تصور می شد الگو و مدل توسعه کشور را می توان همانند کالا وارد کرد

به گزارش شارژ 10، استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تصور می شد الگو و مدل توسعه کشور را می توان همانند کالا وارد کرد و با آن، مسائل کشور را حل کرد و به نقطه مطلوب رسید در حالی که اصلا اینطور نیست.

تصور می شد الگو و مدل توسعه کشور را می توان همانند کالا وارد کرد

به گزارش گروه علمی و دانشگاه خبرنگاران از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عبدالرسول حسنی فر در دومین روز نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار گردید به تشریح الزامات و بایسته های اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و اضافه نمود: تصور می شد الگو و مدل توسعه کشور را می توان همانند کالا وارد کرد و با آن، مسائل کشور را حل کرد و به نقطه مطلوب رسید در حالی که الگو و مدل پیشرفت و توسعه، نقشه راه، افق پیش رو و راه رسیدن به شرایط مطلوب یک کشور بر اساس مقتضیات آن کشور است و باید براساس الگوهای بومی عمل کرد.

وی ادامه داد: این امر ما را با شرایطی روبرو کرد که با وجود هزینه ها و صرف وقت بسیار، نه تنها مسائل جامعه حل نشد بلکه جامعه با بحرانهای مختلفی در حوزه های اقتصاد، بی عدالت، بحران هویت، وابستگی، خام فروشی، مهاجرت نخبگان و... روبرو شد. ریشه همه این مسائل را باید در همان الگو و مدل توسعه جستجو کرد. با توجه به تجارب تاریخی کشور در سالهای اخیر این سوال جدی مطرح شد که الگو و مدل مناسب توسعه و پیشرفت ایران چیست و چه بایسته ها و الزاماتی باید داشته باشد؟ این مباحث در نهایت منجر به شکل گیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شد.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان اعلام نمود: آنالیز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و توجه به بخشهای مختلف بنده را به این نتیجه رساند که در کنار همه حسن¬ها و امتیازاتی که الگو دارد باید از بعضی جهات آن را مورد نقادی قرار داد و اصلاحاتی در آن داشت. مواردی که در الگو کمتر مدنظر قرار گرفته است را در قالب 14گانه قابل اصلاح می دانم. پیشنهاد می دهم الگو با نگاه آینده پژوهشی و مبتنی بر واقعیات و ظرفیت های کشور اصلاح گردد، با توجه به پراکندگی موضوعات مختلف در بخش تدابیر پیشنهاد می گردد یا تدابیر به خود دستگاههای اجرایی و متولی سپرده گردد یا به عنوان بخش اجرایی با تدابیر بهتری پیوست الگو باشد کمیت گرایی و اشاره به رتبه در میان کشورها حذف گردد، توجه به جوان گرایی و صندلی جوانان به عنوان پیشران پیشرفت به صورت واقعی و هم جانبه در الگو مورد توجه قرار گیرد.

حسنی فر توجه به کثرت و تنوع اعتقادی و فرهنگی جامعه ایران، توجه به فرهنگ و هویت اسلامی ایران ایرانی به عنوان زیربنای توسعه، توجه به زبان فارسی به عنوان یکی از مولفه های فرهنگ، تمرکززدایی و توجه به مناطق مختلف کشور، معین شرایط تکلیف دولتها و الزام آنها به اجرایی کردن الگو، اصلاح ساختار اداری سیاسی کشور برای فراهم شدن بستر اجرای سند، توجه به نظام شورایی و صندلی نخبگان در اجرای کردن الگو، روشن کردن نسبت و صندلی الگو در ارتباط با سایر قوانین بالادستی کشور در مقام اجرا، توجه به رسانه و ابزارهای اطلاع رسانی مناسب جهت اجرایی کردن الگو و بهره¬گیری از سازمانهای مردم نهاد در گفتمان سازی و اجرایی کردن الگو را از دیگر راهکارهای پیشنهادیش بیان کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1036

به "تصور می شد الگو و مدل توسعه کشور را می توان همانند کالا وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصور می شد الگو و مدل توسعه کشور را می توان همانند کالا وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید