در زیرپا گذاشتن قانون جسور نیستم ، ورود موتور و اتوبوس برقی به تهران
به گزارش شارژ 10، شهردار تهران از کلنگ زنی خط 10 مترو و همچینن اتصال شهرری به سولقان با مترو در آینده ای نزدیک خبر داد و اعلام کرد: امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی وارد ناوگان کنیم.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، پیروز حناچی با بیان این که ارتباط نزدیک شهرداری تهران و دولت به نفع مردم است، گفت: در شرایط سختی شهر را اداره می کنیم و باید بگویم که کرونا و تحریم ها روی شهرداری تهران نیز اثر گذاشته است. هر چند که سعی کردیم همه پروژه های عمرانی که در دوره های قبل آغاز شده بود را با وجود همه مسائل به انتها برسانیم.
- کلنگ خط 10 مترو به زودی زده می شود
شهردار تهران در خصوص عدم حضورش در جلسه هیات دولت با تاکید بر این که به جلسات هیات دولت دعوت نمی شوم و اصلا دعوتنامه ای ارسال نمی شود، ادامه داد: البته نباید به مسائل شهر تهران دامن زد و سعی می کنیم با اولویت طرح های مختلف را پیش ببریم و معتقد هستیم توسعه حمل و نقل عمومی بزرگترین کاری است که در این دوره انجام دادیم چرا که خط 6 و 7 در این دوره تکمیل خواهد شد و کلنگ خط 10 مترو نیز به زودی بر زمین زده می شود.
وی با بیان این که برخی اقدامات در تهران نرم افزاری است و به چشم نمی آید، اظهار کرد: در سال 1398 با این که شدت بارندگی ها در تهران زیاد بود اما سیلی در تهران رخ نداد و این در حالیست که در روز 12 فروردین ماه آب تا زیر عرشه های پل کرج رسیده بود و ما آماده بستن معبر بودیم، اما خوشبختانه به دلیل لایروبی به موقع حادثه ای در تهران رخ نداد.
شهردار تهران که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در پاسخ به این سوال که چرا پروژه جدیدی در تهران آغاز نشد، گفت: اگر پروژه عمده ای در تهران آغاز نشد به این دلیل بود که نخواستیم مسئله ای به مسائل شهر اضافه کنیم و شهر را روی ریل انضباط شهری قرار دادیم و به تراکم فروشی و شهرفروشی نیز دامن نزدیم.
حناچی با بیان این که امیدواریم با تعامل با مجلس شورای اسلامی دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار به انتها برسد، اظهار کرد: باید مشخص شود شهرداری ها از کجا و براساس چه منابعی می توانند اداره شوند و این یک اقدام مهم است.
- اتصال شهرری به سولقان با مترو
وی در پاسخ به این سوال که رییس شورای شهر معتقد است که یک متر مترو به تهران اضافه نشده، شرح داد: مگاپروژه ای مثل مترو با متر قابل سنجش نیست، چرا که سال ها حفاری و تونلینگ آن طول می کشد تا تکمیل شود، اما توسعه و اتصال خط شش و هفت مترو قطعا در این دوره انجام خواهد شد و می توانیم شهرری تا سولقان را بهم مرتبط کنیم و تا انتها امسال 12 ایستگاه مترو به بهره برداری می رسد.
شهردار تهران با بیان این که دولت در شرایطی نبود که از محل بودجه عمرانی به ما کمک کند اما از طریق اوراق مشارکت کمک های خوبی به شهرداری تهران داشت، گفت: انتشار این اوراق مشارکت به معنای آن است که ساخت مترو سرعت گرفته و اتوبوس نو در تهران خواهیم داشت، چرا که از سال 1393 به بعد اتوبوس جدیدی به تهران اضافه نشده، اما امسال قرارداد خوبی با ایران خودرو دیزل منعقد کرده و 120 اتوبوس و 120 مینی بوس به چرخه حمل و نقل اضافه خواهیم کرد.
- در زیرپا گذاشتن قانون جسور نیستم
وی در پاسخ به این سوال که منتقدان معتقدند که شهردار فعلی جسارت مدیران قبلی را ندارد، شرح داد: جسارت اگر به معنای زیرپا گذاشتن قانون باشد من جسور نیستم، چرا که تلاش می کنم در چارچوب قانون کار کرده و قطعا اگر از قانون عدول کنیم شاید همان موقع مسائل حل شود اما قطعا بعدا با مشکل روبرو می شویم.
حناچی در خصوص چرایی عدم حل آلودگی هوا در پایتخت گفت: در شهریورماه سال 1398 یک نظرسنجی از مردم تهران انجام شد و آنها حل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان دو مطالبه خود مطرح کردند هرچند که این دو مساله مشکل همه کلانشهرها است.
شهردار تهران ادامه داد: از دو دهه قبل طرحی به نام کاهش و کنترل آلودگی هوا در تهران اجرایی شد که طرحی بسیار گسترده بود که موضوعاتی همچون معاینه فنی، اصلاح سوخت، اصلاح خودرو و غیره را در بر می گرفت که اگر به نمودار دو دهه نگاه کنید می بینید که فرایند آلایندگی کاهنده بوده است، اما با گذر زمان و افزایش جمعیت آلاینده ها افزایش پیدا کرده است به گونه ای که سالانه 700 هزار خودرو در کشور شماره گذاری می شود که 40 درصد آن مربوط به تهران است که البته همه این خودروهای نو و پاک نیستند و در درازمدت نیز بر حجم آلایندگی شان اضافه می شود.
وی با بیان این که باید تلاش کنیم منابع اصلی آلایندگی در تهران را کنترل کنیم، گفت: خودروها می توانند با معاینه فنی دائمی آلایندگی خود را کنترل کنند هرچند که امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی وارد ناوگان کنیم.
شهردار تهران افزود: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری طرحی را تحت عنوان حمل و نقل پیشرفته با موضوع سوخت الکتریکی پیش می بریم که در چند روز گذشته هم از قطعات قطار ملی رونمایی کردیم که سعی می شود تا انتها سال یک رام قطار ملی در کشور تولید شود که در حال حاضر این قطار پیشرفت 47 درصدی دارد.
- شناسایی 1000 ساختمان بلند در معرض خطر در تهران
حناچی در خصوص ساختمان های ناایمن پایتخت اظهار کرد: آتش نشانی طرحی به نام 999 دارد که در آن آسیب پذیری ساختمان های موجود را بررسی کرده که 1000 ساختمان بلند در معرض خطر قرار دارند، شناسایی شدند.
وی با مقایسه پلاسکو و ساختمان سینا اظهار کرد: نکته ای که هم در ساختمان سینا و هم در پلاسکو وجود داشت، استفاده نادرست از ساختمان بود به گونه ای که پلاسکو یک ساختمان اداری بود که به مرور زمان به محل تولید و انبار لباس تبدیل شده بود و ساختمان سینا نیز مسکونی بود که با اتکاء به خلأ های قانونی به کیلینیک درمانی تبدیل شده بود هرچند که شهرداری منطقه و آتش نشانی چهار مرتبه اخطار صادر کرده بودند، اما اتفاقی که در ساختمان سینا رخ داد علاوه بر استفاده نابه جا از ساختمان، دپوی کپسول های اکسیژن نیز بود که بهتر است از مدیرعامل سازمان آتش نشانی دعوت کنید تا به صورت جزئی اقدامات شهرداری در شناسایی و برخورد با ساختمان های ناایمن را گزارش دهد اما دقت داشته باشید که شهرداری تنها می تواند اخطار دهد و اجازه پلمب نداریم.
شهردار تهران با بیان این که از بعد زلزله رودبار و منجیل رعایت مقررات ملی ساختمان اجباری شد، گفت: اما قبل از آن ما با حجم زیادی از ساختمان ها روبرو هستیم که ممکن است مقررات را رعایت نکرده باشند و در معرض آسیب قرار دارند.
وی در انتها سخنان خود با اشاره به رابطه خوبش با شورای شهر اظهار کرد: حل مشکل ابرشهر تهران به تنهایی از دست یک نفر بر نمی آید و همه باید کمک کنند هرچند که معتقدم وقتی حل آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی به مطالبه میلیونی شهفرایندان تبدیل می شود این دیگر یک مساله حاکمیتی است و باید دولت به این مساله ورود کند.
منبع: همشهری آنلاین