جدال ترکیه و کریستیز بر سر مجسمه شش هزارساله

به گزارش شارژ 10، حراجی کریستیز در سال 2017 یک مجسمه مرمرین را به عنوان یک شاهکار هنری چندهزارساله به مبلغ 14.4 میلیون دلار فروخت اما دولت ترکیه با ادعای مالکیت این اثر تاریخی در کوشش برای جلوگیری از فروش و بازگرداندن آن است و شکایتی را در دادگاه فدرال آمریکا در این باره مطرح نموده است.

جدال ترکیه و کریستیز بر سر مجسمه شش هزارساله

دولت ترکیه در شکایت خود به فرمان حکومت عثمانی در سال 1906 اشاره دارد که بر اساس آن همه آثار تاریخی کشف شده در این کشور متعلق به آن هاست و خروج آن ها از کشور به هر نحوی ممنوع است. ترکیه میخواهد با ارائه شواهد و مدارکی ثابت کند نه تنها این مجسمه در این کشور کشف شده بلکه زمانی کشف و از کشور خارج شده که قانون حکومت عثمانی لازم الاجرا بوده است.

از سوی دیگر وکیل حراجی کریستیز معتقد است دولت ترکیه شواهد مستقیمی از زمان و مکان کشف و خروج این مجسمه تاریخی و حتی عکسی از آن ندارد.

این مجسمه که Guennol Stargaze نام دارد پیش تر متعلق به یک مجموعه دار هنری به نام آلستر بردلی مارتین بود که حدود دهه 1960 میلادی آن را خریداری نموده بود و بین سال های 1966 تا 2007 در چند برهه زمانی برای نمایش به موزه هنر متروپولیتن نیویورک امانت داده بود.

مایکل استنهارد در سال 1993 این مجسمه مرمرین را از یک گالری در نیویورک خریداری نموده بود و در سال 2017 آن را در حراجی کریستیز فروخت اما خریدار جدید این اثر به دلیل دعواهای حقوقی تا کنون هزینه آن را پرداخت ننموده و این مجسمه در حال حاضر در مخزن حراجی کریستیز نگهداری می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1576

به "جدال ترکیه و کریستیز بر سر مجسمه شش هزارساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال ترکیه و کریستیز بر سر مجسمه شش هزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید