگی های خطرناک خاص است، یا اینکه تومور در پلک است قرار گرفتن در معرض سرطان پوست غیر ملانوم که بر روی پلک است، متفاوت از مراجعه به سرطان پوست غیر ملانوم است، که بر سایر قسمت های بدن تاثیر می گذارد.

موارد زیر، شامل موارد بالای خطر سرطان پوست غیر ملانوم است، که بر روی پلک نیست:

* تومور ضخیمتر از 2 میلیمتر است.

* تومور، به عنوان سطح کلارک (به لایه پایین تر درمات) توسعه یافته است و یا سطح کلارک (در لایه چربی زیر پوست توسعه یافته است).

* تومور، رشد نموده و در امتداد مسیرهای عصبی توسعه می یابد.

* تومور، بر روی یک گوش یا یک لب که روی آن مو وجود دارد، آغاز می گردد.

* تومور ،دارای سلولهایی است که زیر میکروسکوپ، بسیار متفاوت از سلولهای طبیعی هستند.

قانون ABCDE

مهم ترین تغییراتی که می تواند نشانه سرطانی شدن یک خال باشد، با ABCDE بیان می شوند که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

A عدم تقارن (Asymmetry): شکل خال نامنظم و غیر معمولی باشد.

B حاشیه نامنظم (Border): مرز یا لبه های خال، نامعین، محو و نامنظم باشد.

C رنگ (color): خال تغییر رنگ دهد یا رنگ های مختلفی در آن دیده گردد.

D (میزان) Diameter: اگر قطر خال از پاک کن کوچکی که روی مداد قرار گرفته است (6 میلی متر) بزرگتر باشد، مشکوک است.

E (تحول و تغییر شکل) Evolution: اگر میزان، شکل یا رنگ خال تغییر یابد. (این نشانه مهمترین علامت ملانوما است.)

برخی ضایعات پوستی می توانند به سرطان های پوستی غیر ملانومایی منجر شوند. این ضایعات پوسته پوسته و کوچک به لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به زرد شبیه اند. بعلاوه، بیشتر در قسمت هایی از پوست دیده می شوند که به طور مداوم در معرض نور خورشید است، مثل صورت و پشت دست ها.

پس، حتماً اگر ضایعه پوستی یا خالی دارید که نگرانتان نموده است، به پزشک خود مراجعه کنید. او پوست شما را کنترل خواهد نمود و در صورت احتیاج شما را به متخصص پوست معرفی می نماید.

متخصص پوست، ضایعه یا خال مشکوک شما را ارزیابی خواهد نمود و اگر لازم باشد از آن نمونه بردای (بیوپسی) می نماید و آن را به آزمایشگاه می فرستد. حدود یک هفته طول می کشد تا پزشک متخصص نتیجه آزمایش را به شما اعلام کند.

روش های درمان سرطان پوست

برای درمان سرطان پوست ابتدا باید نوع آن معین گردد؛ سپس پزشک با در نظر گرفتن نوع بیماری اقدام به درمان آن کند. تشخیص نوع سرطان پوست تنها با گرفتن نمونه بافتی (بیوپسی) صورت می گیرد.

بعد از نمونه گیری از بافت بیمار، نمونه برای متخصص پاتولوژیست فرستاده می گردد. پاتولوژیست با میکروسکوپ های قوی نمونه را مشاهده و آنالیز می نماید و در نهایت با توجه به شکل سلول ها و برخی نکات دیگر نوع سرطان پوست و بدخیم یا خوش خیم بودن آن معین می گردد.

سرطان های غیر ملانومی پوست معمولاً قابل درمان بوده و خطر جدی ای در اغلب موارد تهتماشاماینده فرد نیست. درمان سرطان های پوست به طور کلی با عمل های جراحی و برداشتن توده ایجاد شده، انجام می گیرد؛ اما ممکن است روش هایی مانند پرتودرمانی یا مصرف داروهای موضعی مانند فلوروراسیل هم موثر و سودمند باشند.

جراحی

جراحی میکروسکوپی (میکروگرافیک ماز): جراح با تیغ کوچک مخصوص جراحی (اسکالپل) تومور و لایه نازکی از بافت اطراف آن را بر می دارد.

جراحی براشتن پوست: جراح، توده سرطانی و میزان معینی از پوست سالم اطراف آن را برمی دارد تا مطمئن گردد بافت سرطانی به طور کامل خارج شده است.

الکترو جراحی: تومور و نواحی اطراف آن با استفاده از گرما، سوزانده می گردد.

جراحی با روش کرایو: در این روش تومور را منجمد می نمایند. گاهی ضروری است تا این روش چند بار تکرار گردد.

درمان ملانوم کمی پیچیده تر و دشوارتر از انواع دیگر سرطان هاست و ممکن است پزشک معالج ترکیبی از روش های عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان موضعی را برای فرد به کار ببندد. در افرادی که بیماری به سایر نقاط بدن آن ها انتشار یافته است، متاسفانه چندان کاری نمی توان کرد و تنها می توان مراقبت های تسکینی را برای بهبود کیفیت زندگی آنها استفاده کرد.

ایمنی درمانی/ شیمی درمانیِ موضعی

گاهی برای درمان برخی از انواع خاص سرطان های پوست یا ضایعات پیش سرطانی این روش استفاده می گردد.

پرتو درمانی

درمان دارویی اضافی یا پرتو درمانی وقتی توصیه می گردد که خطر بازگشت سرطان یا توسعه آن به اندام های داخلی بدن وجود داشته باشد.

شیمی درمانی، دارو درمانی هدفمند یا ایمنی درمانی

اگر سرطان از پوست به بافت های اطراف آن یا اندام های دیگر بدن برسد، برای درمان آن از این روش ها استفاده می نمایند. پرتو درمانی یا درمان موضعی معمولاً برای توده های سرطانی استفاده می گردد که دسترسی جراح به آن سخت است. برای بیمارانی که قادر به عمل جراحی نیستند نیز، از این روش استفاده می گردد.

چگونه از بروز سرطان پوست جلوگیری کنیم؟

سعی کنید کمتر در معرض اشعه های فرابنفش نور خورشید قرار گیرید، مخصوصا در بازه زمانی 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که اشعه های خورشید در شدیدترین حالت ممکن هستند. زمانی هم که از خانه خارج می شوید حتما کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر به پوست خود بزنید (کرم زدن به لب ها و گوش هایتان را نباید فراموش کنید) و حتما از کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز بهره ببرید. توجه داشته باشید که اگر تغییراتی در پوست خود مشاهده کردید، اعم از زائده ای نو، تغییر شکل ظاهری خال یا زخمی که درمان نشده فوراً به پزشک مراجعه کنید. با همین روش ها می توان تا حد زیادی از بروز ملانوم و سرطان سلول های سنگفرشی جلوگیری کرد.

مطالعات نشان داده اند استفاده از nicotinamide که یکی از مشتقات ویتامین B3 هست؛ می تواند به طور قابل ملاحظه ای احتمال بروز سرطان پوست غیر ملانوم را در افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند، کاهش دهد.

سرطان های پوستی بیشتر در چه افرادی بروز پیدا می نمایند؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بزرگترین عامل سرطان است. قرار گرفتن در معرض خطرهای محیطی، پرتودرمانی یا حتی وراثت ممکن است موجب سرطان پوست شوند. اگرچه تمامی افراد مستعد گرفتن سرطان پوست هستند، اما بیشترین ریسک سرطان متوجه افرادی با شرایط زیر است:

** دارا بودن پوست روشن یا چشم های روشن

** دارا بودن تعداد زیادی خال بزرگ و بدشکل

** دارا بودن سابقه سرطان پوست در خانواده

** قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید و آفتاب سوختگی

** سکونت در منطقه ای با ارتفاع زیاد از سطح دریا یا منطقه ای که خورشید در تمام طول سال می تابد

قرار گرفتن تحت پرتودرمانی

متخصصان پوست بیان می نمایند افرادی که به دلایل مختلف، مانند استفاده از داروها یا بیماری هایی مثل ایدز دچار ضعف سیستم ایمنی هستند؛ بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

آیا سرطان پوست ارثی است؟

از آنجایی که بیشتر سرطان های پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش ایجاد می شوند؛ سرطان های پوستی به طور کلی از منظر وراثتی بودن یا نبودن آنالیز نمی شوند.

اما این واقعیت که سرطان پوست در میان افرادی که رنگدانه ضعیف دارند بسیار رایج است و این نوع پوست فاقد رنگدانه را به ارث می برند؛ بحث ارثی بودن سرطان پوست را مورد حمایت قرار می دهد. سندروم های ژنتیکی بسیار نادری وجود دارد که منجر به افزایش تعداد سرطان پوست در افراد مبتلا به آن می گردد.

سخن آخر

سرطان پوست از سلول های پوست آغاز می گردد. برخی از انواع دیگر سرطان در سایر نقاط بدن آغاز می شوند و می توانند به پوست برسند اما از سرطا ن های پوستی نیستند. این سرطان سه نوع عمده دارد که عبارتند از سرطان سلول پایه ای (BCC)، کارسینوم سلول های سنگفرشی (SCC) و ملانوما. دو مورد اول و تعدادی دیگر از انواع سرطان های پوست تحت عنوان سرطان های پوستی غیرملانومی نامیده می شوند.

سرطان سلول های بازال یا پایه ای رشد بسیار آهسته ای دارند و می توانند به بافت اطراف محل رشد خود آسیب برسانند اما توسعه به بافت های دورتر و یا مرگ ناشی از این نوع سرطان به ندرت دیده شده است. سرطان سلول های بازال، شایع ترین نوع سرطان پوست است.

پزشکان انواع مختلف سرطان پوست را از هم جدا می نمایند، زیرا آنها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. چه از لحاظ پیدایش و شکل گیری و چه از نظر درمان، هر کدام طیف مخصوص به خود را دارند.

بعلاوه شاید برای شما مهم باشد که سرطان های پوست چه شباهت هایی با هم دارند. همین مورد می تواند به شما یاری کند که آن ها را در اولین مرحله ممکن شناسایی کنید. سرطان پوست در مراحل اولیه تشخیص، آسان تر درمان می گردد و به احتمال زیاد درمان به طور کامل صورت می گیرد.

تجربیات خود در خصوص سرطان پوست و مراحل درمان آن را با ما در میان بگذارید. در صورتی که سوالی در خصوص سرطان پوست دارید در بخش نظرات انتهای همین مقاله بپرسید؛ پزشکان مجله دکتردکتر پاسخ گوی شما عزیزان هستند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت لافارر

سایت نمناک

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1845

به "سرطان پوست و علل و عوامل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پوست و علل و عوامل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید