دانش آموزان سرگردان در کپر و کانکس

به گزارش شارژ 10، کاظم گلخنی - خبرنگار: تحصیل و درس خواندن در کانکس و کپر به دلیل کمبود یا نبود زیرساخت های آموزشی مناطق شمالی و شرقی استان نظیر، رودان، حاجی آباد، جاسک، سیریک و بشاگرد یکی از معضلات جدی این حوزه است که با وجود وعده مسئولان همچنان در گام های اول توسعه است و راه دوری برای رسیدن به استانداردهای آموزشی دارد.

دانش آموزان سرگردان در کپر و کانکس

برخی صاحب نظران پراکندگی جمعیت و اقلیم کوهستانی این مناطق را مهم ترین عوامل محرومیت در استان می دانند.

  • استاندارد جمعیتی برای اختصاص اعتبار

یکی از فعالان اجتماعی شرق استان به خبرنگاران گفت: وقتی کوشش می گردد یک بخش کوچک و کم جمعیت را فقط به لحاظ جغرافیای سیاسی به شهر یا شهرستان تبدیل کنیم تا بودجه و اعتبار بیشتری دریافت گردد، قانون دچار ملاحظاتی می گردد. عبدالله بخشایش اضافه کرد: برخی وزارتخانه ها اهل تعارف نیستند و بر مبنای استاندارد جمعیتی حاضر به انجام تعهدات خود می شوند. برای مثال، وزارت بهداشت و درمان فقط برای 10 هزار نفر جمعیت، مرکز درمان احداث می نماید.

به گفته وی برای ساخت مدارس نیز همین مشکل وجود دارد. خیلی از روستاها در شرق استان جمعیت کمی دارند از این رو مجبور می شوند مدرسه را در مرکز بخش بسازند و همین موضوع باعث می گردد دانش آموزان روستاهای اطراف از تحصیل دور بمانند. کارشناس اداره کل آموزش و پرورش استان در این خصوص به خبرنگاران گفت: متاسفانه عدالت آموزشی در حد یک شعار باقی مانده است. رحمان یوسفی اضافه کرد: هرچه فاصله از پایتخت و مرکز استان دور باشد آموزش و عدالت آموزشی به همان میزان دور می ماند.

وی در بیان شاخص های آموزشی اعلام کرد: شاخص های متفاوتی از امکانات سخت افزاری که شامل مدرسه استاندارد، تعداد معلمان و... می گردد تا امکانات نرم افزاری نظیر آموزش های به روز، کلاس های هوشمند و... در آموزش وجود دارد. به گفته وی در مناطق صعب العبوری نظیر بشاگرد، که از حداقل امکانات اولیه زندگی هم محروم هستند، چطور می توان به سخت افزار یا نرم افزارهای آموزشی فکر کرد.

  • طرح تجمیع روستاها

این کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با آنالیز چند راه چاره اعلام کرد: یکی از راه چارهها می تواند اجرای طرح تجمیع روستاها باشد. یوسفی تشریح کرد: با توجه به پراکندگی روستاهای بشاگرد که بیشتر روستاها در مناطق مختلف با جمعیت10 یا 20 خانواری زندگی می نمایند و امکان مدرسه سازی و راهسازی با توجه به هزینه های بالا مقرون به صرفه نیست، طرح اسکان روستاهای پراکنده چند خانواری و تجمیع آن ها در یک شهرک که نزدیک به مرکز باشد، می تواند راه چاره مناسبی باشد.

  • خوابگاه های شبانه روزی

یوسفی با اشاره به خوابگاه های شبانه روزی اظهار کرد: استفاده از خوابگاه های شبانه روزی از دیگر مولفه هایی است که می تواند تا حدودی این مسائل را حل نماید. وی ادامه داد: استقرار معلمان بومی در هر منطقه و اختصاص سهمیه جذب معلمان بومی در بشاگرد می تواند بخشی از کمبود معلمان بومی در این منطقه را جبران کند. به گفته یوسفی لزوم تحقق این هدف، پیگیری و توجه ادره کل آموزش و پرورش و نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی است.

  • تخصیص سهمیه کنکور در رشته های تربیت معلم

این کارشناس آموزش و پرورش توضیح داد: نمایندگان مجلس و مسئولان استان برای برقراری عدالت آموزشی باید در تخصیص سهمیه کنکور در رشته های تربیت معلم و پزشکی و غیره در مناطق بشاگرد و کوشاه تجدید نظر نمایند. یوسفی اضافه کرد: در ابوموسی این طرح در حال اجراست و دانش آموزانی که 2 سال آخر دبیرستان را در آن منطقه گذرانده باشند از سهمیه های خاصی در کنکور برخوردارند. فرماندار جاسک در این باره به خبرنگاران گفت: جاسک 4 مدرسه کپری، 7 کانکسی، 16 مدرسه تخریبی، 2مدرسه استیجاری و 3 مدرسه دونوبته دارد.

محمد رادمهر اضافه کرد: بیشترین احتیاج حوزه آموزش و پرورش شهرستان جاسک، نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی، سرمایشی و خوابگاهی و همچنین کمبود کارگاه ها و سالن ورزشی مجموعه رفاهی فرهنگیان و از همه مهم تر کمبود اعتبارات است. وی درباره برنامه های توسعه ای سیستم آموزشی شهرستان جاسک، اعلام کرد: طرح دولت برای ارتقای آموزش و پرورش شامل طرح هایی است که در قالب سند تحول بنیادین شهرستان جاسک و مشتمل بر 450 صفحه در ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی و پشتیبانی، تهیه و تدوین شده است.

  • بازماندگان از تحصیل

در هرمزگان مسائل و کمبودهای آموزشی وسعت بیشتری دارد. این وضعیت در شمال هرمزگان به خصوص روستاهای بخش احمدی شهرستان حاجی آباد به وضوح دیده می گردد. یک معلم باسابقه حاجی آبادی با بیان این که مناطقی از شهرستان حاجی آباد در زمینه آموزشی محرومیت های فراوانی دارند، به خبرنگاران گفت: هنوز مدارس کپری در برخی روستاهای بخش کوهشا احمدی دایر است. وی که در این مناطق تدریس نموده در ادامه اضافه کرد: در روستاهای چاه سبز، بیدویه، کجین، گدار عربو، مدارس محرومی هستند که احتیاج به نوسازی دارند. همچنین در روستاهای مورتوئیه، پشته زرد، بنده چاهوه و دامنه شهباز نیز دانش آموزان همچنان در کانکس تحصیل می نمایند.

  • تعداد مدرسه های کپری و کانکسی

در همین زمینه فرماندار حاجی آباد به خبرنگاران گفت: این جا خوشبختانه مدرسه کپری نداریم اما 4 مدرسه کانکسی داریم که 2 مدرسه در منطقه کوهشا احمدی است. در سال گذشته 4 مدرسه به یاری خیران ساخته شد و تعداد 3 مدرسه نیز در حال ساخت است. حمید جهانگیری اضافه کرد: از محل مسئولیت های اجتماعی شرکت ها نیز به زودی قرار است هنرستان شهیدان احمدی توسط صنایع غرب (معدن تنگ زاغ) احداث گردد؛ همچنین تعداد 5 دبستان نیز برای ساخت به قرارگاه خاتم الانبیا معرفی شده است.

حجم محرومیت در سیستم آموزشی شهرستان رودان نیز قابل تامل است. یک فعال امور خیریه که برای دانش آموزان مناطق محروم استان با حمایت خیران پوشاک و لوازم تحصیل تهیه می نماید به خبرنگاران گفت: طی چند ماه اخیر برای توزیع پوشاک و لوازم تحصیل سفرهای زیادی به روستاهای شهرستان رودان داشتم و حدود 15 روستای رودان مدارس کانکسی دارند که از امکانات اولیه محروم هستند. علی امینی اعلام کرد: بیشترین محرومیت در روستاهای کمیز، بجگ، برنطین و اطراف جغین مشاهده کردم. در این روستاها مدارس کانکسی از داشتن کولر، سرویس بهداشتی و آب شرب محروم هستند.

  • دخترانی که قربانی نبود مدرسه می شوند

امینی اعلام کرد: دخترها بیشترین لطمه را از کمبود مدارس متحمل می شوند و اغلب آن ها مجبورند در نبود مدارس خانه نشین شوند. رسول کاقتصادی، از اهالی سیریک، به خبرنگاران گفت: در منطقه نوگین و گیشدان 7 مدرسه وجود دارد که از داشتن آب سردکن، کولر و حتی میز و نیمکت مناسب محروم هستند. به گفته وی بیشترخانواده ها توان اقتصادی برای تهیه هزینه سرویس مدرسه را ندارند؛ به همین دلیل اغلب دانش آموزان روستاهای اطراف به ویژه دختران از تحصیل دور می مانند و خانه نشین می شوند.

در همین زمینه فرماندار بشاگرد به خبرنگاران گفت: در این شهرستان 3 مدرسه کپری و 8 مدرسه کانکسی فعال است که مدارس کپری با توجه به توسعه مدارس روستایی و جلوگیری از ترک دانش آموزان از تحصیل دایر است. احمد محمودی در مورد طرح های قابل اجرا برای ارتقای سیستم موزشی در بشاگرد اعلام کرد: توسعه مدارس شبانه روزی و تجمیع دانش آموزان در یک مکان (دخترانه، پسرانه) با استفاده از دبیران مجرب و ساعی می توان انتظار پیشرفت در آموزش داشت.

  • دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سیریک

در همین زمینه فرماندار شهرستان سیریک، احمد جمال الدینی، گفت: آمار ترک تحصیل نمایندگان سال گذشته در این شهرستان نزدیک به 200 نفر در هر 3 مقطع تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) بود که با برنامه ریزی در شورای آموزش و پرورش و یاری سایر افراد و متنفذان منطقه ای، همه افراد شناسایی شدند و در دیدار چهره به چهره با اولیا و دانش آموزان حدود 60 درصد آنان به مدارس بازگشتند.

وی در زمینه اقدامات اجرا شده اضافه کرد: کوشش می کنیم با شناسایی اسمی دانش آموزان، آنالیز علل ترک تحصیل و برطرف موانع آن نظیر برطرف فقر، احداث مدارس جدید، ارائه سرویس به صورت روستامرکزی، یاری اقتصادی به اولیا و آموزش خانواده ها باعث تشویق جامانده های از تحصیل به ادامه تحصیل شویم. فرماندار سیریک گفت: این جا مدرسه کپری نداریم؛ همچنین مدرسه کانکسی که به صورت کامل کانکس باشد هم وجود ندارد. به گفته وی فقط 2 کلاس در مدرسه بمانی به صورت کانکسی فعال است.

  • 400 دانش آموز بازمانده از تحصیل

محمد رادمهر، فرماندار جاسک، تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان جاسک را حدود 400 نفر دانست و اضافه کرد: بهترین راه چاره برای یاری به دانش آموزان از تحصیل بازمانده، سرویس ایاب و ذهاب روستای مرکزی، تقویت و توسعه مدارس شبانه روزی و راه اندازی مدرسه متوسطه اول در بخش های کوهستانی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 355

به "دانش آموزان سرگردان در کپر و کانکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموزان سرگردان در کپر و کانکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید