تصویری از هویت و موقعیت بچه های امروزی در ماجراهای شنگل و منگل و چنگل

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران ، سرزمین ما با قصه ها و داستان ها عجین شده است. قصه های شفاهی و قصه های مکتوب. قصه هایی که چندین نسل را همراه خود نموده و ذهن و روانشان را به تسخیر در آورده است. یکی از قصه های عامیانه افسانه بزک زنگوله پا یا شنگل و منگل و حبه انگور است که در مناطق مختلف ایران با گویش های گوناگونی روایت شده. بر اساس این قصه فولکلور بازآفرینی های مختلفی از سوی نویسندگان ادبیات کودک صورت گرفته است.

تصویری از هویت و موقعیت بچه های امروزی در ماجراهای شنگل و منگل و چنگل

یکی از این آثار، مجموعه چهار جلدی ماجراهای شنگل و منگل و چنگل نوشته فرهاد حسن زاده است که با تصویرگری فاطمه خسرویان به تازگی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان) منتشر شده است.

گرگ بدجنس دوست داشتنی، کجا را باید سم بزنیم؟، گوریل ترسناک در راه پله و طوطی روی خرپشته عنوان های این مجموعه چهارجلدی است که برای گروه سنی 6 تا 8 سال منتشر شده است.

فرهاد حسن زاده درباره این مجموعه به ایبنا می گوید: درواقع داستان های این مجموعه، بازی با داستان فولکلور شنگول و منگول و حبه انگور است و شخصیت های داستانی در موقعیت های امروزی شهری قرار می گیرند و ماجراهایی را رقم می زنند.

وی در ادامه بیان می نماید: به نظر من بچه های امروز تقریبا شبیه همین شخصیت های شنگول و منگول هستند و عمدتا به دلیل مسائل شهرنشینی و شغلی پدر و مادرشان عمدتا در خانه تنها هستند و در معرض تهدیدها قرار دارند. این قصه ها با نگاهی به هویت و موقعیت بچه های امروزی نوشته شده و به شکل غیرمستقیم مهارت های زندگی را نیز به آن ها آموزش می دهد.

حسن زاده یادآوری می نماید: این داستان ها را 6 سال پیش نوشتم و به انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان) سپردم اما به دلیل اعمال تغییرات در تصویرگرها و مدیر هنری، چاپ آن خیلی به تاخیر افتاد.

در بخشی از کتاب طوطی روی خرپشته می خوانیم: از وقتی آیفون تصویری آمده هم کار گرگ ها سخت شده، هم کار نویسند ه ها، ولی خب، گرگ ها صدتا بهانه باحال جور می نمایند که داستان هیجان داشته باشد. مثل همین آقا گرگه خودمان که می گوید طوطی اش رفته بالای خرپشته. مامان بزی برایشان چندجور غذا درست نموده بود. پیتزای یونجه، چمن پلو و ... اما همین که خواستند بخورند... دینگ... دینگ... بزبزک ها به هم نگاه کردند و گفتند: یعنی کیه؟...

در پشت جلد کتاب کجا را باید سم بزنیم؟ نیز می خوانیم: اگر یک روز پستچی آمد و گفت شمادعوت هستید به یک مهمانی که آنجا می توانید نوشابه گازدار و انرژی دار و سوسیس بزغاله بخورید، حرفش را باور می کنید؟ شنگل گفت: ولی ما که امضا نداریم. یعنی هنوز بلد نیستیم اسم مان را بنویسیم. پستچی گفت: خب، انگشت بزنید. بچه ها نگاهی به دستشان انداختند و گفتند: ما که انگشت نداریم. سم داریم. پستچی گفت: خب، سم بزنید....

بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)، مجموعه چهار جلدی ماجراهای شنگل و منگل و چنگل را با تصویرگری فاطمه خسرویان با شمارگان دوهزار نسخه برای هرجلد منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1398

به "تصویری از هویت و موقعیت بچه های امروزی در ماجراهای شنگل و منگل و چنگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویری از هویت و موقعیت بچه های امروزی در ماجراهای شنگل و منگل و چنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید