رشد قیمت مسکن در زمستان غافلگیرکننده بود ، انگشت اتهام به سوی بانک ها

به گزارش شارژ 10، متوسط قیمت مسکن به حدی افزایش یافته که قدرت خرید بیش از نیمی از متقاضیان مصرفی مسکن با آن تناسب ندارد حال سوالی که مطرح است چرا باید قیمت مسکن افزایش داشته باشد؟

رشد قیمت مسکن در زمستان غافلگیرکننده بود ، انگشت اتهام به سوی بانک ها

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، گزارش اخیر بانک مرکزی نشان داد که مسکن برای مردم حتی در دوران رکود وپایین بودن قدرت خرید و اوضاع و احوال بد مالی همچنان یک کالای سرمایه ای است.

در یک سال اخیر سطح متوسط قیمت مسکن در تمام نقاط تهران به حدی افزایش یافته که قدرت خرید بیش از نیمی از متقاضیان مصرفی مسکن با آن تناسب ندارد. در این شرایط بسیاری از معاملات اجرا شده در این بازار از جنس غیرمصرفی و از ناحیه سفته بازان و سوداگرانی است که به دنبال کسب سود های کلان از معاملات مکرر در شرایط نا آرام قیمتی هستند.

وقتی بانک مرکزی در گزارش هفته گذشته خود اظهار داشت که متوسط قیمت مسکن وارد کانال 14 میلیون تومان شده بیشتر متقاضیان مصرفی و واقعی خرید مسکن از این رشد قیمت مسکن جا خوردند و این سوال مطرح شد که مگر چه اتفاق خاصی در بازار اتفاق افتاده که قیمت ها باید مجددا رشد کند؟

اگر چه بانک مرکزی در این گزارش خود به افزایش معاملات مسکن در حد بیش از 20 درصد اشاره نموده است، اما این رشد قیمت در این شرایط که قدرت خرید مسکن پایین است دور از ذهن فعالان این بازار و حتی املاکی ها بود.

براساس تازه ترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در این ماه به 13 هزار و 300 واحد رسید که نسبت به ماه گذشته 24.1 و نسبت به ماه مشابه سال قبل 42 درصد افزایش داشته است.

همچنین در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 14 میلیون و 400 هزار تومان بود که نسبت به بهمن ماه سال گذشته 44.4 درصد افزایش داشته است.

*رشد قیمت مسکن در زمستان غافلگیرنماینده بود

بیشتر مشاوران املاک عنوان می کردند که این رشد قیمت تا حدودی غافلگیرنماینده بود.

لطفی یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه املاک گفت: تمام دود این رشد قیمت مسکن که تعیین نیست بر چه مبنایی انجام شده به چشم املاکی ها می رود چرا که همگان تصور می نمایند که افزایش قیمت مسکن کار املاکی ها است در صورتی که با افزایش قیمت مسکن رکود معاملات در بازار حاکم می گردد.

*قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است؛ چرا قیمت ها رشد کرد؟

بعضی از املاکی ها نیز معتقد هستند که جو روانی ایجاد شده در بازار مسکن در دو ماه اول زمستان تا حدودی شک برانگیز است. مگر نه اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است پس چرا قیمت ها رشد نموده است؟

صفری یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران گفت: از روزی که شهرداری سختگیری زیادی برای ساخت و ساز نموده قیمت واحد های مسکونی نوساز گران تر شده است.

او می گوید: اگر فرایند ساخت و ساز بدین شکل کاهشی باشد بدون شک قیمت مسکن در روز ها و ماه های آینده باز هم افزایش می یابد.

این مشاور املاک ادامه داد: این روز ها سازندگان مسکن به جای اینکه با تجمیع زمین بتوانند یک ساختمان هفت طبقه احداث نمایند شهرداری به آن ها مجوز شش طبقه هم به سختی می دهد؛ وقتی سازنده سودی در ساخت و ساز نداشته باشد بدون تردید از ورود به عرصه ساخت خودداری می نماید.

بعضی از فعالان بازار مسکن نیز به خبرنگار فارس می گویند که سوداگران مسکن ظاهرا این روز ها با همدستی بعضی از بساز بفروش ها قصد دارند با این حربه که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته قیمت مسکن را گران نمایند.

*جوسازی بساز بفروش ها برای بالا بردن قیمت مسکن موضوع تازه ای نیست

در این خصوص سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه رشد قیمت مسکن و قیمت تمام شده جوسازی سازنده ها است گفت: جوسازی بساز بفروش ها برای بالا بردن قیمت مسکن موضوع تازه ای نیست.

به نظر می رسد نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه باعث شده تا این روز ها دوباره سوداگران در بازار مسکن خودنمایی نموده و جولان بدهند.

اما سوداگران چه کسانی هستند؟ در دوره ای از روز هایی که قیمت مسکن لحظه ای افزایش می یافت انگشت اتهام به سمت بانک ها بود. نکته ای که اخیرا فرزانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز به آن اشاره نموده و گفت که ورود بعضی بانک ها به بخش مسکن منجر به بیشتر شدن تعداد واحد های خالی از سکنه و حتی رشد قیمت شده است.

موضوعی که بار ها رئیس اتحادیه مشاوران املاک به آن اذعان نموده و گفته بود بزرگترین سوداگران مسکن بانک ها هستند و هیچ سوداگری بالاتر از سوداگری بانک ها در دهه اخیر وجود نداشته است و گرانی مسکن تماماً به خاطر بنگاه داری بانک ها بوده است.

وی حتی گفته بود که ساخت و ساز بانک ها براساس قانون ممنوع است پس باید مجلس در این خصوص ورود کند.

*رشد قیمت مسکن با اقتصاد خانوار همخوانی ندارد

اما دبیر کانون انبوه سازان معتقد است که رشد قیمت مسکن با اقتصاد خانوار ها هیچ همخوانی ندارد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان در پاسخ به این سئوال که چرا علیرغم اینکه قدرت خرید مسکن کاهش یافته، اما قیمت مسکن در دو ماه نخست زمستان افزایشی بود گفت: فراوری مسکن زمان بر است و وقتی این واحد های مسکونی تا زمان عرضه به بازار آماده شوند می بینیم که قیمت تمام شده رو به افزایش گذاشته است و رشد قیمت مسکن نیز موضوعی عادی جلوه می نماید.

وی اضافه نمود: حال سوال این است که آیا ر. شد قیمت مسکن با اقتصاد خانوار همخوانی دارد؟ همه به این عدم همخوانی اذعان دارند. عبور از مرز 14 میلیون تومان برای متوسط قیمت مسکن نشان می دهد که خرید مسکن برای اقشار مختلف جامعه کار سخت و دشواری است.

* 3 راه حل کنترل قیمت مسکن

پورحاجت ادامه داد: اگر چه با این شرایط رشد قیمت نهاده های فراوری مسکن باید پذیرفت که قیمت ها واقعی هستند، اما این را هم باید اذعان کرد که قیمت ها در حد توان خرید متقاضیان مصرفی و واقعی مسکن نیست.

او می گوید: دولت 3 راه برای کنترل قیمت مسکن دارد. اولین راه حل بالا بردن درامد و حقوق و دستمزد ها از سوی دولت است. دومین راه حل تسهیل فضای کسب و کار و صنعتی سازی و سومین راه حل پرداخت تسهیلات مناسب به ساخت و ساز وخرید مسکن است.

پورحاجت گفت: اگر صنعتی سازی مورد تشویق قرار بگیرد قطعا بدون شک قیمت تمام شده مسکن کاهش می یافت و قیمت مسکن با اقتصاد خانوار همخوانی می کرد، اما وزارت راه و شهرسازی درباره عمل به این قانون کوتاهی نموده است.

وی ادامه داد:اگر قیمت تمام شده مسکن مهر را با قیمت مسکن ملی مقایسه کنید خواهید دید چقدر تفاوت قیمتی در این دو طرح وجود دارد که اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

*برنامه های میان مدت و بلند مدت برای کاهش قیمت تمام شده و بالا بردن قدرت خرید.

اما فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت نمی توان برای بالا بردن قدرت خرید مسکن اقدام کرد گفت: برنامه های میان مدت و بلند مدت برای کاهش قیمت تمام شده فراوری می تواند به مرور قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد.

یزدانی توضیح داد: قبلا هم بار ها گفته ام دولت نمی تواند اقدامی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن در کوتاه مدت انجام دهد پس وقتی رشد منفی در اقتصاد داریم اعطای تسهیلات تنها برای خرید نیز موجب افزایش قیمت می گردد.

وی با تاکید بر اینکه بالا بردن تسهیلات خرید مسکن می تواند منجر به رشد قیمت گردد گفت: دولت می تواند با ارائه برنامه های میان مدت و بلند مدت نسبت به بالا بردن قدرت خرید مسکن اقدام کند و این برنامه می تواند در راستای کاهش قیمت تمام شده مسکن پیاده گردد.

وی اضافه نمود: وقتی قیمت تمام شده مسکن برای سازندگان کاهش یابد علاوه بر اینکه عرضه مسکن جوابگوی تقاضا خواهد شد بلکه بازار مسکن به نوعی رقابتی شده و عرضه مسکن افزایش می یابد. حال در این شرایط قدرت خرید مسکن هم به مرور خود را با شرایط وفق داده و خود را با آن هماهنگ خواهد نمود.

*صنعتی سازی قدرت خرید متقاضیان را بالا می برد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در پاسخ به این سوال که چگونه قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش می یابد گفت: اگر دولت میخواهد قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، باید در کنار پرداخت تسهیلات مناسب مسکن به صنعتی سازی به گونه ای توجه کند که باعث گردد تا ساخت و ساز از حالت سنتی سازی خارج گردد.

وی اضافه نمود: وقتی زمان ساخت و ساز کاهش می یابد قیمت تمام شده نیز برای سازندگان فرایند نزولی به خود می گیرد و در نتیجه سازنده ها نمی توانند مسکن را با این فرض که قیمت تمام شده بالا رفته است گران به فروش برسانند.

لازم به ذکر است به نظر می رسد این روز ها بعضی سوداگران و بعضی سازنده ها در کوشش هستند تا علیرغم پایین بودن قدرت خرید متقاضیان قیمت تمام شده مسکن را بالا جلوه دهند تا به نوعی بر طبل گرانی مسکن بکوبند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 746

به "رشد قیمت مسکن در زمستان غافلگیرکننده بود ، انگشت اتهام به سوی بانک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد قیمت مسکن در زمستان غافلگیرکننده بود ، انگشت اتهام به سوی بانک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید