حاجی میرزایی: جذابیت شغل مدیران مدارس در تعلیم و تربیت انسان ها است

به گزارش شارژ 10، تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با مدیران مدارس البرز گفت که شغل مدیریت مدرسه به دلیل اینکه با انسان ها و تعلیم و تربیت سرو کار دارد جذابیت دارد.

حاجی میرزایی: جذابیت شغل مدیران مدارس در تعلیم و تربیت انسان ها است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در گفت و گوی مستقیم با مدیران مدارس البرز که از طریق شبکه شاد پخش شد شغل مدیریت مدرسه را یکی از جذاب ترین شغل ها دانست و گفت: این شغل به دلیل اینکه با انسان ها و تعلیم و تربیت سر و کار دارد جذابیت دارد.

حاجی میرزایی ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و توصیه بر اندوختن توشه از ماه های رجب و شعبان، اضافه کرد: ماه رجب مزین به مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان البرز از لحاظ تنوع قومیتی، فرهنگی، تراکم جمعیت و مهاجرپذیری استانی ویژه است، گفت: این استان با مسایل و مسائل بسیار متنوع و گسترده ای روبرو است.

وی با بیان اینکه مدیران بار سنگین آموزش و پرورش را بر دوش می کشند، گفت: بنده اگر روزی بخواهم در مجموعه مشاغل موجود در آموزش و پرورش روزی شغلی را انتخاب کنم شغل مدیریت را انتخاب می کنم یرای اینکه کمتر شغلی در آموزش و پرورش به جذابیت مدیریت مدارس می باشد.

وزیر آموزش و پرورش شغل مدیریت مدارس را شغلی بسیار ارزشمند، با اهمیت، غنی و پربار دانست و گفت: مشاغل از لحاظ برخی امتیازات مانند حقوق، خدمات جنبی و رفاهی، فرصت ارتقا و منزلت اجتماعی و امکان تحصیلات بالاتر متفاوت هستند ولی اگر بنا باشد شغل ها را از نظر ارزش واقعی طبقه بندی کنند شغل مدیر مدرسه از با ارزش ترین شغل ها است.

وی اضافه کرد: زیرا این شغل بر وجود انسان ها می افزاید و ارزش آن بر ارتباطش با انسان ها است و کارش تعلیم و تربیت است و مدیریت آموزش و تعلیم و تربیت یک جمعیتی را برعهده دارد.

به گفته حاجی میرزایی هر روز و لحظه ای در مدیریت مدرسه حاوی آموزه های ناب و ارزشمندی است که در این شغل عظیم وجود دارد.

وی بیان داشت: تعدادی دانش آموز در یک مدرسه و با فرهنگ های متفاوت در یک محیطی بناست پرورش یابند و آموزش ببینند و مدیران همانطور که رشد فیزیکی و علمی بچه ها را در مدرسه می بینند، قوت جان و دانش آن ها را شاهد هستند.

وزیر آموزش وپرورش، پرورش یک انسان دیگر را جز پیچیده ترین، سخت ترین و خطیرترین کارهایی دانست که می تواند وجود داشته باشد و گفت: زمانی که می خواهیم فلز یا زمینی را تغییر شکل دهیم کار سختی است ولی دانشی که لازم دارد دانش تعیین و محدودی است ولی وقتی یک آدم را می خواهیم تغییر بدهیم و متحول کنیم عرصه، عرصه بسیار فراخ، گسترده و پهناوری است و دانش های گسترده و متنوعی مورد نیاز چنین شغلی است.

وی ادامه داد: در این شغل اگر از جامعه شناسی، روانشناسی، امور تربیتی و مدیریت آموزشی و مجموعه متنوعی از دانش ها و مهارت ها را داشته باشید به کارتان می آید زیرا هر دانش اموز می تواند موضوع یک مطالعه باشد و هر درس موضوع یک بررسی باشد.

مدرسه پژوهی یک برنامه توصیه شده در نظام آموزشی

حاجی میرزایی با بیان اینکه امروز مدرسه پژوهی تبدیل به یک برنامه مورد توصیه در نظام های آموزشی پیروز شده است، گفت: مدرسه کانون یک پژوهش است و همه رفتارها و اقداماتی که در مدرسه انجام می شود تبدیل به موضوع و سوژه پژوهش می شود.

وی گفت: شما مدیران مدارس یک میدان مناسب مشاهداتی در اختیار دارید که می توانید روی آن مطالعه کنید و شما مدیر مدرسه شده اید و این موقعیت را هدیه ای از جانب خداوند تلقی کنید.

وی کار مدیریت مدرسه را کاری عظیم، سخت و پیچیده در شرایط عادی دانست که به حدی از توانایی ها نیاز دارد و اضافه کرد: یعنی زمانی که دانش آموزان به مدرسه می آمدند و کلاس ها شکل می گرفت شما نظارت می کردید کار سخت ولی همواری بود و همه چیز تمهید شده بود و نسبت به شرایط کنونی شرایط مهیاتر بود ولی با کرونا در یک شرایط کاملا متفاوتی قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: شما قبلا خیلی مهم بودید و اکنون مهم تر شده اید و امروز تمام آمال و آرزوی نظام تعلیم و تربیت به دست شما سپرده شده است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: شما حاصل دسترنج تمام نیروهای آموزش و پرورش را تضمین می کنید و حدد 80 هزار میلیارد تومان پول در آموزش وپرورش خرج می کنیم تا 15.5 میلیون دانش آموز آموزش و پرورش پیدا کنند.

وی اثربخشی و کارآیی این منابع را به اتفاقی دانست که در مدرسه می افتد و خاطرنشان کرد: کل نهاد تعلیم و تربیت به عنوان یک مجموعه عظیم و گسترده این ماموریت را دارد که اینکار را بکند که اگر اتفاق نیافتد تمام زحمات دیگر نیز هدر می رود.

وی گفت: شما به عنوان مدیران مدرسه در این شرایط کرونا دانش آموزان و معلمین در چشم شما نیستند ولی باید تحت مراقبت و نظارت شما باشند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید مراقبت کنید این 10 محوری که تحت عنوان حداکثری ذکر شد تضمین لازم و کافی را به ما بدهد که بتوانیم و بدانیم کار درست انجام می شود و شما مطمئن باشید دانش آموز آموزش می بیند و کافی نیست که مطمئن شوید که در بستر شاد هستند و بسته آموزشی به در منازلشان فرستاده اید یا از برنامه آموزش تلویزیون استفاده می کند بلکه باید بدانید تک تک دانش آموزان چکار می کنند و آیا یاد می گیرند.

وی اضافه کرد: این یک دستور کار روشن برای مدیران است و این دستور کار عرصه ای برای خلاقیت های شما و نوآوری های شماست و عرصه ای است که مدرسه را کانون توجه کند و مدرسه و مدیر دیده شود.

وی شرح داد: اگر مدیری قادر باشد در چنین شرایطی اوضاع و احوال تمام معلمان و دانش آموزان را تحت کنترل نظام مند قرار دهد می تواند یک استاندار و معاون وزیر پیروز شود زیرا اگر این کار بخواهد به درستی انجام شود خلاقیت های ویژه ای را می طلبد.

حاجی میرزایی گفت: همان طور که شما برای فرزندان خودتان نگران هستید برای فرزندان مردم هم که امانت های خدا و مردم در دست شما هستند باید نگران باشید و پاسخگو باشیم.

پدیده فراگیر کرونا در تاریخ انسان ها ثبت می شود

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پدیده فراگیر و جهانی کرونا در تاریخ انسان ها مثل جنگ های جهانی ثبت می شود و در این دوران چه تعداد زیادی افراد فوت کردند و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفتند به طوریکه دایره آن از جنگ حهانی گسترده تر است و این رویداد ثبت می شود و کسانی که در این رویداد هنرنمایی کردند یادشان در خاطره ها ثبت می شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس چنین حال و هوایی را ایجاد و تقویت می کنند، اضافه کرد: همکاران، ارتباط امروز یک اصل مهم برای همه ماست و ما باید پیوندها را برقرار کنیم و اگر قادر به برقراری پیوند با تمام عناصری که با شما کار می کنند نباشید به پیروزیت نمی رسید.

وی یادآور شد: یک مدیر باید با تمام معلمان و معلمان با تمام دانش آموزان و خانواده هایشان در ارتباط باشند، این شبکه ارتباطی شاد باید کارآمد و اثربخش باشد و باید مشارکت همگان را برانگیزیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه راه قبلی بسته شد و جهت و راه جدیدی را باز کنید، گفت: یک مدیر تراز اول مدیری است که پیوندهایش عمیق واساسی است.

وی اضافه کرد: در سرانجام نوبت اول کارنامه دانش آموزان را همانطور که صادر کردید برای معلمان هم یک کارنامه صادر کنید که چه تعداد دانش آموز داشتند و نحوه تعامل و آموزش آن ها چگونه بوده و معلم باید بداند که تحت یک نظارت است و کارآیی اش چگونه بوده است.

وی گفت: یک کارنامه برای مدیران نیز صادر شود و برای خودتان به جای واحدهای درسی 10 حداکثری را بگذارید و بدانید ارتباط حداکثری برقرار کنید و مشارکت حداکثری را برانگیزید و برای مدیر ناحیه نیز یک کارنامه صادر کنید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز روزی است که باید سرمایه اجتماعی بخریم و در جامعه منزلت مان را توسعه دهیم و باید جامعه به اهمیت و ارزش نقش و کارآیی شما پی ببرد و باورهایتان را با خدا محک بزنید.

وی اضافه کرد: کرونا آمده تا باورها و مسوولیت پذیری، انضباط، سخت کوشی، دینداری وامانت داری ما را محک بزند و در اینجا یک کارنامه هم خدا برای ما صادر می کند که نشان می دهد ما چه کرده ایم.

وی به مدیران مدارس توصیه کرد که از این فرصتی که امروز در اختیار شماست استفاده کنید و حداکثر بهره را ببرید، امتحانات را جدی بگیرید و اگر روش های به کار رفته اطمینان بخش نیست با روش های دیگر این اطمینان را پیدا کنید و به روش های گوناگون مطمئن شوید تا دانش آموزان خوب آموزش ببیند و خانواده ها که اکنون همکار معلم شده اند را بیشتر سهیم کنید.

وی تاکید کرد: مهارت های معلمان را افزایش دهید و این فضای جدید مهارت های جدید می خواهد و شما باید معلم ها را مجهز کنید. باید معلمان را کمک کنید که کارشان را خوب انجام دهند و مدرسه محوری یعنی مدرسه قابلیت دارد خود را اداره کند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تولید محتوا شرایط جدیدی پیدا کرده است، درست است کرونا خیلی از فرصت ها را از ما سلب کرد ولی خیلی فرصت ها را نیز داد و اکنون این امکان را دارید که با خانواده ها و معلم ها ارتباط برخط داشته باشید.

وی با بیان اینکه روزانه بین 550 تا 700 هزار ارتباط در این فضا برقرار می کنیم، گفت: چه زمانی چنین امکانی را برای صحبت کردن با هم داشتیم.

حاجی میرزایی گفت: باید فرصت کرونا تبدیل شود به یک دوره ای که قابلیت ها و مهارت های خودتان و معلم ها .و دانش آموزان را توسعه دهید و در مورد محتوای دانش آموزی وقتی به کتاب محدود می شدیم عرصه کار محدود بود ولی اکنون عرصه کار افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1480

به "حاجی میرزایی: جذابیت شغل مدیران مدارس در تعلیم و تربیت انسان ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاجی میرزایی: جذابیت شغل مدیران مدارس در تعلیم و تربیت انسان ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید