خبرنگاران درخواست کمپین معلولان برای بازگشت توانبخشی به ردیف بودجه 1400

به گزارش شارژ 10، تهران - خبرنگاران - کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت(کمپین معلولان) در نامه ای به مجلس شورای اسلامی خواستار بازگشت توانبخشی به ردیف لایحه بودجه 1400 مطابق با ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان شد.

خبرنگاران درخواست کمپین معلولان برای بازگشت توانبخشی به ردیف بودجه 1400

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

در این نامه که نسخه ای از آن روز یکشنبه در اختیار خبرنگار خبرنگاران قرار گرفت، آمده است: این روز ها که عصر تحریم های اقتصادی و آثار ناگوار ویروس کرونا را تجربه می کنیم، شهفرایندان دارای معلولیت بیش از سایرین در معرض خسران هستند. یکی از این خسران ها بی توجهی به حوزه توانبخشی است که متاسفانه سال ها است که در سطوح مختلف آن از سوی نهادهای متولی به بوته فراموشی سپرده شده است.

در این نامه تصریح شده است: با نگاهی به تعریف توانبخشی به ضرورت و جایگاه حقوق بشری آن می توان بیش از پیش پی برد. توانبخشی به مجموعه ای از خدمات و اقدامات هماهنگ پزشکی، آموزشی، حرفه ای و اجتماعی اطلاق می شود که برای بازتوانی فرد دارای معلولیت و ارتقاء سطح کارایی او در بالاترین حد ممکن به منظور دستیابی به یک زندگی مستقل در جامعه عرضه می شود. به دیگر عبارت توانبخشی به مفهوم بازگردانیدن توانایی ها، حفظ شان و منزلت فرد دارای معلولیت و مشخص جایگاه قانونی او است که در این رویکرد با کرامت انسانی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر پیوند ناگسستنی دارد.

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در این نامه خاطرنشان کرده است: تصویب ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند ماه 96 در راستای ماده 26 کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، مبنی بر تسری بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی به خدمات توانبخشی، گام مهمی در توجه به بازگشت افراد دارای معلولیت به اجتماع محسوب می گشت که با گذشت سه سال از تصویب آن، به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی و متناسب نتوانسته است، تاثیر ملموسی در فرایند توانبخشی مددجویان دارای معلولیت سازمان یاد شده داشته باشد.

در این نامه تصریح شده است: بیمه سلامت نه جوابگوی نیازهای درمانی و نه جوابگوی نیازهای توانبخشی افراد دارای معلولیت است. تخصیص 100 میلیارد تومانی بودجه به ماده 6 در سال 1399 با برآورده ساختن حداقل نیازهای توانبخشی افراد دارای معلولیت فاصله بسیار داشت که متاسفانه در حالی که فعالان افراد دارای معلولیت در تکاپوی افزایش متناسب و واقعی بودجه ماده 6 با در نظر دریافت جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری تحت پوشش بهزیستی و گرانی کالاها و خدمات توانبخشی بودند، همان اندک بودجه نیز از لایحه بودجه سال آینده حذف شده است. بنابراین به این وسیله نظر به اهمیت حیاتی توانبخشی در بازگشت توام با کرامت افراد دارای معلولیت به زندگی اجتماعی، بازگشت حمایت از توانبخشی به ردیف بودجه سال 1400 مطابق با ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان، مورد پیگیری و استدعا است.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1475

به "خبرنگاران درخواست کمپین معلولان برای بازگشت توانبخشی به ردیف بودجه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درخواست کمپین معلولان برای بازگشت توانبخشی به ردیف بودجه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید