برداشت از صندوق توسعه، شاید وقتی دیگر!

به گزارش شارژ 10، رئیس دفتر رئیس جمهور اخیراً از تخصیص مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازسازی مناطق سیل زده (سیل ابتدای امسال) خبر داده و اظهار امیدواری نموده که این تخصیص موجب جهش بازسازی این مناطق شود.

برداشت از صندوق توسعه، شاید وقتی دیگر!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، رئیس دفتر رئیس جمهور اخیراً از تخصیص مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازسازی مناطق سیل زده (سیل ابتدای امسال) خبر داده و اظهار امیدواری نموده که این تخصیص موجب جهش بازسازی این مناطق گردد. البته به یاد داریم که چند ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ نامه رئیس جمهور به صورت مشروط و با قید در صورت انسداد راه های ممکن دیگر با این راه چاره موافقت و البته تأکید نموده اند روش هایی همچون 5 درصد مقرر در بودجه عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابه جایی در ردیف های بودجه های عمرانی و بیمه ها و تسهیلات بانکی ابتدا به کارگیری گردد. به نظر می رسد راه هایی به جز برداشت از صندوق توسعه ملی نیز برای تأمین اقتصادی وجود دارد که با توجه به سیاست های کلی کشور، بهتر است این راه چاره ها ابتدا موردبررسی قرار گیرند و در صورت عدم امکان، سراغ صندوقی رویم که متعلق به نسل های آینده این کشور است که در ادامه بعضی از این راه چاره ها موردبررسی قرار می گیرد.

بخشی از اعتبارات مصوب در بودجه سال 1398 برای دستگاه های اجرایی مستقیماً مرتبط با حوزه امداد و بازسازی سیل است، از جمله: الف- 127 هزار میلیارد ریال اعتبار برنامه ای سازمان مدیریت بحران کشور که مستقیماً برای حوادث غیرمترقبه باید تخصیص یابد. ب- 126 هزار میلیارد ریال مجموع اعتبارات بخش توسعه روستایی و عشایری در بودجه 1398 است که تنها با جابه جایی حدود 20 درصد این اعتبارات رقمی در حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان تأمین خواهد شد که با این رقم به نیمی از خانه های تخریب شده در سیل اخیر (حدود 50 هزار واحد) می توان مبلغ 50 میلیون تومان تخصیص داد. علاوه بر آنکه بیشتر اجزای اعتبارات توسعه روستایی را می توان به حوزه های زیربنایی روستا های تخریب شده همچون آب، برق و راه تخصیص داد. ج- 15 هزار میلیارد ریال اعتبار برنامه ای جمعیت هلال احمر و 5 هزار میلیارد ریال اعتبارات برنامه ای اورژانس کل کشور که با جابه جایی در ردیف ها می توان عمده آن را به حوزه حمایت و امداد آسیب دیدگان اختصاص داد. د- 162 میلیارد ریال و 526 میلیارد ریال تأمین مسکن محرومین سراسر کشور و بهسازی مسکن روستایی (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) و ... 2- بعضی از اعتبارات سرفصل ها و حوزه هایی که باتوجه به شرایط اقلیمی امسال قابل جابه جایی به بازسازی مناطق سیل زده هستند: الف- یک هزار و 181 میلیارد ریال اعتبارات احیای تالاب ها و زیست بوم های آبی و 845 میلیارد ریال اعتبارات کاهش آلودگی ها و ریزگرد ها (سازمان حفاظت محیط زیست)ب- 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برنامه حفاظت از منابع آب (وزارت نیرو)ج- بعضی اعتبارات جزئی حوزه آب همچون بودجه ستاد موسوم به احیای دریاچه ارومیه، طرح های انتقال آب از حوضه های آبریز به یکدیگر، باروری ابر ها و... 4- در حوزه های زیربنایی نیز گرچه خسارت های بزرگی واردشده، اما در همین حوزه ها، با تدبیر اندک می توان منابعی برای جبران خسارت تأمین نمود. از جمله:

الف- میزان خسارت بخش کشاورزی 13 هزار میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به سراسری بودن باران در کل کشور، میزان فراوری محصولات دیم، کاهش فراوری در استان های سیل زده را جبران خواهد نمود و برای جبران خسارت کشاورزان و دامداران نیز با اعمال عوارض تنها 2، 0 درصدی بر صادرات محصولات کشاورزی و غذایی (که به دلیل کاهش ارزش پول ملی این روز ها جذاب تر نیز شده است) می توان کل خسارت دامداران و کشاورزان سیل زده را جبران کرد.

ب- خسارت وارده به راه های کشور 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که تنها با افزایش 100 تومانی (10 درصد) قیمت بنزین می توان این مبلغ را تأمین کرد.

ج- در بودجه 1398 کل سود شرکت ملی نفت ایران که از کسر مجموع درآمد ها از مجموع هزینه ها به دست می آید، 32هزار میلیارد تومان و اقتصادیات و سود سهام این شرکت در سال آینده 6هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه کل خسارت سیل اخیر 35 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، تخصیص سود حاصله از مالکیت دولت (به نمایندگی از مردم) بر شرکت ملی نفت ایران (که جدای از درآمد نفتی دولت است) خود برای جبران کل خسارات سیل کافی است.

البته روشن است که آنچه در سطور فوق مورداشاره نهاده شد تنها بخشی از پیشنهاد های متعددی است که برای تأمین خسارات سیل می توان ارائه داد و البته نکته مهمی که نباید از آن غافل بود تبدیل این تهدید به فرصت و نیز جبران هزینه های مضاعف به وسیله صرفه جویی و مدیریت بر هزینه ها، به جای برداشت از سرمایه های نسل های آینده است.

یادداشت:محمدجواد اخوان

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 243

به "برداشت از صندوق توسعه، شاید وقتی دیگر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت از صندوق توسعه، شاید وقتی دیگر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید