تجارت آزاد، زنده و خوب است

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران به نقل از اتاق تهران، در آستانه اجلاسG20 با ترامپ، رهبران اروپا و ژاپن توافقنامه تجارت آزادی امضا کردند که شامل بیش از 600 میلیون نفر، 30 درصد از اقتصاد دنیای و 40 درصد از کل تجارت دنیا می گردد.آن ها اعلام کردند که حتی با پرهیز ترامپ از معاملات چندجانبه تجاری، دیگران می توانند آن را پیش ببرند؛شینزو آبه، رییس جمهوری ژاپن در این زمینه به خبرنگاران گفت: ما قادر به نشان دادن یک اراده قوی سیاسی برای بالا نگه داشتن پرچم تجارت آزاد در مقابل روند حمایت گرایانه هستیم.

تجارت آزاد، زنده و خوب است

در اینجا سه دلیل آورده شده است که چرا ممکن است ترامپ از این معامله جدید متنفر گردد:

1.این ماجرا می تواند به شرکت ها امریکایی آسیب بزند.

این معامله جدید موانع تجارت اتحادیه اروپا و ژاپن را رفع می نماید، اما از طرف دیگر می تواند بعضی از شرکت های امریکایی را در معرض خطر قرار دهد.

نکته: خودروها با توجه به این توافق، اتحادیده اروپا کم کم تعرفه های واردات خودروهای ژاپنی را از میان برمی دارد.

به همین دلیل هم توکیو توافق نموده است که استانداردها برای اتومبیل های ساخت اتحادیه اروپا را آسان تر بگیرد. به این ترتیب هم خودروسازان اروپایی مانند فولکس واگن و بی ام و می توانند خودورهای خود را در ژاپن به فروش برسانند.

این امر می تواند خودروسازان آمریکایی را با تعرفه 10 درصدی صادرات به اتحادیه اروپا روبرو کند. آن ها همچنین در بازار ژاپن رقابت سختی را تجربه خواهند کرد. چرا که یک معامله مشابه در سال 2011 با سئول بسته شد که در نتیجه آن صادرات ماشین های اروپایی به کره جنوبی در عرض 4 سال، سه برابر شد.

مشارکت تجاری و سرمایه گذاری در سطح آتلانتیک که در معامله تجاری بزرگ بین اتحادیه اروپا و امریکا متوقف شده است، عوارض وارداتی در خودروهای امریکا در اروپا را حذف می نماید. اما چشم انداز روشنی در این مذاکرات در فضای کنونی وجود ندارد؛

2.این معامله قرارداد پاریس را شامل می گردد.

این معامله اولین توافقنامه تجاری است که شامل تعهد خاص به اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس می گردد که سال 2016 به منظور محدود کردن گرم شدن کره زمین به امضا رسید.

اما آمریکا از توافق پاریس خارج شد. این امر می تواند تجارت امریکا را سخت تر کند، به این دلیل که اروپا و ژاپن تنظیمات جدیدی را مدنظر قرار دارند.

سلیان باک، کارشناس سیاست آب و هوایی و همکارانش در مرکز (International Governance Innovation) که یک موسسه پژوهشی مستقر در کاناداست اعلام نموده اند: آن ها آگاه شده اند که در توافقنامه های تجاری آینده توافقنامه پاریس به عنوان بخشی از قانون خواهد شد.

به گفته باک، اگر ایالات متحده نتواند به تعهد پیمان پاریس عمل کند، ممکن است شرکت های تجاری بالقوه کشور دیگری را به جای امریکا مدنظر قرار دهند.

3.این توافق شامل کشورهای زیادی می گردد:

ترامپ معاملات تجاری چند جانبه را دوست ندارد. او امریکا را تنها چند روز بعد از به رسیدن به ریاست جمهوری از همکاری های Trans Pacific Partnership بیرون کشید. همکاری هایی که شامل 11 کشور دیگر در اطراف اقیانوس آرام بود.

او همچنین وعده داده است که مذاکرات نفتا را بازنگری کند و مشارکت تجاری و سرمایه گذاری در سراسر آتلانتیک را از بین ببرد.

در عوض او ترجیح می دهد با کشورها به صورت جداگانه معامله کند.

جفری گرتز، از کارشناسان موسسه بروکینگز در مقاله ای نوشته است: علاقه ترامپ به مذاکرات دوجانبه، ناشی از درک صفر او از اقتصاد جهانی است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا، مذاکرات تجاری را به عنوان یک امتیاز رقابتی 28 کشور (27 کشور بعد از برگزیت) می داند. اینکه اتحادیه اروپا توانسته با ژاپن معاملات اینچنینی انجام دهد، تنها چند ماه بعد از یک قرارداد مشابه با کانادا، نشان می دهد که این نوع همکاری های هنوز زنده است.

نایت اولسون، کارشناس تجارت در مرکز تحقیقاتی سیستمون در واشنگن دی سی می گوید: اعلامیه اتحادیه اروپا و ژاپن در چارچوب توافقنامه تجاری یک چالش جدی و عصبی برای نقش ژئوپلیتیک ایالات متحده است.

همچنین به گفته آبه، این معامله می تواند الهام بخش توافقات تجاری چندجانبه آینده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 493

به "تجارت آزاد، زنده و خوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت آزاد، زنده و خوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید