خبرنگاران برنج به روش خشکه کاری برای اولین بار در کازرون کشت شد

به گزارش شارژ 10، شیراز- خبرنگاران- کشت برنج به روش خشکه کاری که روشی مناسب و توصیه شده در شرایط کم آبی است به وسعت یک هکتار در کازرون فارس انجام شد.

خبرنگاران برنج به روش خشکه کاری برای اولین بار در کازرون کشت شد

مسئول امور ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کازرون گفت: کشت برنج به روش خشکه کاری موجب صرفه جویی 50 درصدی در آب،کاهش مصرف بذر و کم شدن هزینه هایی همچون دستمزد،مبارزه با علفهای هرز می شود.

وحید نیاکان دوشنبه در بازدید از مزرعه ترویجی تحقیقی در کازرون افزود: پیش بینی می شود بیش از 7 تن محصول شلتوک از این مزرعه ترویجی تحقیقی در بخش مرکزی کازرون برداشت شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در بازدید از این مزرعه ترویجی تحقیقی گفت: با توجه به اینکه کشت برنج به روش غرقابی در استان فارس و مناطق خشک کشور ممنوع اعلام شده است کشاورزان می توانند به کشت برنج به روش خشکه کاری اقدام کنند.

سید ابراهیم دهقانیان افزود: در کشت برنج به روش خشکه کاری هم در مصرف آب صرفه جویی می شود و هم محصول بیشتری می توان برداشت کرد.

برنجکار بخش مرکزی کازرون که یک هکتار از اراضی خود را به کشت برنج به روش خشکه کاری اختصاص داده گفت: با توصیه کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی کازرون به روش خشکه کاری برنج کاشتم،در سالهای گذشته اقدام به کشت هندوانه و سایر محصولات پرآب بر می کردم که علاوه بر مصرف آب زیاد در عرضه به بازار هم از لحاظ قیمت دچار مشکل و ضرر می شدم.

کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز است.

در روش خشکه کاری برنج، بذر خشک در یک بستر خشک توسط انواع بذرکارها و یا به صورت دستی در عمق 4-3 سانتی متری خاک کشت می شود و پس از آن آبیاری تا رسیدن رطوبت خاک به حد اشباع صورت می گیرد.

این فرایند می تواند بسته به بافت خاک، شرایط منطقه و شرایط تهیه زمین تا سرانجام دوره گیاهچه ای 31 - 25 روز پس از کاشت و ابتدای پنجه زنی ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1106

به "خبرنگاران برنج به روش خشکه کاری برای اولین بار در کازرون کشت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برنج به روش خشکه کاری برای اولین بار در کازرون کشت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید