تمدید پیمان استارت نو پیروزی دیپلماسی بود

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه 1 گفت که دولت جدیدِ آمریکا برای تمدید پیمان استارت نو اراده سیاسی از خود نشان داده است.

تمدید پیمان استارت نو پیروزی دیپلماسی بود

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص ادامه داد: شاهدیم که دولت جدید بایدن این اراده سیاسی را نشان داده است. علاوه بر این آنها حتی یک پیشنهاد (تمدید) 5 ساله را در نظر گرفته اند.

سخنگوی کرملین در این باره اضافه نمود: این پیشنهاد بسیار خوبی است و حمایت روسیه را نیز در پی داشت. این موضوع را باید پیروزی و موفقیتی برای عقلاء و دیپلماسی قلمداد کنیم.

مسکو پیشتر اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جمعه پیش تصویب تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی آمریکا و روسیه موسوم به استارت نو به مدت 5 سال را امضا کرده است.

در همین رابطه، مجلس سفلای روسیه هشتم بهمن ماه تمدید 5 ساله پیمان استارت نو میان مسکو و واشنگتن را تصویب کرد. در فاصله زمانی کوتاهی، مجلس اعیان روسیه هم این پیمان را مورد تصویب قرار داد.

بر اساس اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، مصوبه مذکور در هر دو مجلس روسیه یک روز پس از تماس تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی روی داد.

به گزارش خبرنگاران، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو که مهلت انقضای آن ماه فوریه امسال است را نداشت. در واقع، ترامپ مدعی بود که باید با پیوستن چین به میز مذاکرات هسته ای، این پیمان شکلی سه جانبه به خود بگیرد.

دولت روسیه از مدت ها پیش بر تمدید این پیمان بدون هیچ قید و شرط و تغییر تاکید کرده بود ولی دولت دونالد ترامپ مذاکره در این مورد را تا سال گذشته به تأخیر انداخت و در نهایت نیز چند دور گفتگو بین مسکو و واشنگتن به نتیجه نرسید.

طبق این پیمان که در سال 2010 توسط باراک اوباما و دیمیتری مدودف، رؤسای جمهور وقت آمریکا و روسیه امضا شد، تعداد سلاح های هسته ای استراتژیک دو کشور به هزار و 550 مورد محدود می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1446

به "تمدید پیمان استارت نو پیروزی دیپلماسی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدید پیمان استارت نو پیروزی دیپلماسی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید